Automobil začína strácať svoju hodnotu okamžite, ako opustí výrobnú linku. Čím je starší, tým je jeho hodnota nižšia. Mnohí motoristi sa preto pýtajú, kedy je najvhodnejšie auto predať a prejsť na iný model? Podľa motoristického portálu Auto Trendy existuje hranica, po ktorej je vhodné auto predať, inak sa nedoplatíte.
Náklady na prevádzku auta a aj jeho opravy dramaticky stúpajú a zvyšuje sa aj riziko častých porúch. Je vhodné teda poznať konkrétny vek a počet najazdených kilometrov, pri ktorých by ste mali premýšľať nad predajom.
Automobil stráca svoju hodnotu
Niekedy sa oplatí investovať do opráv vášho súčasného vozidla, ale inokedy je už najvyšší čas predať ho a poobzerať sa po novšom vozidle. Odpoveď, kedy je vhodné predať vaše súčasné auto, prináša analýza spoločnosti zaoberajúcej sa rozšírenými zárukami pre ojazdené vozidlá.
Analýza vychádzala z reálne hlásených porúch, a preto vám môže byť dobrým indikátorom, kedy sa auto stane záťažou pre vašu peňaženku a už sa vám neoplatí doň investovať. Dáta sú pomerne rozsiahle a pochádzajú zo 4-tisíc bazárov, pričom analýza zohľadňuje autá do 20 rokov s nájazdom do 350-tisíc kilometrov.
Kritický vek pre vozidlo
Analýza odhalila, že kritickým vekom pre automobil je 13 rokov. Čím je auto staršie, tým častejšie hrozia rôzne poruchy. A práve po trinástom roku sa auto stáva oveľa náchylnejšie na poruchy a náklady na jeho údržbu sa začínajú zvyšovať. Majitelia starších áut by mali rátať aj s nečakanými poruchami a ich následnými opravami. Analýza ukázala toto:
- Vek do 6 rokov – riziko poruchy 25,5 percenta
- Vek 7 až 9 rokov – riziko poruchy 32,5 percenta
- Vek 10 až 12 rokov – riziko poruchy 35,9 percenta
- Vek 13 až 15 rokov – riziko poruchy 43,6 percenta
- Vek 16 až 20 rokov – riziko poruchy 59,2 percenta
A čo nájazd kilometrov?
Ako sme naznačili, v analýze sledovali okrem veku vozidiel aj počet najazdených kilometrov. Tu sa ukázalo, že kritickou hranicou je 200-tisíc kilometrov. S postupným pribúdaním najazdených kilometrov sa zvyšuje aj riziko rôznych porúch. Čísla z analýzy hovoria toto:
- Nájazd do 100 000 km – riziko 21,5 percenta
- Nájazd 101 000 až 150 000 – riziko 30,7 percenta
- Nájazd 151 000 až 200 000 km – riziko 37,55 percenta
- Nájazd 201 000 až 250 000 km – riziko 45,38 percenta
- Nájazd 251 000 až 300 000 km – riziko 54,49 percenta
- Nájazd nad 300 000 km – riziko 56,25 percenta
Po nájazde 200-tisíc kilometrov by mal vodič očakávať poruchy, ktoré budú finančne nákladnejšie. Pokaziť sa môže napríklad motor, prevodovka alebo iné kľúčové komponenty.
Kedy je vhodné predať automobil?
Čo vyplýva z tejto analýzy? Ak plánujete svoje súčasné auto v budúcnosti predať, mali by ste tak urobiť pred dosiahnutím 13 rokov a pred nájazdom 200-tisíc kilometrov. V prípade prekročenia týchto hraníc rastie riziko porúch, čo bude negatívne vplývať na vašu peňaženku.