Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od augusta pridá na svoje trate ďalšie regionálne vlaky bez vlakvedúceho. Chce, aby cestujúci do vlaku nastupovali s lístkom a nie bez neho. V týchto vlakoch si totižto lístok nezakúpite. Platí teda, že ak si ho nekúpite vopred, vlakom by ste cestovali načierno.
Ako uvádza národný dopravca na svojom webe, už od 1. augusta 2025 bude na slovenských regionálnych tratiach viac vlakov, ktoré budú spadať pod model samoobslužného výpravného systému (SVS). Kontroly vo vlakoch vykonajú špecializovaný kontrolóri prepravy.
ZSSK rozšíri počet vlakov bez vlakvedúceho
Ako informoval národný dopravca, dôvodom, prečo ZSSK pokračuje v zavádzaní tohto modelu, je nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek. Tie poskytujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov a to aj bez prítomnosti vlakvedúceho. Zároveň takýto model prispieva k hospodárnosti.
ZSSK spresňuje, že lístok si nemôžete kúpiť vo vlaku, a preto je nutné nastúpiť s platným lístkom. Výnimku majú cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu. Tým od 1. augusta tohto roka postačí platný preukaz ZSSK, ako sme vás informovali v samostatnom článku. Cestujúci, ktorí majú nárok na 100-percentnú zľavu si už nemusia vyzdvihnúť nulový cestovný lístok. Netreba ale zabudnúť na to, že v diaľkových vlakoch je nulový lístok aj naďalej povinný.

Do vlaku len s platným lístkom
Národný dopravca zároveň uviedol, že rozšírenie SVS modelu má motivovať cestujúcich, aby do vlaku nastupovali s cestovným lístkom. „Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Podobný model uplatňujú aj iné krajiny, napríklad Nemecko, Rakúsko, Česko alebo Švajčiarsko. Ako sme naznačili, SVS model funguje aj na Slovensku a to od roku 2004 a aktuálne zahŕňa 19 tratí. Patria medzi ne celé územie Vysokých Tatier, trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov a ďalšie. Postupne chce ZSSK počet týchto tratí zvyšovať.
Ako bude tento systém fungovať
Vlak premáva bez vlakvedúceho a obsluhovať ho bude výlučne rušňovodič. Dnes tento systém funguje na 19 tratiach, po ktorých jazdí 537 vlakov, čo je zhruba 32 percent regionálnej dopravy ZSSK. Dopravca varuje, že po nástupe do vlaku si už lístok nebudete môcť kúpiť, pričom kontroly prebiehajú náhodne. „Dopravca má ambíciu SVS postupne zaviesť do všetkých regionálnych vlakov (Os, REX a Zr), kde to bude možné. Pri každom rozširovaní ZSSK posudzuje technické, bezpečnostné a prevádzkové podmienky,“ uvádza ZSSK na svojom webe.
Vlakvedúci zároveň zostane na všetkých tratiach, kde je to potrebné. Ide najmä o zložitejšie úseky, prípade o špecifické vozidlá alebo zložitejšie prestupy.
Od 1. augusta 2025 sa nový režim SVS zavedie na týchto úsekoch:
- trať č. 120: Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce pre vlaky kategórií Os 33XX a 34XX,
- trať č. 129/127/180: Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok pre vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX,
- trať č. 145/170 (171): Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky pre vlaky Os75XX,
- trať č. 170/172: Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto pre všetky vlaky kategórie Os a Zr
Hrozia poriadne mastné pokuty
Lístok je nutné zakúpiť si vopred cez mobilnú aplikáciu IDeme vlakom, SMS správu alebo v pokladnici. Dopravca uvádza, že na Slovensku stále nie je samozrejmosťou nastupovať do vlaku s platným cestovným dokladom a to najmä pri kratších trasách. Vo vlakoch však budú naďalej prebiehať pravidelné kontroly, a preto ak nastúpite bez lístka, hrozí vám sankcia.
„ZSSK sa už teraz na tratiach SVS venuje kontrolám vo zvýšenej miere. Tie budú prebiehať naďalej a budú systematické, nepredvídateľné a na viacerých úsekoch naraz. Čierni pasažieri musia počítať s tým, že riskujú nielen pokutu, ale aj vylúčenie z prepravy,“ informuje ZSSK.
V prípade, že nastúpite do vlaku bez platného lístka, hrozia vám takéto pokuty:
- 40 eur pri úhrade pokuty vo vlaku
- 50 eur pri úhrade do 24 hodín
- 70 eur pri úhrade do 14 dní alebo neskôr
K pokute sa pripočíta aj cena bežného lístka, takže reálne z peňaženky vytiahnete ešte o čosi viac.
ZSSK zavedie elektronický preukaz
Od septembra tohto roka plánuje ZSSK zaviesť aj elektronický preukaz, ktorý bude dostupný v mobilnej aplikácii IDeme vlakom. Cestujúci môžu vďaka tomu nahradiť plastový preukaz digitálnou verziou. Túto verziu budú kontrolóri vo vlakoch plne akceptovať. „Táto novinka zjednoduší cestovanie najmä tým, ktorí využívajú smartfón a preferujú digitálne riešenia. Papierová alebo plastová verzia však bude aj naďalej dostupná pre všetkých, ktorí ju uprednostňujú,“ uzavrel dopravca.