Klienti slovenských bánk by mali spozornieť. Od októbra 2025 sa chystajú významné zmeny v spôsobe, akým posielame peniaze. Na základe novej európskej legislatívy sa okamžité platby stanú štandardom a pribudne k nim dôležitá bezpečnostná funkcia, ktorá ochráni spotrebiteľov pred chybami a podvodmi, píše kryptomagazin.sk na základe tlačovej správy VÚB banky.
Okamžité platby sa stanú štandardom
Podľa informácií Národnej banky Slovenska (NBS) sa systém platieb mení v dvoch krokoch. Zatiaľ čo od 9. januára 2025 mali všetky banky povinnosť okamžité platby prijímať, od 9. októbra 2025 k tomu pribudne aj povinnosť umožniť ich odosielanie. Pre klientov to znamená koniec čakania na prevody.
Peniaze budú na účte príjemcu pripísané do 10 sekúnd, a to nepretržite – 24 hodín denne, 7 dní v týždni, vrátane víkendov a sviatkov. Tento typ prevodu tak postupne nahradí klasické SEPA platby.
Čo sú okamžité platby?
Okamžité platby predstavujú revolúciu v bežných bankových prevodoch, ktorá mení základný princíp posielania peňazí, na aký sme boli zvyknutí. Kým pri štandardnom prevode peniaze putujú z jednej banky do druhej v rámci stanovených cyklov, ktoré fungujú len počas pracovných dní a hodín, okamžité platby fungujú v úplne inom režime – sú takmer v reálnom čase a nepretržite.
Základným a najdôležitejším znakom okamžitej platby je jej rýchlosť. V praxi to znamená, že od momentu, kedy odosielateľ potvrdí platbu vo svojom internet bankingu alebo mobilnej aplikácii, uplynie maximálne desať sekúnd, kým sú peniaze pripísané na účet príjemcu a ten ich môže okamžite použiť. Druhým kľúčovým prvkom je dostupnosť 24/7/365. Systém okamžitých platieb nepozná víkendy, sviatky ani nočné hodiny.
Ak teda pošlete peniaze v sobotu večer alebo počas vianočných sviatkov, príjemca ich má k dispozícii v priebehu niekoľkých sekúnd, a nie až nasledujúci pracovný deň, ako to bolo doteraz.
Tieto dve vlastnosti zásadne menia praktické využitie bankových prevodov. Stávajú sa plnohodnotnou alternatívou k platbe v hotovosti alebo kartou, napríklad pri preberaní tovaru z druhej ruky, platení za služby remeselníkom či pri rýchlej finančnej pomoci blízkym v núdzi. V Európe fungujú v rámci schémy SEPA Instant Credit Transfer, ktorá zaručuje ich štandardizáciu a bezpečnosť naprieč krajinami.
Nová ochrana proti chybám a podvodom
Spolu s povinným odosielaním okamžitých platieb sa od októbra zavedie aj nová služba „Overenie príjemcu“ (Verification of Payee – VoP). Ako vysvetľuje VÚB banka, pri zadávaní platobného príkazu systém automaticky overí, či zadané meno majiteľa účtu skutočne patrí k zadanému IBAN-u.
Ak sa údaje nebudú zhodovať, banka na to klienta upozorní. Ten sa následne môže rozhodnúť, či údaje opraví, alebo platbu na vlastné riziko aj tak odošle. Toto opatrenie výrazne zníži riziko omylov pri zadávaní platieb a zároveň sťaží prácu podvodníkom, ktorí často zneužívajú nepozornosť ľudí.

Čo to znamená pre klientov?
Pre bežných klientov bánk na Slovensku nepredstavujú tieto zmeny len technickú novinku, ale zásadný posun v tom, ako budú každodenne narábať so svojimi peniazmi. Spojenie okamžitých platieb so systémom overenia príjemcu prinesie praktické výhody, ktoré pocíti každý pri bežných životných situáciách.
Zavedenie okamžitých platieb ako štandardu odstráni doterajšie čakanie a neistotu. V praxi to znamená, že ak budete napríklad kupovať niečo cez inzerát, nebudete musieť predajcovi posielať potvrdenie o platbe a čakať, kým mu peniaze reálne prídu. Platbu jednoducho odošlete priamo na mieste a on si ju do desiatich sekúnd nájde na svojom účte, vďaka čomu vám môže tovar ihneď odovzdať.
Rovnako sa zjednoduší delenie účtov v reštaurácii s priateľmi, platenie remeselníkovi hneď po dokončení práce alebo posielanie peňazí rodine v urgentnej situácii. Tento komfort bude dostupný nepretržite, aj počas víkendov a sviatkov, čím sa digitálne bankovníctvo stane ešte pohodlnejším.
Ešte dôležitejšia ako samotná rýchlosť je však nová úroveň bezpečnosti a istoty, ktorú prinesie služba „Overenie príjemcu“. Každý, kto posielal peniaze, pozná ten nepríjemný pocit, či náhodou nespravil preklep v dlhom čísle IBAN. Tento systém vás na chybu upozorní ešte pred odoslaním peňazí. Ak sa pomýlite v čísle účtu, systém okamžite zahlási, že meno príjemcu sa nezhoduje s majiteľom daného IBAN-u, a vy tak dostanete šancu chybu opraviť skôr, ako peniaze odošlete na zlý účet.
Zároveň ide o mimoriadne účinný nástroj proti podvodom. Ak vám napríklad podvodník pošle falošnú faktúru s logom známej spoločnosti, ale s číslom svojho súkromného účtu, systém pri overení odhalí, že meno majiteľa účtu (napr. Milan Horváth) sa nezhoduje s očakávaným príjemcom (napr. SPP, a.s.). To vás okamžite upozorní na nezrovnalosť a zabráni vám poslať peniaze podvodníkovi. V konečnom dôsledku tak tieto zmeny budujú oveľa väčšiu dôveru v digitálne platby a dávajú klientom pocit kontroly a istoty, že ich financie sú v bezpečí.