Slovenská pošta upozornila verejnosť pred ďalším podvodom, ktorý môže ľudí veľmi jednoducho pripraviť o peniaze. Po celom Slovensku zaznamenali viacero prípadov, kedy ľudia nedostali v zásielke tovar, ktorý si objednali. Konkrétne ide o podvodné zásielky na dobierku. Podľa hovorkyne Slovenskej pošty Evy Peterovej zaznamenala pošta od začiatku tohto roka takmer 250 podnetov od klientov.
Podvodné zásielky na dobierku
Ako uvádza portál Topky.sk, v tomto roku Slovenská pošta riešila 249 podnetov. Tie sa týkali zásielok na dobierku, ktoré neobsahovali deklarovaný obsah. Riešiť musela aj zásielky, ktoré si adresáti neobjednali.
„Slovenská pošta, rovnako ako iné doručovateľské spoločnosti, je iba prepravca, ktorý zabezpečuje vyzdvihnutie, triedenie a doručenie zásielok. Za obsah zásielky nezodpovedá – ten je podľa zákona predmetom poštového tajomstva, a preto nepodlieha kontrole,“ povedala pre Topky Peterová.

Podvodníci majú navrch
V tomto smere majú podvodníci navrch, pretože pošta je povinná na základe uzatvorenej zmluvy s odosielateľom dodať poštovú zásielku adresátovi. Zároveň je povinná vybratú dobierkovú sumu poukázať na bankový účet, ktorý uviedol odosielateľ. Musí tak urobiť do dvoch dní od doručenia zásielky. Alternatívou je tiež vyplatiť dobierku odosielateľovi v hotovosti na pobočke pošty.
Legislatíva však neumožňuje Slovenskej pošte overiť pravosť alebo dôveryhodnosť odosielateľa. Výnimka nastáva len vtedy, keď pošta spolupracuje s orgánmi činnými v trestnom konaní.
Ako sa zachovať pri podozrení, že ide o podvod
Slovenská pošta hovorí, že adresát, ktorý má podozrenie, že by mohlo ísť o podvod, by mal okamžite kontaktovať políciu. Platí to v prípade, ak zaplatil a prebral tovar, ktorý si neobjednal alebo obsah zásielky nezodpovedá jeho objednávke.
„Keď predloží potvrdenie o podaní trestného oznámenia alebo oznámenia o priestupkoch, môže pošta zadržať vyplatenie dobierkovej sumy počas prešetrovania podnetu,“ doplnila Peterová.
Pošta klientom odporúča, aby si vždy overili predajcu a to najmä pri nákupoch cez neznáme alebo neverené e-shopy. Spotrebiteľ by si mal pri väčšom počte objednávok udržiavať v nich prehľad. Ak neočakávate žiadnu zásielku, pretože ste si nič neobjednali, alebo máte podozrenie, že ide o podvod, zásielku nepreberajte.
Ako sme už uviedli, ak ste zásielku prebrali a zaplatili za ňu, no jej obsah nespĺňa vaše očakávania, môžete kontaktovať políciu. Zásielky na dobierku sa stali novou metódou, ako vás chcú podvodníci oklamať a pripraviť o peniaze. Obozretní teda musíte byť aj pri preberaní balíčka.