Vodiči sa pri kúpe elektrického auta obávajú najmä slabého dojazdu. Štatistika ale prekvapila a ukázala, že obavy nie sú na mieste. Podľa prieskumu, ktorý vykonala nezávislá organizácia Plug In America, dojazd považuje za problém okolo 23 percent vodičov. Obavy po kúpe auta však rýchlo opadajú. V praxi totižto vodiči veľmi rýchlo zisťujú, že im stačí oveľa kratší dojazd, než pôvodne predpokladali.
Dojazd ako najväčšia prekážka elektromobilu
Eleketormobily sa stretávajú s jednou veľkou prekážkou a tou je dojazd na jedno nabitie. Hoci súčasná technológia už poskytuje dojaz stovky kilometrov, niektorí vodiči si aj tak myslia, že takýto dojazd im nebude stačiť. Na trhu nájdeme elektrické autá s dojazdom 400 alebo dokonca 600 kilometrov. Ako sme však naznačili, v realite vodiči z tohto dojazdu využijú iba zlomok. Ich obavy preto vôbec nie sú opodstatnené.
Ako uvádza motoristikcý portál Autoviny.sk s odvolaním sa na analýzu firmy Recurrent, priemerný vodič denne najazdí okolo 65 kilometrov. Analýza sledovala desaťtisíce elektromobilov v USA a odhalila, že je to len 12,6 percenta z oficiálneho priemerného dojazdu vozidla. Zaujímavé je, že aj elektromobily s dojazdom až 600 kilometrov (na papieri) využívajú vodiči denne len na približných 11 percent.

Vodiči využívajú len zlomok kapacity
Z analýzy vyplynulo, že elektromobily s nižším dojazdom okolo 120 až 160 kilometrov využívajú vodiči efektívnejšie. Batérie týchto áut majitelia využívajú na pätinu. Potvrdilo sa teda, že pre mestské alebo kratšie medzimestské jazdy stačí aj menšia kapacita. Vodiči požadujú väčšiu kapacitu batérie skôr pre pocity istoty pri dlhých trasách, na ktoré však vyrážajú len zriedka.
Štúdia odhalila, aká je denná spotreba pri vozidlách s rôznym dojazdom. Výsledky sú takéto:
- dojazd 120 až 160 kilometrov (22,8 percenta)
- dojazd 480 až 515 kilometrov (12 percent)
- dojazd 560 až 600 kilometrov (11,3 percenta)
- dojazd 600 až 640 kilometrov (7,9 percenta)
Ceny elektromobilov by mohli byť nižšie
Odborníci na elektromobilitu poukazujú na to, že ak by sa elektrické vozidlá vyrábali s menšími batériami, mohli by byť oveľa lacnejšie. Práve batéria tvorí značnú časť ceny vozidla. Menšia batéria by sa rovnala aj nižšej váhe vozidla a úspornejšej jazde. Vodiči by mali teda zároveň aj nižšie náklady na prevádzku elektromobilu.
Recurrent na základe analýzy tvrdí, že elektromobil s dojazdom okolo 320 kilometrov by bol dostatočný pre 99 percent každodenných jázd. Ide o jazdy, ktoré vodiči reálne absolvujú.
Niektorí skracujú dojazd
Ako podotkol portál Autoviny.sk, niektorí výrobcovia už naskočili na tento trend a na trh prinášajú elektrické vozidlá s kratším dojazdom. Napríklad startup Slate chystá lacný pick-up s dojazdom okolo 240 kilometrov. Známa automobilka Ford zas oznámila elektrický pick-up s batériou, ktorá bude mať kapacitu 51 kWh.
Elektrické autá s kratším dojazdom sa skvele hodia na mestskú a medzimestskú prevádzku a zároveň si tieto vozidlá môže dovoliť širší okruh záujemcov. Vďaka priaznivejšej cene sa stávajú dostupnejšie. Podľa prieskumu Plug In America teda dojazd už nie je problémom, ale skôr potenciálnych kupujúcich odrádza nedostatočná nabíjacia infraštruktúra.