TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ toho má DOSŤ: Oznámila novinku, ktorá prekvapila môže zmeniť celý kontinent
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ toho má DOSŤ: Oznámila novinku, ktorá prekvapila môže zmeniť celý kontinent

14. septembra 2025 9:51
Lukáš Zachar
14. septembra 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Európa stojí pred dilemou, ktorá môže rozhodnúť o tom, či sa elektromobilita stane každodennou realitou aj pre obyčajných ľudí. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen počas prejavu o stave Únie predstavila prekvapivý plán, ktorý by dokázal zmeniť charakter ulíc európskych miest.

Hovorila o malej a lacnej kategórii elektrických áut, navrhnutých podľa japonských kei cars, ktoré by mohli uľahčiť cestovanie práve tým, ktorí dnes na elektrický automobil jednoducho nemajú.

Myšlienka drobných vozidiel nie je nová, inšpirácia pochádza z Japonska, kde sa už od roku 1949 presadili úsporné autá navrhnuté pre robotníkov a farmárov. Postupne sa z nich stali ikony, ktoré dnes predstavujú skoro 40 percent domáceho predaja. V Bruseli veria, že podobný model môže podporiť aj európskych spotrebiteľov.

Cieľom je vytvoriť kategóriu elektromobilov s cenou medzi 15 a 20 tisíc eur, čo by znamenalo zlom v dostupnosti. Takéto autá by totiž vedeli nahradiť drahé SUV a luxusné modely, ktoré sú pre väčšinu ľudí mimo dosahu.

Kei auto
Príklad malého japonského auta, tiež označovaného ako „Kei“. Takúto kategóriu chce v EÚ vytvoriť aj Von der Leyenová. Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Silná konkurencia z Ázie

Európski výrobcovia cítia tlak, pretože čínske značky ako BYD, MG či Nio zaplavujú trh cenovo atraktívnymi modelmi. Tie často stoja aj o polovicu menej než autá zo starého kontinentu a pritom ponúkajú moderné technológie a prijateľný dojazd.

Koncerny ako BMW, Mercedes alebo Audi fungujú dlhodobo v segmente prémiových áut a ich obchodný model sa opiera o vysoké marže. Prechod na lacné mestské elektromobily preto znamená nízky zisk a veľké riziko.

Prečítajte si tiež

Aktuálna správa
MIMORIADNE: Kamenický znovu chystá NEČAKANÚ úpravu daní. Toto máme čakať
Slováci POVINNE prídu o 126 €: Štát ľuďom berie sviatky a s nimi aj peniaze (čo sa deje)
POZOR: Vznikla nová zóna. Platí PRÍSNY zákaz vjazdu dieslovým aj benzínovým autám
Budeme trpieť zbytočne: Stratíme voľno aj peniaze. Štát z toho aj tak nič nezíska, tvrdí odborník
EÚ čaká nevídaná ZMENA: Takúto otočku nečakal skoro nikto (čo sa deje)

Politika a ekonomika ruka v ruke

Von der Leyen zdôraznila, že projekt nie je iba ekologickou výzvou. Je to aj otázka geopolitiky. Ak by Európa ostala odkázaná na dovoz z Číny, mohla by stratiť tisíce miest a zároveň vlastnú technologickú suverenitu. Zároveň však treba pripomenúť, že samotná Európska únia svojou daňovou politikou pomáha vysokým cenám.

Clá na čínske elektromobily sú desaťpercentné, priemerná DPH 21 percent a do úvahy prichádzajú aj ďalšie opatrenia. Kritici tvrdia, že namiesto hľadania úplne novej triedy áut by bolo jednoduchšie znížiť záťaž, ktorá predražuje každý model.

Výrobcovia navyše čelia drahým batériám, nedostatku surovín a rastúcim výrobným nákladom. Zástupcovia automobiliek preto počas autosalónu v Mníchove apelovali, aby sa nekládol dôraz iba na čistú elektromobilitu, ale aby sa vo výpočtoch zohľadnili aj iné riešenia, ako sú plug-in hybridy alebo syntetické palivá. Podľa nich je nereálne očakávať, že už v roku 2035 bude mať každý Európan prístup k lacnému elektrickému autu.

Ak sa podarí nájsť rovnováhu medzi regulačnými cieľmi, nákladmi na výrobu a reálnymi potrebami zákazníkov, Európa môže o niekoľko rokov stáť na prahu novej éry mobility. Úspech bude závisieť od toho, či sa politické ambície dokážu premeniť na malé a cenovo dostupné autá, ktoré skutočne zaplnia ulice. A ak sa to podarí, mestská doprava už nikdy nemusí vyzerať tak ako dnes.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Aktuálna správa MIMORIADNE: Kamenický znovu chystá NEČAKANÚ úpravu daní. Toto máme čakať

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Prepustia 21-TISÍC zamestnancov: Situácia je neúnosná, firma nemá na výber
12. septembra 2025
Peniaze, príspevok
Na účet „cinkne“ vyše 600 €: Štát STÁTISÍCOM vyplatí štedrý príspevok (+ presné termíny)
12. septembra 2025
Kik, Trnava
Lacný reťazec, v ktorom Slováci nechávajú milióny eur ročne, chce zatvárať prevádzky
11. septembra 2025
Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie, minimálna mzda, inflácia, zamestnávatelia, živnostníci, vláda
Štát rozpútal daňové PEKLO: Začne platiť ďalšia „skvelá“ novinka, ľudí ochudobní o tisíce eur
11. septembra 2025

Najnovšie články

  • EÚ toho má DOSŤ: Oznámila novinku, ktorá prekvapila môže zmeniť celý kontinent
  • MIMORIADNE: Kamenický znovu chystá NEČAKANÚ úpravu daní. Toto máme čakať
  • POZOR: Vznikla nová zóna. Platí PRÍSNY zákaz vjazdu dieslovým aj benzínovým autám
  • Budeme trpieť zbytočne: Stratíme voľno aj peniaze. Štát z toho aj tak nič nezíska, tvrdí odborník
  • Prekvapivý prieskum: TIETO stereotypy majú vplyv na finančné rozhodnutia Slovákov

Bude sa vám páčiť

Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky

Zoderú nás zbytočne? Štát to nedomyslel, nová konsolidácia NEBUDE stačiť

13. septembra 2025
spaľováky, elektromobil, zákaz

Vodiči, POZOR: Tieto autá majú KRITICKÝ problém, prejaví sa už po 40 000 km

13. septembra 2025
Štát, peniaze, rozpočet

Je to fér? Štát vezme ľuďom peniaze, platy vládnych činiteľov však BUDÚ RÁSŤ

12. septembra 2025
Diesel, nafta, tankovanie

Vodiči, POZOR: Čerpacie stanice vedia, KOĽKO zaplatíte za benzín a naftu (+ sumy)

12. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?