Niektoré autá sa opravujú ľahšie ako iné a skúsení mechanici v tom majú jasno. Rukami im prešli stovky až tisíce rôznych áut, a preto môžu prezradiť, ktoré vozidlá sa opravujú ľahko a ktoré naopak ťažko.
Rebríček od mechanikov však prekvapil, pretože realita opráv nekopíruje štatistiky spoľahlivosti jednotlivých automobilov. Téme sa venoval motoristický portál Autoviny.sk.
Spoľahlivé autá nemusia byť zároveň ľahko opraviteľné
Odborníci na motorizmus hovoria, že vodiči sa pri spoľahlivosti áut spoliehajú napríklad na rebríčky od organizácie ADAC. Z nich vyčítajú, ktoré autá sa kazia často a ktoré len zriedka. Aj keď máte spoľahlivé auto, neznamená to, že nezaťaží vašu peňaženku. Síce potrebuje opravu len raz za čas, no táto oprava je náročnejšia a tým pádom aj nákladnejšia.
Ak je auto skonštruované príliš zložito, tak v úvodzovkách sa aj výmena žiarovky stane komplikovaniu a zdĺhavou. 160 mechanikov preto prezradilo, ktoré značky áut sú z pohľadu opráv a údržby pre rozpočet majiteľa prívetivejšie.
Volkswagen, Audi, Škoda a Seat
Táto štvorica značiek obsadila prvú priečku a získala 37 percent. Autá majú spoločný základ, pretože patria pod jeden koncern. Mechanici majú dostatok náhradných dielov a opravy spravidla nebývajú náročné.
Toyota
Na druhom mieste je japonská automobilka Toyota, ktorá už roky kraľuje rebríčkom spoľahlivosti. Podľa mechanikov, ak sa niečo pokazí, prístup k poruchám býva nekomplikovaný. Rovnako ako v prvom prípade, aj pri tejto značke vyzdvihli dostupnosť náhradných dielov. Toyota získala 17 percent.

Fiat
Tretia priečka je pre mnohých prekvapením. Fiat väčšinou nebýva synonymom spoľahlivosti, no mechanici to vidia inak. Hovoria, že opravy nie sú zložité a údržba nie je drahá. Majiteľ automobilu aj pri občasných poruchách nemusí zaplatiť horibilné sumy. Táto značka dostala od mechanikov 10,3 percenta.
Hyundai a Kia
Ďalej sa v rebríčku nachádzajú kórejské automobilky, ktoré si vybudovali silné meno aj na trhu s ojazdenými autami. Spoločná technika a množstvo dostupných dielov im hrá do karát. Mechanici túto dvojicu umiestnili na štvrté miesto so ziskom 8,3 percenta.
BMW a Mini
BMW aj Mini sú prémiovejšie vozidlá a logicky si mnohí myslia, že oprava bude náročnejšia aj nákladnejšia. Skúsení mechanik ale hovorí, že tieto značky sa dajú stále opraviť relatívne ľahko, hoci použité technológie a systémy majú zložitejšie než vyššie spomínané značky. Dosiahli 4,8 percenta.
Opel
Nemecký Opel, ktorý kedysi pôsobil ako samostatná značka, ale aktuálne patrí pod skupinu Stellantis, je na tom rôzne. Staršie modely tejto značky sa opravujú ľahko, no s novšími modelmi je to horšie. Mechanici oceňujú najmä modely, ktoré sa predávali v časoch, keď Opel fungoval samostatne. V rebríčku je táto značka zhruba v strede a má 4,1 percenta.
Mercedes-Benz
Mnohí motoristi považujú Mercedes za nezničiteľnú značku. S autom pokojne najazdíte státisíce kilometrov a to bez nutnosti veľkých opráv. Takúto vizitku mali hlavne staršie modely, no s novšími majú mechanici o čosi horšie skúsenosti. Hovoria, že moderné modely sú zložité a náhradné diely drahé. Aj preto patrí Mercedesu až siedma priečka v rebríčku a len 3,4 percenta.

Peugeot a Citroën
Mechanici nie sú nadšení z automobilov od francúzskej automobilky, respektíve od koncernu Stellantis, kam aktuálne tieto značky patria. Ako podotkol portál Autoviny.sk, Francúzi majú vlastnú hlavu, čo sa prejavuje aj v konštrukciách týchto áut. Stáva sa napríklad, že model z rovnakého roka má iné diely. Aj preto tieto autá dokážu mechanikov potrápiť a získali len 2,7 percenta.
Ford
Známa a obľúbená automobilka Ford skončila až na deviatom mieste, čo mnohých motoristov prekvapilo. Podľa mechanikov sú dôvodom nekvalitné spoje a hrdzavé skrutky, ktoré vedia opravy znepríjemniť. Ford získal 2,4 percenta a radí sa do horšej polovice rebríčka.
Honda a Suzuki
Rebríček na desiatom miesta uzatvárajú autá značiek Honda a Suzuki s podielom 2,1 percenta. Japonské autá sa vo všeobecnosti považujú za spoľahlivé, ale mechanici tvrdia, že opravy sú pre nich náročnejšie. Aj keď tieto značky obsadili posledné miesto, neznamená to, že by ste sa im mali vybýbať. Práve naopak, ide o autá, ktoré sa kazia len zriedka a aj preto majú mechanici s nimi menej skúseností.
Ktoré autá sa oplatia z pohľadu dlhodobej investície?
Rebríček ukázal, že auto, ktoré sa kazí menej, nemá vždy lacnejší servis. Niekedy platí, že porucha príde len občas, ale oprava je nákladná. Na druhej strane sú autá, ktoré trápia poruchy pomerne často, avšak oprava je oveľa menej nákladná. Z dlhodobého hľadiska vás preto servis takéhoto auto vyjde lacnejšie.