Člen predstavenstva BMW pre výrobu, Milan Nedeljkovic, by chcel na podporu dopytu po elektrických autách zaviesť ich jasné uprednostňovanie v cestnej premávke. Ako alternatívu k plánovanému zákazu spaľovacích motorov v EÚ a dočasným štátnym dotáciám navrhuje napríklad zavedenie vyhradeného jazdného pruhu pre elektromobily na diaľniciach, informuje server MarketScreener.
Výhody pre elektromobily namiesto zákazov
V rozhovore pre sobotné vydanie denníka „Münchner Merkur“ Nedeljkovic uviedol, že praktické výhody by boli silnou motiváciou. Navrhuje napríklad privilegovaný prístup do centier miest, bezplatné parkovanie alebo vyhradený pruh na diaľnici.
Podľa jeho slov, ak by vodičov v dopravných zápchach neustále predbiehali elektromobily, mnohí by určite zvážili prechod na elektrický pohon. Takéto preferenčné zaobchádzanie by bolo podľa neho lepšou cestou ako plošné zákazy.

Kritika podnikateľského prostredia
Napriek kritike podnikateľského prostredia v Nemecku BMW pokračuje v navyšovaní tamojšej výroby a tento rok plánuje v krajine vyrobiť viac ako milión áut. Za posledných päť rokov skupina podľa Nedeljkovica investovala do nemeckých závodov päť miliárd eur a sú ziskové.
Zároveň však varoval, že konkurovať na domácom trhu je čoraz ťažšie. Ako dôvody uviedol byrokraciu, drahú energiu a vysoké náklady. Upozornil, že v súčasnosti Nemecko zažíva odliv priemyselných spoločností, najmä malých a stredných podnikov a dodávateľov, zatiaľ čo by krajina potrebovala presný opak – zakladanie nových firiem v oblasti moderných technológií.
Nespravodlivý výpočet CO2 stopy
Šéf výroby BMW skritizoval aj plány Európskej únie, ktoré sa týkajú výpočtu uhlíkovej stopy pri výrobe batérií. Podľa návrhu by sa mala stopa vypočítať podľa priemerného energetického mixu celej krajiny, nie podľa reálne spotrebovanej elektriny.
Podľa Nedeljkovica by to trestalo firmy ako BMW, ktoré investujú do nákupu zelenej elektriny. Ich CO2 stopa by sa tak na papieri počítala s použitím nemeckého mixu, ktorý zahŕňa aj uhoľné elektrárne, čo by masívne zhoršilo ich bilanciu. Takýto prístup by podľa neho odstránil motiváciu firiem usilovať sa o čo najklimatickejšiu výrobu.
Čo motoristi so spaľovákmi?
Zavedenie vyhradeného jazdného pruhu pre elektromobily by malo pre motoristov so spaľovacími autami niekoľko priamych negatívnych dopadov, ale zároveň by vytvorilo silný nepriamy tlak, ktorý je v skutočnosti hlavným cieľom takéhoto opatrenia. Pre bežného vodiča by sa takýto krok okamžite prejavil v zhoršení dopravy, no v dlhodobom horizonte by mohol zmeniť jeho správanie.
Na trojprúdovej diaľnici by sa zrazu všetky autá so spaľovacím motorom, ktoré tvoria väčšinu premávky, museli tlačiť len v dvoch pruhoch. To by nevyhnutne viedlo k hustejšej premávke, častejším a dlhším dopravným zápcham a k predĺženiu celkového času stráveného na ceste, a to najmä počas dopravnej špičky.

Okrem praktických problémov by takýto krok mal aj výrazný psychologický dopad. Skúsenosť, pri ktorej ste uväznení v pomaly sa pohybujúcej alebo stojacej kolóne, zatiaľ čo vedľa vás v takmer prázdnom pruhu plynule prechádzajú elektromobily, by u mnohých vodičov vyvolávala obrovskú frustráciu a pocit nespravodlivosti. Tento pocit by mohol viesť k zvýšenej nervozite a agresivite na ceste.
A práve táto frustrácia je zamýšľaným, aj keď nepriamym, cieľom takéhoto opatrenia. Fungovalo by to ako mimoriadne silný behaviorálny a motivačný nástroj. Každodenná, na vlastné oči viditeľná a bolestivo pociťovaná nevýhoda spaľovacieho auta by bola pre mnohých oveľa silnejšou motiváciou na kúpu elektromobilu ako akékoľvek abstraktné argumenty o ekológii alebo vzdialený zákaz v roku 2035.