Prvá metropola zavádza bezprecedentné opatrenie, ktoré radikálne zmení pravidlá pre motoristov. Už niekoľko mesiacov nemôžu majitelia starších vozidiel v hlavnom meste natankovať pohonné hmoty. Rozhodujúcim kritériom bude vek automobilu – hranica je stanovená na 15 rokov.
Mestské úrady v Naí Dillí oznámili, že od začiatku apríla vstúpi do platnosti prísny zákaz tankovania pre vozidlá vyrobené pred rokom 2010. Opatrenie sa dotýka odhadom stotisíc automobilov v aglomerácii s vyše dvadsiatimi miliónmi obyvateľov.
Kamery rozhodnú o tankovaní
Kľúčovú úlohu v presadzovaní nových pravidiel zohrajú inteligentné kamerové systémy. Tie budú nainštalované priamo na čerpacích staniciach a pomocou softvéru na rozpoznávanie dokážu identifikovať rok výroby každého vozidla. Pri pokuse o natankovanie staršieho auta systém automaticky zablokuje výdaj paliva.
Technické riešenie má eliminovať potrebu ľudskej kontroly a zabezpečiť stopercentné dodržiavanie nariadenia. Motoristi vyjadrujú znepokojenie nad spoľahlivosťou systému a možnými technickými problémami, ktoré by mohli skomplikovať tankovanie aj majiteľom novších áut.
Elektrifikácia namiesto benzínu
Radikálne obmedzenie predstavuje súčasť komplexnej stratégie mesta na zníženie emisií. Paralelne s vyraďovaním starých vozidiel prebieha masívna elektrifikácia verejnej dopravy. Do konca budúceho roka má v uliciach premávať osemtisíc nových elektrobusov, ktoré postupne nahradia súčasnú flotilu dieselových vozidiel.
Mesto investuje aj do rozširovania zelených plôch a vytvorenia nových mestských lesov. Plánuje sa tiež inštalácia vertikálnych záhrad na fasádach budov, čo má prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia v jednom z najznečistenejších miest planéty.
Ďalšie mestá nasledujú
Príklad hlavného mesta inšpiruje aj ďalšie indické metropoly. Mumbai už analyzuje možnosť kompletného zákazu vozidiel so spaľovacími motormi v centre mesta. Rozhodnutie o implementácii podobných reštrikcií má padnúť v nasledujúcich mesiacoch.
Pre majiteľov starších vozidiel v Naí Dillí zostávajú len dve možnosti – predať auto mimo hlavného mesta alebo ho odovzdať na ekologickú likvidáciu. Mestská správa totiž kategoricky odmietla akékoľvek výnimky z nového nariadenia. Očakáva sa, že opatrenie najviac zasiahne nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, ktoré si nemôžu dovoliť kúpu novšieho vozidla.