Od roku 2030 sa pri platení cez internet už nebudeme musieť spoliehať na 16-miestne čísla kariet a bezpečnostné kódy. Mastercard chystá revolúciu vo forme tokenizácie, vďaka ktorej sa tradičné údaje nahradia náhodne generovanými kódmi. Tento zásah má ambíciu zmeniť spôsob, akým Slováci i zvyšok Európy pristupujú k nákupom online, pričom bezpečnosť aj komfort by mali byť výrazne vyššie než dnes.
Doterajší systém zadávania citlivých údajov pri každom nákupe je nielen zdĺhavý, ale aj zraniteľný. Ak sa kódy či čísla kariet dostanú do nepovolaných rúk, riziko finančnej straty je okamžité. Práve preto sa technologické inovácie čoraz viac sústreďujú na minimalizáciu podobných hrozieb a na ochranu zákazníkov pred digitálnymi útokmi. Tokenizácia môže spraviť z platenia bežný, jednoduchý a pritom bezpečný úkon.
Ako funguje nový systém
Namiesto tradičných údajov o karte sa budú pri transakciách používať jedinečné tokeny. Tie platia len pre konkrétnu operáciu a mimo nej nemajú žiadnu hodnotu. Ak by sa niekto k nim dostal, nedokázal by ich využiť na iný účel. To zásadne mení rizikový profil internetových platieb a dáva používateľom väčší pocit istoty. Zákazníci už nebudú musieť opakovane vypisovať celé číslo karty, postačí rýchle overenie cez biometrické údaje, napríklad odtlačok prsta alebo tvárovú identifikáciu.

Zjednodušenie procesu má ešte jednu výhodu. Platby budú prebiehať rýchlejšie a bez zbytočných krokov, čo ocenia nielen zákazníci, ale aj obchodníci. Pre firmy to znamená nižšiu mieru nedokončených nákupov a tým aj vyššie príjmy. Navyše sa očakáva, že vďaka transparentnosti a bezpečnosti pribudnú klienti, ktorí sa doteraz online transakciám radšej vyhýbali. Mastercard predpokladá, že zníženie počtu podvodov ušetrí miliardy eur v rámci celého európskeho trhu.
Prispôsobiť sa budú musieť banky aj obchodníci
Aby sa tokenizácia stala bežným štandardom, musia banky prebudovať svoje systémy a obchodníci upraviť platobné brány. Pôjde o rozsiahly proces, ktorý si vyžiada koordináciu viacerých aktérov. Technologické spoločnosti budú musieť zabezpečiť integráciu, banky investovať do aktualizovaných služieb a podnikatelia sa prispôsobia novým požiadavkám.
Slovensko nebude výnimkou a aj tu sa očakáva modernizácia platobnej infraštruktúry spolu so vzdelávaním zákazníkov. Len tak sa dá zabezpečiť plynulý prechod bez chaosu.
V minulosti už Európa ukázala, že dokáže rýchlo prijať finančné novinky. Bezkontaktné platby či internetové bankovníctvo sa tu rozšírili skôr než v mnohých iných regiónoch.
Je preto pravdepodobné, že aj pri tokenizácii bude európsky trh prvým, kto ju prijme v masovom meradle. Slováci, ktorí si zvykli na pohodlie digitálnych technológií, môžu patriť k tým, čo z nej budú profitovať najrýchlejšie.
Pripravte sa na inú budúcnosť nakupovania
Stúpajúci počet kybernetických útokov ukazuje, že bez nových bezpečnostných štandardov sa nezaobídeme. Tokenizácia sa môže stať míľnikom, ktorý otvorí cestu k úplne novým formám digitálnych transakcií. Ak sa podarí úspešne využiť jej potenciál, riziko podvodov klesne a dôvera spotrebiteľov porastie. To znamená stabilnejšie prostredie pre obchodníkov a pohodlnejšie nakupovanie pre ľudí.
Otázkou zostáva, ako rýchlo sa banky a obchodníci dokážu prispôsobiť a ako jednoducho si na zmenu zvyknú samotní zákazníci. Budú sa musieť naučiť dôverovať systému, ktorý viditeľne obmedzuje zadávanie osobných údajov. Ak sa tento prechod podarí, od roku 2030 sa môže slovenský a európsky online trh posunúť k ére, kde je kombinácia rýchlosti a bezpečnosti samozrejmosťou.