Obľúbená letecká spoločnosť Ryanair zavádza zmeny, o ktorých svojich klientov informovala už v marci tohto roka. Zmeny ale vstupujú do platnosti od novembra 2025, a tak sa ich uplatňovanie v praxi pomaly blíži. Ide o zmeny, ktoré sa nestretli s prijatím od úplne všetkých klientov, no dopravca ich aj napriek tomu zavedie. Hovorí, že to uľahčí prepravu a dúfa, že cestujúci si na nové pravidlá zvyknú.
Ryanair zavádza zmeny
Zmena vstúpi do platnosti od 3. novembra 2025 a cestujúci tejto nízkonákladovej leteckej spoločnosti už nebudú môcť použiť vytlačený palubný lístok. Papierová forma úplne skončí a nahradí ju digitálne verzia. To znamená, že pri nástupe do lietadla sa cestujúci preukážu výhradne len digitálnym palubným lístkom. Ten bude dostupný v mobilnej aplikácii myRyanair.
Ako uviedla letecká spoločnosť na svojom webe, ide o krok, ktorý má zlepšiť zákaznícku skúsenosť a zároveň znížiť náklady na letiskové check-in poplatky. Dopravca tiež spomenul ekologický rozmer opatrenia, pretože ročne sa takto ušetrí viac ako 300 ton papiera.
Mnohí digitálny lístok už využívajú
Zatiaľ čo doteraz mohli cestujúci využívať obe formy – papierovú aj digitálnu – od novembra bude povolená už len digitálna forma. Ako podotkol dopravca, už teraz viac ako 80 percent pasažierov používa mobilnú aplikáciu, a preto ich táto zmena veľmi neovplyvní. Zvyšných 20 percent z 200 miliónov zákazníkov spoločnosti Ryanair si bude musieť zvyknúť na nové pravidlá.

Čo ak stratíte prístup k smartfónu?
Ako uvádza portál O peniazoch, niektorí pasažieri sa obávajú, že môžu mobilný telefón stratiť, prípadne sa im vybije. V oboch týchto prípadoch sa nebudú vedieť preukázať digitálnym lístkom. Letecká spoločnosť ale myslela na rôzne situácie, ktoré môžu nastať.
Šéf Ryanairu Michael O’Leary v rozhovore pre The Independent cestujúcim odkázal, že sa ak im vybije batéria alebo stratia mobil, avšak už predtým vykonali online check-in, spoločnosť im zadarmo vydá náhradný papierový palubný lístok priamo na letisku.
V prípade, že si cestujúci neodkáže zapnúť mobil, lebo tehcnológia jednoducho občas štrajkuje, pracovníci pri bráne budú mať aj napriek tomu informáciu o poradovom čísle cestujúceho a pustia ho na palubu.
Check-in treba vykonať čím skôr
Letecká spoločnosť Ryanair uvádza, že dôležité je vykonať online check-in ešte pred príchodom na letisko. Spoločnosť už teraz vyžaduje online check-in namiesto odbavenia na letisku. Ak cestujúci túto povinnosť zanedbá, hrozí mu pokuta vo výške 30 až 55 libier, čo po prepočte zhruba 35 až 58 eur.
Hoci v novembri začínajú platiť nové pravidlá, niektoré krajiny budú naďalej vyžadovať papierový palubný lístok. Týka sa to Maroka a Albánska, avšak albánske úrady by mali od marca 2026 prejsť na digitálnu verziu. V Maroku zostáva klasický lístok naďalej povinný v tomto aj budúcom roku.
Ryanair vyzdvihuje užitočnosť aplikácie
Spoločnosť Ryanair vyzdvihuje používanie mobilnej aplikácie a prechod na digitálnu verziu plaubného lístka. Tvrdí, že zákazníci môžu vďaka aplikácii využívať mnoho užitočných funkcií.
Napríklad si môžu priamo zo svojho sedadla objednať, čo potrebujú, a nechať sa obslúžiť ako prví. Taktiež tu získajú informácie a aktualizácie o letoch v reálnom čase. V mobilnej aplikácii sú dostupné aj priame aktualizácie z operačného centra spoločnosti Ryanair počas prerušenia prevádzky či aktualizácie stavu terminálu, brány a nástupu do lietadla.
Ryanair vyzdvihuje aj zobrazenie alternatívnych možností letov v reálnom čase počas prerušenia prevádzky. Samozrejmosťou aplikácie sú aj všetky cestovné doklady dostupné pohodlne na jednom mieste.