Od 1. júla 2025 vstúpil na Slovensku do platnosti nový mýtny systém, ktorý po prvýkrát spoplatňuje diaľnice na základe vyprodukovaných emisií oxidu uhličitého (CO2). Zmena sa zatiaľ dotýka len nákladných vozidiel a autobusov nad 3,5 tony, no jej dopady v podobe vyšších cien za tovary a služby už začínajú pociťovať aj bežní občania, píše portál Autoviny.sk.
Ekologickejšie autá platia menej
Podstata nového CO2 mýta spočíva v rozdelení vozidiel do piatich emisných tried. Trieda 1 zahŕňa najstaršie a najviac znečisťujúce vozidlá, zatiaľ čo v triede 5 sú tie najmodernejšie a najekologickejšie.
Princíp je jednoduchý: čím je vozidlo šetrnejšie k životnému prostrediu, tým nižšie mýto platí. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti je cieľom tohto opatrenia motivovať dopravcov k obnove svojich vozových parkov.
Nepriamy dopad na všetky peňaženky
Pre vodičov osobných áut sa nateraz nič nemení a naďalej pre nich platia klasické elektronické diaľničné známky, ktorých cena nezávisí od emisií vozidla. Napriek tomu sa ich táto zmena dotkne nepriamo. Dopravcovia, najmä tí so staršími vozidlami, už po niekoľkých mesiacoch hlásia citeľné zvýšenie nákladov na prepravu.
Tieto dodatočné výdavky sú nútení premietnuť do finálnych cien svojich služieb. Vodiči tak síce neplatia CO2 mýto priamo, no pociťujú ho v drahších cenách potravín, stavebných materiálov a ďalších tovarov, ktorých doprava sa predražila.

Vyhliadky do budúcna
Odborníci upozorňujú, že spoplatnenie nákladnej dopravy podľa emisií je pravdepodobne len prvým krokom. Vzhľadom na tlak Európskej únie na uplatňovanie princípu „znečisťovateľ platí“ je podľa nich len otázkou času, kedy sa podobný systém zavedie aj pre osobné automobily.
Medzitým však pre motoristov pribudli aj pozitívne novinky v systéme e-známok, ako je jednodňová známka a možnosť nastaviť si začiatok jej platnosti až 60 dní vopred.
Ako funguje mýtny systém podľa emisií?
Nový mýtny systém pre nákladné autá a autobusy, ktorý platí od júla, funguje na pomerne jednoduchom princípe. Každé vozidlo nad 3,5 tony musí byť vybavené palubnou jednotkou (OBU), ktorá pomocou GPS satelitov sleduje presný počet najazdených kilometrov na spoplatnených úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy. Finálny poplatok sa vypočíta ako súčin prejdenej vzdialenosti a sadzby za kilometer.
Kľúčovou novinkou je, že táto sadzba za kilometer sa už neurčuje len podľa hmotnosti a počtu náprav, ale primárne podľa jednej z piatich emisných tried CO2. Moderný, ekologický kamión s najvyššou triedou 5 tak platí za ten istý úsek podstatne menej ako staré, neekologické vozidlo v najnižšej triede 1.
Čo ak by platil aj pre osobné autá?
Rozšírenie tohto princípu aj na osobné vozidlá, o ktorom sa v Európe čoraz častejšie diskutuje, by znamenalo pre bežných motoristov revolúciu v platení za diaľnice. V prvom rade by to znamenalo koniec paušálnych diaľničných známok, ako ich poznáme dnes. Namiesto zakúpenia si časového oprávnenia (napríklad na 365 dní) by vodiči platili za každý reálne prejdený kilometer na spoplatnených cestách.
Na jednej strane by takýto systém bol v mnohom spravodlivejší. Vodič, ktorý použije diaľnicu len párkrát do roka, by zaplatil podstatne menej ako dnes, keď si musí kupovať 10-dňovú alebo jednodňovú známku. Zároveň by systém finančne odmeňoval majiteľov novších a ekologickejších áut, ktorí by mali nižšiu sadzbu za kilometer, zatiaľ čo majitelia starších áut s vysokými emisiami by platili viac.

Na druhej strane by to prinieslo aj výrazné negatíva. Pre ľudí, ktorí dennodenne dochádzajú do práce po diaľnici, by takýto systém s najväčšou pravdepodobnosťou znamenal dramatický nárast ročných nákladov v porovnaní so súčasnou cenou ročnej známky.
Najviac by to zasiahlo nízkopríjmové skupiny a obyvateľov regiónov, ktorí sú často nútení dochádzať za prácou na starších autách. Pre nich by sa každodenné cestovanie mohlo stať finančne neúnosným. Zavedenie takéhoto systému by si zároveň vyžiadalo obrovské investície do technológie – buď by každé auto muselo mať palubnú jednotku, alebo by sa musel vybudovať komplexný kamerový systém na sledovanie evidenčných čísel.