Na Slovensku by mohla vzniknúť nová daň, ktorá by štátnej kase priniesla 30 až 100 miliónov eur ročne. Návrh na zavedenie digitálnej dane predložil štátny tajomník Ministerstva investícií regionálneho rozvoja a informatizácie SR (MIRRI SR) Radomír Šalitroš. Ten aktuálne zastupuje ministra Samuela Migaľa.
Suma, ktorá by mohla pribudnúť v štátnom rozpočte, by závisela od sadzby a rozsahu firiem, ktorých by sa digitálna daň týkala. Platiť ju majú najmä veľké technologické firmy zo zahraničia.
Digitálna daň na Slovensku
Ako uvádza spravodajský portál Teraz.sk, digitálna daň by sa dotkla digitálnych firiem, ktoré podnikajú na Slovensku, avšak neplatia u nás takmer žiadne dane. Predkladateľ Šalitroš argumentoval tým, že napríklad slovenské médiá, cestovné kancelárie alebo taxislužby platia dane doma. Digitálne platformy ako Meta, Google, TikTok, Booking, Netflix, Spotify a mnohé ďalšie veľké firmy však dane u nás neplatia. A to aj napriek tomu, že na Slovensku generujú obrovské príjmy.
V návrhu sa spomínajú aj ďalšie služby, ktoré sú medzi Slovákmi mimoriadne populárne. Spomenieme napríklad služby ako YouTube, Facebook, Instagram, Airbnb, Uber, Bolt, Amazon, eBay, AliExpress, Disney+ a ďalšie.
Digitálna daň by sa teda mala týka veľkých technologických gigantov, ktorí ponúkajú svoje služby na Slovensku. Okrem sociálnych sietí či streamovacích služieb by mala zasiahnuť aj firmy poskytujúce cloudové služby. Šalitroš pri predkladaní návrhu podotkol, že voči našim podnikateľom aj občanom je takýto prístup nespravodlivý. Zatiaľ čo naši podnikatelia odvádzajú dane štátu, veľké zahraničné firmy tak nerobia.

Príjem do štátnej kasy
Ako sme naznačili, zavedenie digitálnej dane by podľa štátneho tajomníka mohlo priniesť štátu 30 až 100 miliónov eur ročne. „Ak tu podnikajú a berú peniaze od Slovákov, je fér, aby aj Slovensku niečo odviedli. Nejde o ďalšiu daň pre ľudí, ale o férový poplatok od tých, ktorí doteraz na Slovensku neplatili nič,“ povedal Šalitroš.
Zostáva otázkou, či by po zavedení digitálnej dane veľké technologické firmy nechceli kompenzovať svoje nové náklady. To by sa potom mohlo odraziť na zvýšených cenách, ktoré v konečnom dôsledku zaplatí používateľ (predplatiteľ) danej služby.
V niektorých európskych krajinách digitálna daň funguje
Ak by Slovensko zaviedlo digitálnu daň, nebolo by v Európe jedinou krajinou. Podobnú daň má napríklad aj Rakúsko, Taliansko alebo Francúzsko. MIRRI SR zároveň uvádza, že by išlo o dočasné opatrenie. Neskôr má totižto v krajinách Európskej únie fungovať globálny rámec OECD/G20. Šalitroš záverom dodal, že zavedenie digitálnej dane by mohlo byť jedným z opatrení konsolidácie.
Dodal, že Slovensko potrebuje na konsolidáciu hľadať také riešenia, ktoré budú férové. Podľa neho je digitálna daň presne takýmto riešením. Prinesie peniaze do rozpočtu, zároveň ochráni férovú súťaž „a ukáže, že aj tí najväčší hráči majú niesť svoj diel zodpovednosti,“ skonštatoval štátny tajomník MIRRI SR.