V Európskej únii (EÚ) sa podľa viacerých medializovaných správ zvažuje ďalšie urýchlenie prechodu na elektromobilitu. Na stole má byť návrh, ktorý by zakázal predaj nových áut so spaľovacími motormi pre firemné flotily a autopožičovne už od roku 2030. Tento krok, ktorý by prišiel o päť rokov skôr ako všeobecný zákaz, vyvolal vlnu ostrej kritiky zo strany politikov aj podnikateľov, ktorí varujú pred nepripravenosťou a negatívnymi dopadmi.
Elektromobily ako povinnosť
Podľa dostupných informácií EÚ analyzuje dopady legislatívy, ktorá by prinútila veľké firemné flotily a autopožičovne prejsť na čisto elektrický pohon už o päť rokov. Hoci EÚ potvrdila, že zatiaľ ide o priemyselný návrh a politické rozhodnutie je ešte ďaleko, samotná myšlienka vyvolala silné reakcie.
Zástancovia opatrenia argumentujú, že práve firemné flotily sú ideálnym nástrojom na urýchlenie znižovania emisií, keďže autá v nich rotujú oveľa rýchlejšie ako v súkromnom vlastníctve a po pár rokoch sa dostávajú na trh s ojazdenými vozidlami, čím zvyšujú dostupnosť elektromobilov.
Kritika od politikov aj z praxe
Plán však naráža na silný odpor. Politické frakcie, ako napríklad Európska ľudová strana, trvajú na zachovaní technologickej otvorenosti a podporujú aj alternatívy ako hybridné pohony alebo CO2 neutrálne palivá.
Ešte hlasnejšia je kritika zo strany firiem. Zástupcovia autopožičovní hovoria o odtrhnutí od reality a pripomínajú, že v mnohých regiónoch Európy stále chýba infraštruktúra na to, aby mohli zákazníci elektromobil bez problémov používať. Upozorňujú tiež, že nie všetky firemné flotily sú vhodné na elektrifikáciu – zatiaľ čo pri mestskom rozvoze jedla to problém byť nemusí, pri diaľkových cestách s nákladom sú elektromobily stále neefektívne.

Problémy pretrvávajú
Praktická použiteľnosť elektrických flotíl naráža na problém s nerovnomerne rozvinutou sieťou nabíjacích staníc v Európe. Dáta nemeckého autoklubu ADAC ukazujú dramatické rozdiely. Zatiaľ čo v Dánsku pripadá takmer 96 verejných nabíjacích bodov na 100 kilometrov ciest, v Chorvátsku je to len päť a v Španielsku dokonca len štyri.
Pre zahraničného turistu by tak bolo požičanie si elektromobilu na dovolenke doslova lotériou. Kritici varujú, že bez masívnych investícií do infraštruktúry a reálnej podpory dostupnosti elektromobilov riskuje EÚ, že jej ambiciózny plán narazí na tvrdú ekonomickú a praktickú realitu.
Prečo sa EÚ tak urputne snaží zakázať spaľováky?
Tlak EÚ na zákaz spaľovacích motorov a prechod na elektromobily nie je len ekologickým rozhodnutím, ale komplexnou stratégiou, ktorá stojí na viacerých pilieroch.
Tým prvým a najdôležitejším sú klimatické ciele. V rámci Európskej zelenej dohody (Green Deal) sa EÚ právne zaviazala dosiahnuť do roku 2050 uhlíkovú neutralitu, a keďže doprava tvorí približne štvrtinu všetkých emisií, jej dekarbonizácia je nevyhnutná.
Druhým dôvodom je priemyselná konkurencieschopnosť. Svetový automobilový trh sa rýchlo elektrifikuje pod vedením Číny a v Bruseli panujú obavy, že ak európsky priemysel neprejde na elektromobilitu dostatočne rýchlo, stratí svoje globálne líderstvo. Zákaz je teda aj formou „šokovej terapie“, ktorá má prinútiť európske automobilky inovovať.
Tretím faktorom je energetická nezávislosť. Prechodom na elektromobily sa znižuje závislosť EÚ od dovážanej ropy, často z politicky nestabilných regiónov, a nahrádza sa elektrinou, ktorú je možné vyrábať lokálne.
V neposlednom rade ide aj o ochranu verejného zdravia, keďže elektromobily neprodukujú lokálne emisie, ktoré znečisťujú ovzdušie v mestách.
Elektromobily dokážu konkurovať, no nie všade
Z čisto technologického hľadiska (výkon, jazdné vlastnosti) sú moderné elektromobily už dnes v mnohých ohľadoch lepšie ako spaľovacie autá. Problémom však je, že nahradiť taký obrovský a zabehnutý systém, akým je doprava so spaľovacími motormi, je extrémne náročné a podľa drvivej väčšiny expertov a predstaviteľov priemyslu na to v takom krátkom čase nie sme pripravení.

Problémy robí najmä už spomenutá nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, ale aj nepripravenosť elektrických sietí, vysoká cena a obmedzená dostupnosť, ako aj silní závislosť od surovín.
Zákaz príde. A dotkne sa aj vás
Podľa aktuálne platnej a schválenej legislatívy EÚ je termín zákazu predaja spaľovacích áut stanovený na 1. január 2035.
Je však kľúčové zdôrazniť, že tento zákaz sa týka výhradne predaja nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel so spaľovacím motorom. Po tomto dátume bude naďalej plne legálne vlastniť, jazdiť a na trhu s ojazdenými vozidlami aj kupovať a predávať autá so spaľovacím motorom, ktoré boli vyrobené a zaregistrované pred týmto termínom.
Zákaz sa teda nedotkne existujúceho vozového parku, ale len ponuky v autosalónoch s novými autami.