Každý motor je inak konštrukčne vyhotovený, no a každý má aj inú spotrebu oleja. V niektorých modeloch áut môže spotreba motorového oleja majiteľa vozidla nemilo prekvapiť a my sme sa pozreli práve na tie, pri ktorých sa nedoplatíte.
Téme sa venoval motoristický portál Auto Trendy, pričom nie je nič nezvyčajné, že na trhu nájdete autá, ktoré majú spotrebu liter či dokonca viac oleja na každých tisíc kilometrov. Niektoré agregáty sú tak doslova žrútmi oleja a majitelia áut musia vyťahovať z peňaženiek zbytočne viac peňazí.
Motor, ktorý baží po oleji
Podľa portálu Auto Trendy sú rekordérmi v spotrebe motorového oleja TSI od nemeckého Volkswagenu a V8 od BMW. Čo sa týka TSI, za problémové môžeme považovať motory, ktoré sa vyrábali v rokoch 2008 až 2012. Konkrétne ide o jednotky 1,4, 1.8 a 2.0 TSI. Tieto mali spotrebu až 1,5 litra na tisíc kilometrov. Dôvodom sú príliš tenké piestne krúžky, pretože tie sa rýchlo opotrebovali, no a podiel na tom má aj chybný odlučovač olejových pár.
Ako sme spomenuli, problémové sú tiež niektoré motory od BMW. Konkrétne ide o motory N63 a S63, ktoré boli vyrobené pred rokom 2013. Problémom je, že jednotky V8 s turbodúchadlami medzi valcami boli náchylné na prehrievanie. Preto sa degradovalo tesnenie aj piestne krúžky.

Aj Japonci majú na konte „nepodarok“
Japonské autá sa vo všeobecnosti považujú za spoľahlivé a motoristi po nich siahajú s obľubou. Napriek tomu sa aj pri japonských agregátoch vyskytli prípady, kedy sa musel majiteľ automobilu zmieriť s vyššou spotrebou oleja.
Príkladom sú motory VVT-i od Toyoty s objemom 1.4. a 1.8, ktoré sa používali v modeloch ako Corolla alebo Avensis. Ako uvádza portál Auto Trendy, na začiatku 21. storočia sa v nich vyskytovali chybné piestne krúžky, čo viedlo k nadmernej spotrebe oleja. Toyota si ale chcela napraviť reputáciu, a preto neskôr zaviedla možnosť bezplatnej opravy v rámci predĺženej záruky. V neskorších verziách tak motor a jeho spotreba oleja už nebol problémom.
V japonských „vodách“ ešte chvíľu zostaneme, pretože zvýšenú spotrebu mali aj jednotky VTEC od automobilky Honda. Tieto sa vyznačujú vysokou účinnosťou pri vyšších otáčkach, čo sa však potom odráža na zvýšenej spotrebe. Ak jazdíte dynamicky, spotreba oleja môže dosiahnuť pol litra na tisíc kilometrov.
Aj tieto motory zápasia s problémami
Pozor si treba dať aj na motor 1.4 Fire od talianskeho výrobcu Fiat. Odolná konštrukcia má voľnejšie pasovanie, čo následne vedie k stratám oleja. Ak ale kontrolujete hladinu motorového oleja pravidelne, auto sa vám odmení bezproblémovou prevádzkou aj po státisícoch kilometrov.
Problémom sa nevyhol ani motor 2.0 JTS od Alfa Romeo. Ten v dôsledku nedostatočného mazania valcov prepúšťal olej do spaľovacej komory.
Francúzi sa zas nemôžu „pochváliť“ motorom 1.6 THP, ktorý sa používal v automobiloch ako Peugeot alebo Citroën. Aj tieto motory majú nadmernú spotrebu oleja. Pri agresívnejšej jazde očakávajte spotrebu pol litra na tisíc kilometrov.
Olej pravidelne dopĺňajte
Na spotrebu oleja má vplyv viacero faktorov a nie sú to len konštrukčné záležitosti. Veľa urobí aj štýl vašej jazdy. Spravidla platí, že ak jazdíte dynamickejšie či vyslovene agresívne, spotreba oleja bude vyššia. Aby vám motor spoľahlivo slúžil dlhé roky a aj po nájazde mnohých kilometrov, dôležité je pravidle kontrolovať hladinu oleja a používať výrobcom odporúčaný typ oleja.
Odborníci na motorizmus tvrdia, že pri starších vozidlách je dobrým riešením prechod na hustejší olej. Práve ten môže znížiť jeho úbytky.