Slovenská pošta upozorňuje na rastúci počet podvodov so zásielkami na dobierku. Ľudia po zaplatení často nájdu v balíku len bezcenný predmet namiesto objednaného tovaru a prichádzajú tak o desiatky až stovky eur. Pošta ako prepravca má však obmedzené možnosti, ako proti takýmto podvodom bojovať, a preto vyzýva ľudí k maximálnej obozretnosti. Téme sa venuje denník Pravda.
Pošta rieši stovky podnetov
Pošta vo svojom vyhlásení informovala, že len od začiatku roka 2025 riešila už 249 podnetov na podozrivé dobierky, ktoré buď neobsahovali deklarovaný tovar, alebo si ich adresáti vôbec neobjednali. Zdôrazňuje však, že rovnako ako iné doručovateľské spoločnosti, je len prepravcom a nezodpovedá za obsah zásielky, ktorý je navyše chránený poštovým tajomstvom a nepodlieha kontrole.
Zároveň vysvetlila, že zo zákona nemá právomoc zadržať podozrivú zásielku alebo nevyplatiť peniaze odosielateľovi. Peniaze vybraté za dobierku musí odoslať na účet odosielateľa do dvoch pracovných dní. Jedinú výnimku tvoria prípady, kedy do veci vstúpia orgány činné v trestnom konaní.

Ako postupovať?
Najlepšou ochranou je prevencia. Ak vám príde dobierka, ktorú ste si neobjednali, jednoducho ju nepreberte. Ak si nie ste istí, overte si svoje objednávky.
V prípade, že ste už za dobierku zaplatili a v balíku ste našli niečo iné, je potrebné konať rýchlo. Okamžite podajte trestné oznámenie na polícii. Následne s potvrdením o podaní trestného oznámenia môžete požiadať Slovenskú poštu, aby zadržala peniaze a neposlala ich podvodnému odosielateľovi. Pošta v takýchto prípadoch s políciou spolupracuje a peniaze zadrží až do ukončenia vyšetrovania.
Pozor aj na falošné e-maily od bánk
Okrem podvodných dobierok sa na Slovensku šíri aj ďalšia vlna falošných e-mailov, ktoré sa vydávajú za banku, tentoraz za ČSOB. V správach podvodníci informujú o údajnej exspirácii certifikátu pre službu SmartToken a vyzývajú ľudí, aby klikli na priložený odkaz a vykonali reaktiváciu.
Ide o typický phishingový útok, ktorého cieľom je vylákať od ľudí prihlasovacie údaje na falošnej stránke. Banky opakovane upozorňujú, aby klienti na takéto odkazy nikdy neklikali a nezadávali svoje citlivé údaje.
Vlna falošných telefonátov
Podvodníci sa však Slovákov snažia obrať o peniaze nielen prostredníctvom textu, ale aj hlasu, hoc aj strojovo vygenerovaného. Hovoríme o falošných telefonátoch, ktoré v posledných dňoch zaplavili v podstate celú krajinu. Upozornili na to nielen mnohé weby (vrátane nášho) ale aj mobilní operátori.
Podľa vyjadrenia operátorov podvod začína telefonátom, ktorý môže prichádzať z rôznych zahraničných čísel (najčastejšie z Rakúska, Poľska či Česka), no zaznamenané boli aj hovory tváriace sa ako slovenské čísla. Po zdvihnutí sa v telefóne ozve automatizovaný hlas, ktorý obeť vyzýva, aby si uložila dané číslo a kontaktovala ho prostredníctvom komunikačnej aplikácie, ako je WhatsApp alebo Telegram, kde sa má dozvedieť viac o údajnej pracovnej ponuke.

Operátor Orange vo svojom stanovisku na sociálnej sieti uviedol, že eviduje zvýšené množstvo podnetov na tieto podvodné aktivity. Svojim zákazníkom radí, aby na podozrivé hovory nereagovali, neznáme zahraničné čísla nezdvíhali a v žiadnom prípade sa neriadili pokynmi automatu a nepokračovali v komunikácii cez WhatsApp. Podľa operátora je to cesta, ako môžu podvodníci získať prístup k osobným údajom a informáciám o platobných kartách.
K varovaniu sa pridal aj operátor O2. Ten takisto potvrdil, že automatizovaný hlas navádza ľudí na pridanie neznámeho čísla do WhatsAppu, a dôrazne odporúča, aby to nerobili. V prípade, že takýto hovor prijmete, operátor radí jednoducho zložiť, neposkytovať žiadne osobné údaje a cudzie čísla si nepridávať do žiadnych aplikácií.