Obchodná dohoda medzi Spojenými štátmi americkými a Európskou úniou vyvolala mnoho rozporuplných reakcií. Jedna skupina ľudí, politikov a odborníkov túto dohodu chváli, pretože clo bude napokon nižšie, než americký prezident Donald Trump avizoval. Druhá skupina ale túto dohodu kritizuje, pretože dohoda má viacero otáznikov. Podľa niektorých ale predsa len môže z dohody niekto profitovať a to firmy vyrábajúce alkohol.
USA a EÚ sa dohodli, že na tovary dovážané na pôdu Spojených štátov bude platiť clo vo výške 15 percent. Ešte pár dní pred dohodou hrozilo, že sadzba bude dvojnásobná (30 percent). 15-percentné clo sa bude uplatňovať aj na automobily, a tak si mohli výrobcovia áut aspoň čiastočne vydýchnuť.
Ako uvádza spravodajský portál STVR na základe správy z ČTK, z obchodnej dohody medzi USA a EÚ by mohli profitovať výrobcovia liehovín. Alkohol môže dostať výnimku, hoci zatiaľ výrobcovia čakajú na spresnenie výnimiek pre poľnohospodárske výrobky.
Výrobcovia liehovín môžu z dohody profitovať
Výrobcovia vína a liehovín z Európskej únie by mohli patriť k jednej zo skupín, ktorá bude z obchodnej dohody profitovať. Niektorí európski predstavitelia uvádzajú, že dohoda je nevyvážená, avšak nová úprava nahráva do karát niektorým výrobcom.
Ako sme naznačili, nová obchodná dohoda stanovila základné clo vo výške 15 percent na väčšinu tovarov, ktoré budú európski výrobcovia dovážať do Spojených štátov. V dohode sa ale nachádza niekoľko výnimiek pre poľnohospodárske výroby, ktoré majú byť v blízkej dobe spresnené. Úradníci naznačili, že medzi týmito výnimkami môžu byť aj alkoholické nápoje.

Nulové clo na alkohol?
„Sme optimisti a veríme, že toto pozitívne stretnutie a dohoda v najbližších dňoch povedú k obnoveniu režimu nulových ciel na liehoviny medzi USA a EÚ,“ povedal vo vyhlásení prezident a generálny riaditeľ americkej obchodnej a lobistickej organizácie Distilled Spirits Council Chris Swonger.
Podobne aj francúzsky minister obchodu Laurent Saint Martin očakáva, že sektor liehovín bude od amerických ciel oslobodený. Ak sa tieto dohady potvrdia, výrobcovia alkoholu vrátane prestížnych značiek by si mohli polepšiť. Napríklad značky Diageo, Pernod Ricard, Rémy Cointreau alebo Campari sú závislé od amerického trhu a ich zisky výrazne klesli kvôli menšej spotrebe alkoholu.
Alkohol pritom patrí ku komoditám, ktoré sú z EÚ do USA vyvážené vo veľkom. Údaje štatistického úradu Eurostat hovoria, že vlani sa do Spojených štátov vyviezol alkohol za približných 9 miliárd eur.
Niektoré firmy nemôžu zmeniť lokalitu výroby
Niektoré firmy nemôžu zmeniť miesto výroby svojich alkoholických nápojov a presunúť ju na pôdu USA. Ich názov je totižto spojený s určitým miestom, regiónom a tradíciou. Ide napríklad o koňak Rémy Martin alebo šampanské. Clá by sa tak dotkli najmä výrobcov z Francúzka, Talianska alebo Španielska. Tieto oblasti sú známe alkoholickými nápojmi, či už ide o kvalitné víno, koňak alebo iné alkoholické produkty.