Predstavte si budúcnosť, v ktorej lesný požiar uhasia skôr, ako sa stihne rozhorieť. Podľa vízie, ktorú opísal denník Los Angeles Times, blesk zapáli les, no v priebehu niekoľkých sekúnd ho zaznamená satelit a spustí poplach. K miestu okamžite vzlieta autonómny vrtuľník, ktorý pomocou senzorov a umelej inteligencie (AI) vyhodnotí situáciu a zaútočí presne cieleným zhodením vody. Požiar je uhasený skôr, ako sa rozšíri na plochu niekoľkých metrov štvorcových, a to všetko bez nasadenia jediného človeka. Táto vízia sa vďaka rýchlemu vývoju technológií stáva realitou, píše SlashDot.
Hrozivý stav ako hnacia sila inovácií
Hlavnou hnacou silou tejto technologickej revolúcie je zhoršujúca sa globálna klimatická kríza. Vedecké štúdie varujú, že počet extrémnych požiarov by mohol do roku 2050 celosvetovo vzrásť až o 30 percent.
Len v Kalifornii by sa podľa tamojšej klimatickej správy mohla do roku 2100 zvýšiť frekvencia požiarov o 50 % a priemerná spálená plocha až o 77 %. Bývalá hlavná veliteľka kalifornských hasičov Kate Dargan Marquis upozorňuje, že súčasné technológie a postupy na zvládnutie tejto hrozby v budúcnosti jednoducho nebudú stačiť.
Autonómne vrtuľníky?
Prvé prototypy tejto novej reality už existujú. V kalifornskom San Bernardine sa nedávno uskutočnila demonštrácia autonómneho vrtuľníka Sikorski Black Hawk, ktorý je vybavený technológiou od spoločnosti Lockheed Martin a softvérom od kalifornskej firmy Rain.
Nejde však o jedinú inováciu. V praxi sa už dnes využívajú inteligentné kamery, satelity či roboty.
Viac ako 1 100 kamier umiestnených na vrcholoch hôr v Kalifornii už využíva umelú inteligenciu na nepretržité monitorovanie krajiny a okamžitú detekciu prvých známok dymu a plameňov.
Pokiaľ ide o satelity NASA, tie pomáhajú predpovedať riziko vzniku požiarov analýzou stavu krajiny a nová globálna satelitná konštelácia od Googlu dokáže detegovať požiare rýchlejšie ako kedykoľvek predtým.
A roboty? Experti predpovedajú aj nasadenie pozemných hasičských robotov v najrizikovejších situáciách, podobne ako bol použitý robot Colossus pri požiari katedrály Notre-Dame v Paríži.

Tento trend už preniká aj do legislatívy. V kalifornskom parlamente sa aktuálne prerokúva zákon, ktorý by mal nariadiť vytvorenie pilotného programu na otestovanie životaschopnosti nasadenia autonómnych hasičských vrtuľníkov v štátnej službe.
Väčšie výhody, než sa môže zdať
Autonómne helikoptéry v kontexte hasenia požiarov predstavujú oproti bežným, pilotovaným vrtuľníkom niekoľko zásadných a strategických výhod, ktoré môžu dramaticky zmeniť efektivitu a bezpečnosť hasičských operácií.
Bežné hasičské vrtuľníky sú limitované ľudským faktorom. Piloti nemôžu lietať v noci, v hustej dymovej clone alebo v silnom vetre, pretože je to pre nich príliš nebezpečné. Taktiež sú obmedzení únavou a potrebujú odpočinok. Autonómny vrtuľník tieto obmedzenia nemá.
Vybavený pokročilými senzormi, ako sú termokamery a lidar, dokáže lietať a efektívne zasahovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni, bez ohľadu na viditeľnosť alebo dennú dobu. Tým sa otvára kľúčová možnosť hasiť požiare aj počas noci, kedy je aktivita ohňa zvyčajne nižšia a zásah najúčinnejší.
Taktiež treba mať na pamäti, že hasičské letectvo patrí medzi najrizikovejšie povolania a nehody, žiaľ, nie sú zriedkavé. Pri nasadení autonómnych helikoptér nie je v ohrození žiadny ľudský život. Stroj môže lietať nízko nad plameňmi, v nulovej viditeľnosti a v teréne, ktorý by bol pre ľudskú posádku samovražednou misiou. Prípadná strata stroja je len finančnou a materiálnou škodou, nie tragédiou.
V neposlednom rade prinášajú autonómne systémy aj vyššiu efektivitu a presnosť zásahu. Vďaka umelej inteligencii dokážu v reálnom čase analyzovať obrovské množstvo dát zo senzorov – o rýchlosti vetra, vlhkosti, type porastu a správaní ohňa.
Na základe toho dokážu oveľa presnejšie a rýchlejšie ako človek vypočítať optimálne miesto a objem vody na zhodenie, aby mal zásah maximálny účinok. Navyše, tieto stroje dokážu medzi sebou neustále komunikovať a perfektne koordinovať svoj postup v rámci roja (tzv. „swarm“), čo umožňuje komplexné a vysoko efektívne operácie, ktoré by boli s ľudskými pilotmi takmer nemožné.