Na východnom Slovensku evidujú školy prípady, keď žiaci na druhom stupni vymeškajú stovky hodín ročne. Učitelia, obce aj štátni úradníci hovoria, že doterajšie hrozby trestného stíhania alebo znižovania dávok na rodičov nezaberajú. Aj preto sa objavil návrh, ktorý môže výrazne zmeniť prístup tínedžerov k vyučovaniu. Bez ukončenej povinnej školskej dochádzky by mladí neboli oprávnení získať vodičský preukaz.
Vodičák ako odmena za vzdelanie
Myšlienka sa inšpiruje susedným Maďarskom, kde sa takýto systém podľa tamojších úradov osvedčil. Pre mnohých tínedžerov je vodičský preukaz symbolom samostatnosti a cesty k pracovnému uplatneniu, preto by prepojenie s ukončením základného vzdelania mohlo mať silný motivačný účinok. Starosta Veľkej Lomnice Peter Duda dokonca tvrdí, že ak by sa teoretická príprava na vodičské skúšky zaradila do výučby, deti by k škole pristupovali zodpovednejšie.

Štátna tajomníčka ministerstva vnútra Lucia Kurilovská potvrdila, že rezort začal oficiálne preverovať právne a technické možnosti zavedenia takejto podmienky. Zároveň pripomenula, že Slovenská komora autoškôl dnes neeviduje vzdelanie uchádzačov, čo by si vyžadovalo nové procesy a databázy.
Neúčinné staré opatrenia
Doterajšie mechanizmy na boj proti záškoláctvu sú často len na papieri. Hrozba trestného stíhania rodičov či odnímanie časti sociálnych dávok nepriniesli očakávané výsledky, najmä v marginalizovaných komunitách. Riaditeľ školy v obci Lomnička Miroslav Zelina uvádza, že v priemere žiak vynechá až 370 vyučovacích hodín za školský rok, pričom v najproblémovejších triedach je absencia ešte vyššia.
Podľa Komisára pre deti Jozefa Mikloška majú zahraničné skúsenosti, že spájanie určitých oprávnení s dokončením školy mení správanie rodín aj samotných detí. Kým represie dopadajú najmä na rodičov, vodičský preukaz ako podmienka dokončenia základnej školy cieli priamo na motiváciu mladých.
Kedy by mohlo prísť rozhodnutie
Medzirezortná pracovná skupina chce do niekoľkých mesiacov pripraviť analýzu dopadov a návrh legislatívnych úprav. Ak by návrh prešiel, úrady by museli prepojiť údaje zo školských matrík s evidenciou uchádzačov o vodičské oprávnenie. Implementácia by teda nebola okamžitá a zrejme by sa zavádzala postupne, aby sa stihol vybudovať aj informačný systém.
Odborníci upozorňujú, že samotná podmienka nemusí vyriešiť všetko. Potrebná je aj práca s rodinami, atraktívnejšia výučba a podpora mimoškolských aktivít, ktoré žiakov udržia v školskom prostredí. Bez týchto krokov by mohlo ísť len o formálny filter, ktorý problém iba presunie do iných oblastí.
Ak sa však model zvolí správne a štát ho doplní o podporu pre školy v sociálne znevýhodnených regiónoch, Slovensko by sa mohlo priblížiť výsledkom, ktoré zaznamenalo Maďarsko. Ostáva však otázkou, či sa takýto návrh stretne s podporou všetkých politických strán a či verejnosť prijme spájanie vzdelania s právom šoférovať.
Budúci rok môže rozhodnúť, či sa vodičský preukaz stane nástrojom v boji proti záškoláctvu, alebo len ďalším nevyužitým plánom v zásuvkách úradníkov.