Najväčší mobilní operátori na Slovensku, Orange a O2, vydali varovanie pred novou vlnou podvodných telefonátov, s ktorou sa v posledných dňoch stretlo množstvo Slovákov. Cieľom podvodníkov je získať prístup k osobným a platobným údajom obetí prostredníctvom premyslenej psychologickej manipulácie, píše Nový Čas. Ak vám teda v poslednom období často volali neznáme čísla, verte, že v tom nie sami. Sám som zaznamenal pár takýchto pokusov o podvod.
Ako tieto podvody fungujú?
Podľa vyjadrenia operátorov podvod začína telefonátom, ktorý môže prichádzať z rôznych zahraničných čísel (najčastejšie z Rakúska, Poľska či Česka), no zaznamenané boli aj hovory tváriace sa ako slovenské čísla. Po zdvihnutí sa v telefóne ozve automatizovaný hlas, ktorý obeť vyzýva, aby si uložila dané číslo a kontaktovala ho prostredníctvom komunikačnej aplikácie, ako je WhatsApp alebo Telegram, kde sa má dozvedieť viac o údajnej pracovnej ponuke.
Operátori varujú aj radia: Nedvíhajte
Operátor Orange vo svojom stanovisku na sociálnej sieti uviedol, že eviduje zvýšené množstvo podnetov na tieto podvodné aktivity. Svojim zákazníkom radí, aby na podozrivé hovory nereagovali, neznáme zahraničné čísla nezdvíhali a v žiadnom prípade sa neriadili pokynmi automatu a nepokračovali v komunikácii cez WhatsApp. Podľa operátora je to cesta, ako môžu podvodníci získať prístup k osobným údajom a informáciám o platobných kartách.
K varovaniu sa pridal aj operátor O2. Ten takisto potvrdil, že automatizovaný hlas navádza ľudí na pridanie neznámeho čísla do WhatsAppu, a dôrazne odporúča, aby to nerobili. V prípade, že takýto hovor prijmete, operátor radí jednoducho zložiť, neposkytovať žiadne osobné údaje a cudzie čísla si nepridávať do žiadnych aplikácií.

Šíria sa aj podvodné SMS správy
Žiaľ, podvodné telefonáty nie sú jedinou kybernetickou nástrahou, ktorej Slováci musia čeliť. Nezriedka na našich zariadeniach “pípajú” aj podozrivé SMS správy, ktoré zvyčajne vyzývajú na kliknutie na určitý link a vyplnenie osobných údajov. Toto v žiadnom prípade nerobte.
Sám som nedávno obdržal správu, ktorá sa tvárila, akoby pochádzala priamo od pošty. V správe stálo, že sa kuriérovi nepodarilo doručiť zásielku, a teda je potrebné znova vyplniť kľúčové údaje pre dodatočné doručenie. Hneď som vedel, že ide o pokus o podvod, keďže som vedel, že mi nemala prísť žiadna zásielka. Utvrdil ma v tom potom aj link, na ktorý som mal podľa správy kliknúť – na prvý pohľad bolo jasné, že vedie na falošný web, ktorý len imituje dizajn oficiálnej stránky pošty.
Buďte maximálne obozretní
Okrem užitočných rád, ako je blokovanie čísel a nereagovanie na podozrivé správy, existuje niekoľko ďalších, hlbších preventívnych opatrení a myšlienkových návykov, ktoré môžu výrazne zvýšiť vašu ochranu pred čoraz sofistikovanejšími telefonickými a SMS podvodmi. Kľúčom je kombinácia technických nastavení a zdravej dávky skepticizmu.
Jedným z najdôležitejších princípov je nikdy sa nenechať dotlačiť k okamžitému konaniu. Podvodníci takmer vždy vytvárajú umelý pocit naliehavosti a strachu. Používajú frázy ako „váš účet je v ohrození“, „hrozí vám exekúcia“ alebo „toto je posledná šanca“.
Akonáhle pocítite takýto tlak, je to najsilnejší varovný signál. Vždy si doprajte čas, ukončite hovor alebo správu ignorujte a situáciu si overte nezávisle. To znamená, že nikdy nevolajte späť na číslo, z ktorého vás kontaktovali, ani nepoužívajte kontakty uvedené v správe. Namiesto toho si nájdite oficiálne telefónne číslo vašej banky, polície alebo inej inštitúcie na ich webovej stránke a zavolajte tam priamo vy.

Ďalším dôležitým krokom je maximálne zabezpečenie vašich online účtov. Hoci podvod začína telefonátom, jeho cieľom je často získať prístup k vášmu internet bankingu alebo e-mailu. Preto je nevyhnutné mať všade, kde sa to dá, aktivované dvojfaktorové overenie (2FA). Aj keby sa podvodníkovi podarilo od vás vylákať heslo, bez druhého faktora (kód z aplikácie, odtlačok prsta) sa do vášho účtu nedostane. Rovnako dôležité je používať silné a pre každú službu unikátne heslá.
V neposlednom rade si môžete nastaviť limity a notifikácie na svojich bankových účtoch. Nastavte si nízke denné limity pre internetové platby a platby kartou. Ak budete potrebovať zaplatiť vyššiu sumu, môžete si limit dočasne zvýšiť. Zároveň si aktivujte push notifikácie alebo SMS správy o každom pohybe na účte. Vďaka tomu sa okamžite dozviete o akejkoľvek podozrivej transakcii a môžete okamžite kontaktovať banku a zablokovať si účet alebo kartu.
Najlepšou obranou je teda kombinácia technických opatrení (2FA, limity, notifikácie) a správneho mentálneho nastavenia (nikdy sa nenechať tlačiť do rýchlych rozhodnutí a vždy si informácie overovať cez oficiálne kanály).