Od roku 2027 sa peňaženky slovenských a ďalších európskych domácností pripravujú na novú záťaž v podobe emisných povoleniek. Tento nástroj Európskej únie (EÚ), ktorý je súčasťou klimatického balíka Green Deal, má za cieľ motivovať k prechodu na ekologickejšie alternatívy, no jeho zavedenie prinesie výrazný nárast životných nákladov, najmä v oblasti dopravy a bývania, píšu Tvnoviny.sk.
Cena za dekarbonizáciu
Podľa analýzy hlavného ekonóma Trinity Bank, Lukáša Kovandu, by zavedenie nových povoleniek mohlo pre bežnú českú domácnosť znamenať ročné výdavky navyše vo výške až 83-tisíc českých korún, čo je v prepočte približne 3 300 eur. Keďže ide o celoeurópske opatrenie, podobný nárast nákladov môžu očakávať aj slovenské domácnosti.
Kovanda zdôrazňuje, že táto suma predstavuje priemer vychádzajúci z viacerých vedeckých štúdií, vrátane tých, ktoré boli financované nemeckou vládou.
Predpokladané ročné navýšenie o 83-tisíc korún pre domácnosť v rodinnom dome s jedným automobilom sa skladá z troch hlavných položiek. Približne 18-tisíc korún (730 eur) pripadá na zdraženie pohonných hmôt, ďalších 44-tisíc korún (1 785 eur) na vykurovanie fosílnymi palivami ako uhlie či plyn, a zvyšných 21-tisíc korún (850 eur) predstavuje vplyv súvisiacej inflácie.

Konkrétne pri pohonných hmotách by to znamenalo nárast priemernej ceny v Česku zo súčasných 33,80 Kč (1,37 eura) za liter až na 52,40 Kč (2,13 eura).
EÚ tlačí na vysokú cenu
Zmysluplnosť celého systému je podľa expertov priamo viazaná na cenu jednej povolenky. Analýzy viacerých vedeckých inštitúcií (napríklad z nemeckého Kielu či Postupimu) ukazujú, že aby EÚ dosiahla stanovené tempo dekarbonizácie a uhlíkovú neutralitu do roku 2050, cena povolenky musí do roku 2030 dosiahnuť približne 260 eur.
Ak bude cena výrazne nižšia, systém nebude dostatočne motivovať ľudí k opusteniu áut so spaľovacími motormi či vykurovania fosílnymi palivami. Európska komisia pritom v roku 2022 odhadovala potrebnú cenu len na 75 eur.
Trhy pritom už dnes naznačujú, že cena bude vysoká. Termínový kontrakt na povolenku pre domácnosti na rok 2027 sa tento týždeň na londýnskej burze ICE obchodoval za 76,44 eura. Lukáš Kovanda upozorňuje, že táto suma už teraz výrazne prevyšuje oficiálne komunikovaný cenový strop EÚ na úrovni 45 eur. To podľa neho signalizuje, že medzinárodní investori neveria schopnosti Bruselu udržať ceny na uzde.
Je dôležité odlíšiť tieto nové „občianske“ povolenky od tých existujúcich. Tie sa vzťahujú na veľké priemyselné podniky ako elektrárne či oceliarne a zostávajú v platnosti. Nový systém, ktorý štartuje v roku 2027, zaťaží priamo spotrebu domácností – konkrétne pohonné hmoty a vykurovanie budov.
Čo slovenské domácnosti?
Dopad na slovenské domácnosti bude priamo úmerný ich spotrebe energií a pohonných hmôt, podobne ako v Česku. Rodiny žijúce v starších, nezateplených rodinných domoch a ľudia na vidieku, ktorí sú pre dochádzanie do práce odkázaní na automobil, pocítia zdražovanie najvýraznejšie.

Analýzy naznačujú, že ročné náklady pre domácnosť v staršom rodinnom dome môžu stúpnuť o stovky eur, pričom niektoré odhady hovoria až o 360 eurách ročne len pri nákladoch na bývanie. K tomu je potrebné pripočítať zdraženie pohonných hmôt, ktoré sa podľa odhadov Európskej komisie môže pohybovať na úrovni 11 až 13 centov na liter.
Kľúčovým problémom na Slovensku je riziko prehlbovania energetickej a dopravnej chudoby. Podľa štatistík je na Slovensku až 7 % domácností, ktoré si už dnes nedokážu dovoliť primerane vykúriť svoje obydlie, a viac ako 10 % obyvateľov sa nachádza v dopravnej chudobe, keďže nemajú alternatívu k autu alebo na dopravu míňajú neúmernú časť svojich príjmov. Práve tieto nízkopríjmové a zraniteľné skupiny budú čeliť najväčšiemu tlaku.