Slovenskí podnikatelia, ktorí využívajú firemné autá aj na súkromné cesty, sa budú musieť pripraviť na novú finančnú záťaž. Ministerstvo financií chce totiž obmedziť plný odpočet DPH na vozidlá a znížiť ho na polovicu, ak sa auto nepoužíva výhradne na pracovné účely. Opatrenie má podľa rezortu ukončiť prax, pri ktorej luxusné firemné autá v skutočnosti slúžia celým rodinám podnikateľov.
Tento krok má podobu nepriameho trestu, hoci nebude priamo udelený vo forme pokuty. Podnikatelia pocítia zmenu na vyšších nákladoch pri nákupe a prevádzke vozidiel, pričom výrazne zasiahne najmä tých, ktorí kombinujú firemné a súkromné jazdy. Dnes majú možnosť odpočítať 100 percent dane, no po schválení legislatívy budú mať k dispozícii už len 50 percent.
Nespravodlivá výhoda oproti bežným vodičom
Rezort financií argumentuje tým, že súčasné nastavenie poskytuje firmám neprimerané výhody oproti obyčajným ľuďom. Občan, ktorý si kupuje auto z vlastného rozpočtu, nemá možnosť získať späť žiadnu časť DPH. Naproti tomu malí podnikatelia či jednoosobové spoločnosti si často zabezpečujú drahé autá, ktoré vykazujú ako pracovné, ale realita býva iná. Ministerstvo hovorí o opakujúcich sa extrémnych prípadoch, keď má jedna mikrofirma evidované hneď niekoľko luxusných áut, z ktorých väčšina slúži rodine majiteľa.
Podľa rezortu tento štýl podnikania vytvára nespravodlivé konkurenčné prostredie. Bežní motoristi tak nemajú rovnaké možnosti úspory, hoci v konečnom dôsledku tiež financujú štátny rozpočet. Zavedenie limitovaného odpočtu má preto priniesť väčšiu rovnováhu medzi firemným a súkromným sektorom.
Zjednodušenie a európsky trend
Ministerstvo zdôrazňuje, že pripravovaný systém má zlepšiť prehľadnosť pravidiel a zvýšiť právnu istotu pri podnikaní. Firmy, ktoré dokážu preukázať výlučné využívanie vozidla na pracovné aktivity, si budú môcť naďalej uplatniť plný odpočet DPH. Všetci ostatní však musia počítať s tým, že náklady na auto sa im zvýšia. Opatrenie sa nebude vzťahovať len na kúpu, ale aj na palivo, servis či rôzne prevádzkové výdavky.
Rezort dodáva, že Slovensko týmto krokom nasleduje trend v rámci Európskej únie. Podobnú formu obmedzeného odpočtu totiž využíva 11 členských štátov, a teda nejde o ojedinelý model. Ak zákon parlament schváli, pravidlá sa u nás priblížia k európskemu štandardu a situácia by sa mala sprehľadniť.
Čo čaká podnikateľov
Hoci zmena zasiahne najmä tých, ktorí autá používajú súkromne, veľa malých a stredných podnikateľov upozorňuje na to, že nové opatrenie môže zvýšiť tlak na ceny služieb a produktov. Vyššie celkové náklady na dopravu totiž často prenesú do cien pre klientov. Iní zasa argumentujú, že sprísnenie pravidiel ich prinúti k dôkladnejšiemu sledovaniu reálneho používania firemných vozidiel, čo prinesie väčšiu administratívnu záťaž.
Ak novela vstúpi do platnosti v platenej podobe, tisíce podnikateľov budú musieť prehodnotiť svoj prístup k nákupu vozidiel a možnostiam úspor. Otázne však zostáva, či sa štátu skutočne podarí týmto spôsobom obmedziť zneužívanie, alebo sa podnikatelia budú snažiť hľadať nové cesty, ako pravidlá obísť. Isté je len to, že vlastníctvo firemného auta už nebude tak výhodné ako doteraz a prax s luxusnými vozidlami využívanými na rodinné výlety či súkromné jazdy sa značne skomplikuje.