Sociálna poisťovňa od septembra modernizuje spôsob, akým komunikuje so živnostníkmi, zamestnávateľmi a dobrovoľne poistenými osobami. Štát v snahe zvýšiť dôveryhodnosť svojich upozornení a pomôcť ľuďom vyhnúť sa sankciám mení formát SMS a e-mailových notifikácií. Vzhľadom na časté podvodné správy je dôležité vedieť, ako tieto nové, legitímne výzvy rozoznať. Téme sa venuje portál KariéraInfo.sk.
Ako zistiť, že SMS-ku poslal štát?
Najvýraznejšou zmenou, ktorú si adresáti všimnú, je nový názov odosielateľa SMS správ. Namiesto doterajšieho telefónneho čísla sa bude ako odosielateľ zobrazovať text „SOCPOIST.SK“. Sociálna poisťovňa, ktorá mesačne odošle približne 50-tisíc SMS a 65-tisíc e-mailov, týmto krokom reaguje na vlnu podvodov.
Pre občanov je kľúčové vedieť, že oficiálne správy od poisťovne majú výlučne informatívny charakter. Nikdy neobsahujú priame odkazy na platbu, výzvy na zadanie údajov o karte či iné formuláre na citlivé informácie. Ich obsahom je len stručná informácia o tom, aká povinnosť nebola splnená (napr. neuhradené poistné, nepodaný výkaz). Poisťovňa zároveň zverejnila na svojom webe aj vzory týchto správ, aby si ich ľudia mohli overiť.
Aké upozornenia posiela Sociálna poisťovňa?
Tieto notifikácie slúžia ako preventívne upozornenia v rámci tzv. „mäkkej formy vymáhania“. Chodia v pravidelných intervaloch a týkajú sa najčastejších pochybení. Upozorňujú napríklad živnostníkov a zamestnávateľov na neuhradené poistné po termíne splatnosti, zvyčajne v polovici mesiaca alebo vo viacerých vlnách.

Zamestnávatelia tiež dostávajú pripomienku, ak na začiatku mesiaca nepredložili povinný mesačný výkaz. Okrem toho systém upozorňuje aj na vystavené rozhodnutia o dlžnom poistnom, penále či pokute a pripomína blížiaci sa koniec zákonných lehôt.
Aký je dôvod zmeny?
Cieľom týchto proaktívnych upozornení je dať občanom a firmám čas na nápravu skôr, ako poisťovňa pristúpi k oficiálnemu vymáhaniu a udeleniu sankcií. Tento prístup šetrí peniaze aj nervy všetkým stranám.
Pre správne doručovanie je nevyhnutné, aby mali poistenci v Sociálnej poisťovni nahlásené svoje aktuálne kontaktné údaje. Ak teda dostanete takúto správu, je dôležité overiť si svoje povinnosti a čo najskôr vykonať nápravu. V prípade akýchkoľvek pochybností je najbezpečnejšie kontaktovať priamo svoju pobočku Sociálnej poisťovne.
Podvody však stále pretrvávajú
Je smutné, že Sociálna poisťovňa musí na takéto zmeny upozorňovať hlavne kvôli tomu, koľko podvodov sa spriada s jej menom. Len dnes ráno sme vás na našom webe informovali o ďalšej zákernej taktike, pomocou ktorej sa podvodníci snažia zneužiť jej renomé na oklamanie ľudí a krádež ich ťažko zarobených peňazí.
Ako už býva zvykom, aj nová metóda podvodu sa zameriava na najzraniteľnejšiu skupinu obyvateľstva – ľudí v dôchodkovom veku. Navštevujú ich podozrivé osoby, ktoré o sebe tvrdia, že pracujú pod záštitou Sociálnej poisťovne a že účelom ich návštevy je prepočet dôchodku. Priamo Sociálna poisťovňa upozorňuje, že týchto ľudí nevyslala, a teda tí, ktorým zaklopú, by ich za žiadnych okolností nemali púšťať do svojho domu a už vôbec im poskytovať citlivé údaje.

Môže sa to zdať ako jednoduché opatrenie, no ľudia sú ľudia. Aby toho nebolo málo, podvodníci majú byť podľa hlásení neodbytní a vstupu do domu potenciálnej obete sa vyslovene domáhajú, najmä pod hrozbami v prípade, že im nebude vyhovené.
Poisťovňa dôrazne upozorňuje, že takýto typ kontrol nevykonáva. Dodáva, že jej zamestnanci nemajú právomoc vstupovať do nehnuteľností klientov a vyberať od nich peniaze v hotovosti. Nemajú právo žiadať peniaze ani iným spôsobom priamo na mieste bydliska seniora. Tiež spresnila, že aktuálne tento typ podvodu eviduje v Nitrianskom kraji.
Napokon, pokiaľ máte obavy či pocit neistoty, vždy môžete stav svojho dôchodku (aj iné záležitosti) overiť priamym kontaktom Sociálnej poisťovne na telefónnom čísle 0800 123 123 či návštevou niektorej z pobočiek.