Európa stojí pred dilemou, ktorá môže rozhodnúť o tom, či sa elektromobilita stane každodennou realitou aj pre obyčajných ľudí. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen počas prejavu o stave Únie predstavila prekvapivý plán, ktorý by dokázal zmeniť charakter ulíc európskych miest.
Hovorila o malej a lacnej kategórii elektrických áut, navrhnutých podľa japonských kei cars, ktoré by mohli uľahčiť cestovanie práve tým, ktorí dnes na elektrický automobil jednoducho nemajú.
Myšlienka drobných vozidiel nie je nová, inšpirácia pochádza z Japonska, kde sa už od roku 1949 presadili úsporné autá navrhnuté pre robotníkov a farmárov. Postupne sa z nich stali ikony, ktoré dnes predstavujú skoro 40 percent domáceho predaja. V Bruseli veria, že podobný model môže podporiť aj európskych spotrebiteľov.
Cieľom je vytvoriť kategóriu elektromobilov s cenou medzi 15 a 20 tisíc eur, čo by znamenalo zlom v dostupnosti. Takéto autá by totiž vedeli nahradiť drahé SUV a luxusné modely, ktoré sú pre väčšinu ľudí mimo dosahu.

Silná konkurencia z Ázie
Európski výrobcovia cítia tlak, pretože čínske značky ako BYD, MG či Nio zaplavujú trh cenovo atraktívnymi modelmi. Tie často stoja aj o polovicu menej než autá zo starého kontinentu a pritom ponúkajú moderné technológie a prijateľný dojazd.
Koncerny ako BMW, Mercedes alebo Audi fungujú dlhodobo v segmente prémiových áut a ich obchodný model sa opiera o vysoké marže. Prechod na lacné mestské elektromobily preto znamená nízky zisk a veľké riziko.
Politika a ekonomika ruka v ruke
Von der Leyen zdôraznila, že projekt nie je iba ekologickou výzvou. Je to aj otázka geopolitiky. Ak by Európa ostala odkázaná na dovoz z Číny, mohla by stratiť tisíce miest a zároveň vlastnú technologickú suverenitu. Zároveň však treba pripomenúť, že samotná Európska únia svojou daňovou politikou pomáha vysokým cenám.
Clá na čínske elektromobily sú desaťpercentné, priemerná DPH 21 percent a do úvahy prichádzajú aj ďalšie opatrenia. Kritici tvrdia, že namiesto hľadania úplne novej triedy áut by bolo jednoduchšie znížiť záťaž, ktorá predražuje každý model.
Výrobcovia navyše čelia drahým batériám, nedostatku surovín a rastúcim výrobným nákladom. Zástupcovia automobiliek preto počas autosalónu v Mníchove apelovali, aby sa nekládol dôraz iba na čistú elektromobilitu, ale aby sa vo výpočtoch zohľadnili aj iné riešenia, ako sú plug-in hybridy alebo syntetické palivá. Podľa nich je nereálne očakávať, že už v roku 2035 bude mať každý Európan prístup k lacnému elektrickému autu.
Ak sa podarí nájsť rovnováhu medzi regulačnými cieľmi, nákladmi na výrobu a reálnymi potrebami zákazníkov, Európa môže o niekoľko rokov stáť na prahu novej éry mobility. Úspech bude závisieť od toho, či sa politické ambície dokážu premeniť na malé a cenovo dostupné autá, ktoré skutočne zaplnia ulice. A ak sa to podarí, mestská doprava už nikdy nemusí vyzerať tak ako dnes.