Európska únia (EÚ) reaguje na volanie veľkých automobilových výrobcov a prichádza s iniciatívou, ktorá má na európsky trh vrátiť segment malých a cenovo dostupných áut. Po rokoch, kedy sa ponuka týchto vozidiel zmenšovala, sa zdá, že Brusel je pripravený zmeniť kurz a podporiť výrobu áut pre bežných ľudí, informuje server Auto Trendy.
Prečo malé autá zmizli z trhu?
Šéfovia veľkých automobiliek ako Stellantis či Renault v poslednom období opakovane vyzývali na zmiernenie európskych pravidiel, ktoré v praxi znemožnili výrobu lacných áut segmentu A. Dôvodom sú najmä extrémne vysoké náklady na vývoj, ktoré sú spojené s plnením čoraz prísnejších bezpečnostných a emisných noriem.
Tieto náklady sa pri lacných autách s nízkou maržou výrobcom jednoducho neoplatí investovať. Niektoré výnimky síce na trhu existujú, no často sú výsledkom rozsiahlej spolupráce s čínskymi partnermi a výroby mimo Európy.
EÚ štartuje víziu “E-auto”
Zdá sa, že tieto argumenty si osvojila aj predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen. Počas svojho výročného prejavu o stave Únie označila automobilový priemysel za pilier európskej ekonomiky a ohlásila novú „iniciatívu pre malé a cenovo dostupné autá“ (Small Affordable Cars initiative).

Podľa jej slov si milióny Európanov želajú kúpiť cenovo dostupné európske auto, a preto je potrebné, aby EÚ v spolupráci s priemyslom investovala do tohto segmentu. Predsedníčka Komisie predstavila víziu európskeho „E-auta“, pričom písmeno „E“ má podľa nej trojitý význam. Má ísť o autá, ktoré budú:
- Ekologické (environmental)
- Ekonomické (economical)
- Európske (European)
Dôraz na európsku výrobu
Práve tretí bod je kľúčový. Ursula von der Leyen zdôraznila, že tieto nové, dostupné autá musia byť „postavené v Európe s európskymi dodávateľskými reťazcami“. Tento výrok je jasným signálom, že iniciatíva nie je len odpoveďou na želania spotrebiteľov, ale aj strategickým krokom.
Jeho cieľom je posilniť európsky priemysel, znížiť závislosť od dodávateľov z tretích krajín a vytvoriť konkurencieschopnú alternatívu k lacným, najmä čínskym, elektrickým vozidlám, ktoré sa čoraz viac presadzujú na európskom trhu.
Strategický obrat
Táto iniciatíva predstavuje zásadný strategický obrat, ktorý bude mať výrazné dôsledky tak pre európsky automobilový trh, ako aj pre bežných motoristov. V podstate ide o snahu EÚ zvrátiť trend, ktorý z trhu takmer vymazal malé a cenovo dostupné autá.
Európski výrobcovia, ktorí v posledných rokoch opustili segment malých áut, pretože sa im pre prísne a drahé regulácie neoplatil, dostanú teraz politickú a zrejme aj regulačnú podporu, aby sa do neho vrátili. Očakáva sa, že táto iniciatíva povedie k vytvoreniu miernejších technických a bezpečnostných noriem špecificky pre túto kategóriu vozidiel, čo zníži ich výrobné náklady.
Zároveň je to jasný signál pre nasmerovanie investícií do vývoja malých, primárne elektrických platforiem. Dôraz na „európsku výrobu s európskymi dodávateľmi“ je strategickým krokom, ktorého cieľom je posilniť domáci priemysel, znížiť závislosť od Číny a vytvoriť priamu konkurenciu pre lacné čínske elektromobily, ktoré sa čoraz viac presadzujú v Európe.

Pre motoristov je to zrejme jedna z najlepších správ za posledné roky. Najdôležitejším dôsledkom bude návrat cenovo dostupných nových áut na trh. Pre ľudí s nižším rozpočtom, mladé rodiny alebo tých, ktorí hľadajú druhé auto do mesta, sa opäť otvorí možnosť kúpiť si nové, moderné a bezpečné vozidlo za rozumnú cenu. Doteraz boli často odkázaní len na trh s jazdenými autami.
Keďže sa iniciatíva zameriava na „ekologické“ autá, s najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o malé a lacné elektromobily. To by mohlo výrazne zrýchliť a „zdemokratizovať“ prechod na elektromobilitu, ktorá je dnes pre mnohých finančne nedostupná. Motoristi by tak okrem nižšej kúpnej ceny profitovali aj z výrazne nižších prevádzkových nákladov (lacnejšie „palivo“ a jednoduchšia údržba).