Nová nemecká dopravná značka, ktorá dovoľuje osobným autám plným pasažierov jazdiť v pruhu vyhradenom pre autobusy, existuje už niekoľko rokov, no vodiči ju takmer vôbec nepoznajú. A hoci dokáže ušetriť čas aj obmedziť zápchy, väčšina motoristov len nechápavo krúti hlavou. Kto sa však pomýli, riskuje mastnú pokutu.
Symbol troch pasažierov
Značka vyzerá nenápadne. Na bielom obdĺžniku je čiernym symbolom zobrazené auto s troma osobami sediacimi vedľa seba. Vyzerá jednoducho, no jej význam je pre väčšinu ľudí záhadou. Oficiálne označuje pruhy, ktoré môžu využívať iba vozidlá, v ktorých cestujú aspoň traja ľudia. Nemecko ju prijalo s cieľom podporiť spolujazdu, aby sa do jedného auta zmestilo viac cestujúcich a tým sa odľahčila hustá doprava.
Myšlienka bola ambiciózna. Viac ľudí v jednom aute znamená menej áut na cestách, kratšie čakanie v kolónach a čistejšie ovzdušie. Navyše, takíto motoristi by získali výhodu plynulejšej jazdy cez pruhy, ktoré si doteraz mohli „užívať“ len autobusy. Lenže celé opatrenie sa nikdy úplne nerozbehlo. Chýbal jasný predpis, ktorý by presne určoval, kde a ako značka platí. Úrady sa navyše obávali, že by sa spomalili spojenia mestských autobusov.

Povolenie aj riziko pokuty
Aj keď značka zostala v legislatíve zakotvená, objavuje sa len sporadicky. Väčšina vodičov sa s ňou nikdy nestretla, a preto často ani netušia, čo presne povoľuje. Neznalosť však neospravedlňuje. Ak niekto s troma ľuďmi v aute vstúpi do buspruhu tam, kde značka chýba, riskuje pokutu, ktorá môže dosiahnuť až 170 eur.
Na Slovensku sú pravidlá prísne podobne, aj keď finančne miernejšie. Policajti tu môžu uložiť pokutu do 100 eur každému, kto vojde do buspruhu bez oprávnenia. Povolenie majú zatiaľ len autobusy, taxíky a vozidlá s právom prednostnej jazdy. Značku na podporu spolujazdy u nás zatiaľ nepoznáme, no keďže v Nemecku už legislatívne existuje, úplne nemožné to do budúcnosti nie je.
Budúcnosť spolujazdy?
Otázka teda znie, či sa niektorý európsky štát odhodlá vážnejšie podporiť podobné riešenie. Hustota dopravy vo veľkých mestách stúpa a parkovanie je čoraz väčší problém. Ak by sa podarilo zlepšiť podmienky pre vodičov, ktorí sa rozhodnú voziť spolu, mohlo by to významne odľahčiť cesty a priniesť citeľný ekologický prínos.