TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: EÚ chystá OBROVSKÉ zmeny pre vodičov aj automobilky. Prispôsobiť sa musia všetci (čo treba vedieť)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: EÚ chystá OBROVSKÉ zmeny pre vodičov aj automobilky. Prispôsobiť sa musia všetci (čo treba vedieť)

Koniec softvérovým blokáciám a drahým opravám? EÚ chystá revolúciu v opravách moderných áut. Má to prínosy aj hrozby.

25. júla 2025 15:07
Roman Drexler
25. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • EÚ chystá nové nariadenie, ktoré donúti automobilky navrhovať vozidlá tak, aby sa dali ľahko opravovať, rozoberať a recyklovať
  • Výrobcovia už nebudú môcť pomocou softvéru umelo brániť nezávislým servisom vo výmene a oprave dielov
  • Pre vodičov má nová legislatíva znamenať lacnejšie opravy, dlhšiu životnosť áut a lepší prístup ku kvalitným a cenovo dostupnejším repasovaným dielom

Európska únia (EÚ) pripravuje prelomovú legislatívu, ktorá má zásadne zmeniť celý automobilový priemysel. Nové pravidlá sa zameriavajú na celý životný cyklus vozidla – od jeho návrhu až po konečnú likvidáciu – s hlavným cieľom presadiť právo na opravu. Automobilky budú po novom nútené navrhovať autá tak, aby boli ľahko opraviteľné a recyklovateľné, čo má priniesť výhody pre vodičov, nezávislé servisy aj životné prostredie, píše server Auto Trendy.

Návrh nového nariadenia už prešiel kľúčovými výbormi Európskeho parlamentu (pre životné prostredie a pre vnútorný trh) a finálne hlasovanie v pléne je naplánované na september.

Ak bude schválené, nové predpisy donútia výrobcov navrhovať autá tak, aby sa z nich dali jednoducho demontovať jednotlivé diely a komponenty za účelom ich opätovného použitia, repasovania alebo recyklácie. Nariadenie sa bude najprv vzťahovať na osobné a dodávkové vozidlá.

NEWSBYTE
Brusel chystá tvrdý zásah: Staršie autá pod hrozbou prísnych pravidiel, majiteľov čakajú veľké výdavky

Brusel chystá tvrdý zásah: Staršie autá pod hrozbou prísnych pravidiel, majiteľov čakajú veľké výdavky

SPP MÁ TAJNÝ PLÁN: Chce oživiť plynovod Bratstvo, rokuje priamo s Gazpromom

SPP MÁ TAJNÝ PLÁN: Chce oživiť plynovod Bratstvo, rokuje priamo s Gazpromom

Podvodníci opäť útočia: TAKTO ľudia prichádzajú o tisíce eur a ani o tom nevedia

Podvodníci opäť útočia: TAKTO ľudia prichádzajú o tisíce eur a ani o tom nevedia

Brusel chystá tvrdý zásah: Staršie autá pod hrozbou prísnych pravidiel, majiteľov čakajú veľké výdavky
Brusel chystá tvrdý zásah: Staršie autá pod hrozbou prísnych pravidiel, majiteľov čakajú veľké výdavky
SPP MÁ TAJNÝ PLÁN: Chce oživiť plynovod Bratstvo, rokuje priamo s Gazpromom
SPP MÁ TAJNÝ PLÁN: Chce oživiť plynovod Bratstvo, rokuje priamo s Gazpromom
Podvodníci opäť útočia: TAKTO ľudia prichádzajú o tisíce eur a ani o tom nevedia
Podvodníci opäť útočia: TAKTO ľudia prichádzajú o tisíce eur a ani o tom nevedia

Zákaz softvérových prekážok

Jedným z najdôležitejších bodov návrhu je zákaz používania softvérových prekážok, ktorými automobilky často komplikujú alebo úplne znemožňujú opravy a výmeny dielov v nezávislých servisoch. Táto zmena má zabezpečiť spravodlivejšie podmienky na trhu a ukončiť praktiky, ktoré nútia vodičov využívať výhradne drahé autorizované servisy.

Legislatíva prináša aj ďalšie dôležité zmeny. Do šiestich rokov bude musieť plast použitý v nových autách obsahovať aspoň 20 % recyklovaného materiálu. Zároveň sa majú spresniť kritériá, kedy je vozidlo považované za úplne zničené, aby sa zamedzilo nelegálnemu vývozu vrakov mimo EÚ.

nočná jazda autom, auto, automobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Dôležitou novinkou je aj jasná definícia repasovaných dielov (napr. turbodúchadlá, štartéry), ktoré sa už nebudú považovať za odpad a budú sa môcť vrátiť na trh ako plnohodnotná a lacnejšia alternatíva.

Prínosy pre vodičov aj ekonomiku

Prijatie týchto pravidiel by predstavovalo skutočnú revolúciu. Pre spotrebiteľov to znamená vidinu lacnejších opráv, dlhšej životnosti vozidiel a väčšieho výberu kvalitných repasovaných dielov. Pre životné prostredie to prinesie významné zníženie odpadu a efektívnejšie využívanie zdrojov.

Očakáva sa tiež, že podpora repasovania a recyklácie vytvorí v Európe tisíce nových pracovných miest. Automobilky budú musieť od základu prehodnotiť svoje dizajnové prístupy a začať myslieť na udržateľnosť počas celého životného cyklu vozidla, čo môže viesť k novým inováciám v celom odvetví.

Neprehliadnite

Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy
moderné autá, Honda CR-V
Nová štúdia odhalila šokujúce zistenia: Staré autá boli bezpečnejšie. TOTO je dôvod
Mimoriadne, automobilky, EÚ
Automobilkám totálne praskli nervy: Vyhlásili VOJNU, vodičov čakajú nevídané zmeny (čo sa deje)

Okrem už spomínaných hlavných prínosov, ako sú lacnejšie opravy a dlhšia životnosť vozidiel, prináša navrhovaná európska regulácia aj ďalšie, trochu menej zjavné výhody.

Jednou z nich je potenciálne zvýšenie zostatkovej hodnoty ojazdených áut. Ak budú vozidlá od začiatku navrhnuté tak, aby sa dali ľahko a cenovo dostupne udržiavať v dobrom technickom stave, ich hodnota bude na trhu s jazdenými vozidlami klesať pomalšie.

Pre vodiča to znamená, že pri predaji svojho staršieho auta by zaň mohol dostať viac peňazí. S tým súvisí aj väčšia transparentnosť na trhu, keďže nezávislé servisy budú mať lepší prístup k diagnostickým informáciám, čo vodičom umožní získať druhý, nezávislý názor na stav vozidla. V neposlednom rade to podporí lokálnu ekonomiku, pretože sa posilní pozícia tisícov malých a stredných nezávislých servisov po celej Európe.

Sú aj riziká

Na druhej strane, tieto výhody neprídu zadarmo a pre vodičov z nich vyplývajú aj potenciálne riziká a nevýhody. Najväčšou a najpravdepodobnejšou nevýhodou by mohla byť vyššia počiatočná nákupná cena nových vozidiel. Automobilky budú argumentovať, že náklady na výskum a vývoj, zmenu dizajnu a použitie materiálov, ktoré umožnia ľahkú rozoberateľnosť a opravu, sa im zvýšia.

Tieto dodatočné náklady s najväčšou pravdepodobnosťou premietnu priamo do konečnej ceny nového auta. Vodič by tak síce v budúcnosti ušetril na opravách, no na začiatku by si za auto priplatil viac.

Ďalším rizikom, na ktoré upozorňujú najmä samotní výrobcovia, sú otázky bezpečnosti a kvality opráv. Automobilky tvrdia, že sprístupnenie kritických systémov vozidla, ako sú brzdy, riadenie či manažment batérie v elektromobiloch, širokej sieti nezávislých servisov môže viesť k neodborným zásahom alebo použitiu necertifikovaných dielov. V konečnom dôsledku by to podľa nich mohlo ohroziť bezpečnosť vozidla a jeho posádky.

EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nakoniec, niektorí kritici sa obávajú aj možného spomalenia inovácií. Prísne regulácie a požiadavky na štandardizáciu a jednoduchú výmenu komponentov by teoreticky mohli obmedziť schopnosť výrobcov implementovať nové, komplexné a vysoko integrované technológie, ktoré by mohli priniesť lepšie jazdné vlastnosti alebo nové funkcie.

V konečnom dôsledku tak toto nariadenie predstavuje pre vodiča istý kompromis. Na jednej strane stojí prísľub nižších dlhodobých nákladov na prevádzku a väčšej slobody pri výbere servisu, na druhej strane je tu riziko vyššej ceny pri kúpe nového vozidla a teoretické obavy o kvalitu a bezpečnosť v plne liberalizovanom prostredí opráv.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok daň, peniaze, peňaženka, Slovensko, dôchodky, tržby Veľký slovenský úrad hovorí o kolapse: Ak nerozdá viac pokút, môže skončiť
Ďalší článok moderné autá, Honda CR-V Nová štúdia odhalila šokujúce zistenia: Staré autá boli bezpečnejšie. TOTO je dôvod

Najčítanejšie

Diaľničná známka v roku 2026: Štát POTVRDIL presné sumy
24. júla 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
Na účet „cinkne“ takmer 700 €: Štát vyplatí štedrý príspevok, dostanú ho STÁTISÍCE Slovákov
24. júla 2025
Vodičský preukaz, kód 78
POZOR: Schválili prísny ZÁKAZ šoférovania v celej EÚ. Týka sa to úplne všetkých (čo sa zmenilo)
23. júla 2025
Mimoriadne, EÚ
MIMORIADNE: Európa dosiahla OBROVSKÝ úspech, ktorý nikto nečakal. Týka sa to úplne všetkých
24. júla 2025

Najnovšie články

  • Česi tankujú lacnejšie a nepotrebujú pritom ani „lacnú“ ruskú ropu. TOTO je dôvod, ktorý prekvapí
  • EÚ pripravuje NOČNÚ MORU: Ak máte staršie auto, máme VEĽMI zlé správy
  • SPP sa Ruska nechce vzdať: Plánuje obnoviť plynovod Bratstvo, stretáva sa s vedením Gazpromu
  • Presne TAKTO Slováci prichádzajú o svoje zarobené peniaze. UKÁŽKA nového podvodu
  • MIMORIADNE: Slovákom dočasne VÝRAZNE znížili ceny kľúčových nástrojov. Namiesto 249 € zaplatíte len 10 €!

Bude sa vám páčiť

EÚ, USA

EÚ vydala EXTRÉMNE tvrdý verdikt: Slováci sa majú pripraviť na najhoršie (čo sa deje)

25. júla 2025
Auto, tankovanie, benzín, nafta

Vodiči, POZOR: Vieme, koľko vás najbližšie bude stáť tankovanie. Treba začať šetriť (čo nás čaká)

25. júla 2025
Mimoriadne, Slovensko, vláda, štát, zákon, legislatíva, novela, zákaz

MIMORIADNE: EÚ pomáha Slovensku. Vláda KONEČNE opraví niečo, na čo tak dlho nadávame

25. júla 2025
interiér, auto, tlačidlá

Vodiči, POZOR: Túto funkciu NIKDY nepoužívajte v aute dlhšie ako 20 minút. Čo hrozí?

25. júla 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?