TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Vodiči, POZOR: EÚ chystá zmenu, ktorá DRASTICKY vystrelí ceny áut (čo sa deje + dátum)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Vodiči, POZOR: EÚ chystá zmenu, ktorá DRASTICKY vystrelí ceny áut (čo sa deje + dátum)

Prichádza nová emisná norma Euro 7. EÚ nastavila tvrdé podmienky, autá budú mať pas, prísnejšiu kontrolu emisií aj dlhšiu životnosť batérií.

25. septembra 2025 9:41
Roman Drexler
25. septembra 2025
Zdieľať
5 min
Európska automobilka, európske automobilky
Ilustr. obr. | Zdroj: DALL-E/ChatGPT/úprava redakcie
Zdieľať
V skratke
  • Nová norma Euro 7 sa prvýkrát zameria aj na emisie mimo výfuku, ako sú prach z bŕzd a oter z pneumatík
  • Zavádzajú sa povinné minimálne požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch a hybridoch (napr. 80 % kapacity po 5 rokoch)
  • Autá budú vybavené palubným monitoringom emisií a spotreby a dostanú nový environmentálny pas s kľúčovými údajmi

Európska únia (EÚ) finalizovala novú emisnú normu Euro 7, ktorá od roku 2027 zásadne zmení pravidlá pre všetky nové autá a úžitkové vozidlá. Nariadenie ide oveľa ďalej ako predchádzajúce normy. Okrem výfukových plynov sa po prvýkrát zameriava aj na častice z bŕzd a pneumatík a zavádza prísne požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch. Výrobcovia varujú, že nové autá budú v dôsledku toho ešte zložitejšie a drahšie. Téme sa venujú Autoviny.sk. 

EÚ si posvieti na prach z bŕzd a pneumatík 

Najväčšou novinkou normy Euro 7 je zavedenie limitov pre emisie, ktoré nepochádzajú z výfuku. Po prvýkrát sa budú sledovať a regulovať častice uvoľnené z opotrebenia bŕzd (pričom pre ťažšie elektromobily budú platiť prísnejšie limity) a oter z pneumatík, čím chce EÚ obmedziť znečistenie mikroplastmi. 

Čo sa týka výfukových emisií, pre osobné autá zostávajú limity na podobnej úrovni ako pri norme Euro 6, no sprísňujú sa požiadavky na pevné častice. Prísnejšie limity však budú platiť pre autobusy a nákladné autá, ktoré budú musieť po novom sledovať aj emisie oxidu dusičného (N2O). 

výfuk, nafta, diesel, pokuta, Euro 7
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Dlhšia životnosť batérii a komponentov 

Norma po prvýkrát kladie dôraz aj na trvácnosť. Pre batérie v osobných elektromobiloch a hybridoch zavádza povinnosť udržať si aspoň 80 % pôvodnej kapacity po piatich rokoch alebo 100 000 km a 72 % po ôsmich rokoch alebo 160 000 km. Stav batérie bude musieť byť neustále dostupný pre vodiča.  

Prísnejšie požiadavky na životnosť sa budú týkať aj emisných systémov, ako sú katalyzátory a filtre pevných častíc pri spaľovacích motoroch. 

Palubný monitoring a environmentálny pas 

Ďalšou novinkou bude povinné palubné monitorovanie emisií (OBM) a spotreby (OBFCM). Systém bude v reálnom čase sledovať emisie a v prípade prekročenia limitov upozorní vodiča na nutnosť servisného zásahu.  

Všetky nové vozidlá tiež dostanú environmentálny pas vozidla (EVP) – digitálny dokument s informáciami o emisiách, spotrebe, dojazde a stave batérie, ktorý má zjednodušiť technické kontroly a predaj ojazdených áut. 

Kedy Euro 7 začne platiť? 

Prvé modely plne zodpovedajúce novej norme sa na trhu objavia približne v rokoch 2027 až 2028. Hoci cieľom je zlepšiť kvalitu ovzdušia, výrobcovia varujú pred rastom výrobných nákladov a zdražením najmä malých a lacných áut.  

Neprehliadnite

POZOR, automobilka, auto
Vodiči, POZOR: Budete platiť viac. Nejde o benzín ani naftu, ale o iný POVINNÝ poplatok (čo treba vedieť)
Honor 400
HONOR 400: Keď technológia uľahčí cestovanie aj školu
Apple iPhone 17/iPhone 17 Pro
Dobre si premyslite, či stiahnete iOS 26. Ak tak spravíte, už nie je krok späť

Norma ich zároveň núti investovať do vylepšovania spaľovacích motorov, ktoré majú byť už o pár rokov zakázané, čo mnohí považujú za „labutiu pieseň“ tejto technológie. 

O čo teda ide? 

Norma Euro 7 je nový, prelomový súbor pravidiel EÚ, ktorý má začať platiť pre nové autá približne od roku 2027. Jeho cieľom je znížiť znečistenie z dopravy a neobmedzuje sa už len na emisie z výfukov.  

automobilky, závod
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ako bolo spomenuté, po prvýkrát zavádza aj limity na prachové častice z bŕzd a oter z pneumatík, a zároveň stanovuje minimálne požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch. Pre Slovákov, ktorí zvyčajne jazdia na starších autách, táto norma nepredstavuje priamu hrozbu, no jej nepriame dôsledky pocítia všetci. 

Koho sa Euro 7 (ne)týka? 

Dôležité je zdôrazniť, že norma Euro 7 sa priamo netýka už existujúcich, starších áut. Podobne ako všetky predchádzajúce emisné normy (Euro 6, 5 atď.), aj táto platí len pre novo vyrobené a predávané vozidlá po tom, ako vstúpi do platnosti. Neplatí teda spätne.  

Majiteľ 10-ročného auta s normou Euro 5 sa nemusí obávať, že by na technickej kontrole musel plniť limity normy Euro 7, alebo že by mu štát zakázal auto ďalej používať. Z tohto pohľadu nie je Euro 7 pre majiteľov starších áut priamym problémom. 

Nepriame dopady však budú oveľa citeľnejšie a paradoxne môžu byť pre Slovensko problematické. Nové technológie, senzory a odolnejšie komponenty, ktoré si norma Euro 7 vyžaduje, nevyhnutne zvýšia výrobné náklady a teda aj predajnú cenu nových áut. To platí najmä pre menšie a lacnejšie modely, pri ktorých môže byť nárast ceny najvýraznejší. 

Pre bežného Slováka tak bude ešte ťažšie vymeniť svoje staré auto za nové a ekologickejšie, pretože nové autá budú jednoducho drahšie. To môže spomaliť celkovú obnovu vozového parku na Slovensku.  

Paradoxne tak môže táto ekologická norma viesť k tomu, že ľudia budú na svojich starších a viac znečisťujúcich autách jazdiť dlhšie, pretože si nové nebudú môcť dovoliť. Hoci teda Euro 7 priamo nepostihuje majiteľov starších áut, sťažuje im cestu k novším a čistejším vozidlám. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro, príspevok, odvody, zľavy, daň, poplatky, 13. plat, konsolidácia POZOR: Odklepli EXTRÉMNE dôležitý poplatok. Týka sa obrovskej časti Slovákov
Ďalší článok Rusko, dron, NATO Slovensko pod hrozbou RUSKÝCH dronov: Sme bezbranní? Máme sa pripraviť na najhoršie

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
Čakajte štedrú obálku: Štát sa ľuďom chystá vyplatiť až 500 €. Tešiť sa môžu skoro všetci
22. septembra 2025
Peniaze, štát, dôchodok, ceny
AKTUÁLNE: Prichádza dôchodková reforma. Veľká časť Slovákov príde o peniaze, vraj je to spravodlivé
23. septembra 2025
EČV/ŠPZ
Chystá sa VÝRAZNÁ zmena v ŠPZ-kách? Začali hovoriť o mesačnom poplatku
22. septembra 2025
autoškola
EÚ chce POVINNE preskúšať veľkú skupinu ľudí: Bez testov prídu o vodičský preukaz
22. septembra 2025

Najnovšie články

  • Slovensko pod hrozbou RUSKÝCH dronov: Sme bezbranní? Máme sa pripraviť na najhoršie
  • Vodiči, POZOR: EÚ chystá zmenu, ktorá DRASTICKY vystrelí ceny áut (čo sa deje + dátum)
  • POZOR: Odklepli EXTRÉMNE dôležitý poplatok. Týka sa obrovskej časti Slovákov
  • Slováci sa v roku 2026 budú mať ešte HORŠIE, ako sa čakalo. Vraj to nešlo inak (čo sa deje)
  • AKTUÁLNE: Na Slovensku máme 2 nové euromince. TAKTO vyzerajú (FOTO)

Bude sa vám páčiť

POZOR, automobilka, auto

Vodiči, POZOR: Tieto autá robia problémy na STK. Mechanici radia, čo si treba všímať

21. septembra 2025
STK

STK v roku 2026: Chystá sa kontrola NOVEJ veci. Kto ju nebude mať, príde o auto (platné od 1. 1. 2026)

20. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne

Vymysleli NOVÚ daň: Štát bude kontrolovať, koľko kilometrov ste najazdili, každý mesiac pošle faktúru

20. septembra 2025
EÚ

EÚ odklepla niečo, čo nikto nečakal. Rúti sa k nám VEĽKÁ zmena pravidiel a cien (čo sa deje)

20. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?