TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: EÚ chystá OBROVSKÉ zmeny pre vodičov aj automobilky. Prispôsobiť sa musia všetci (čo treba vedieť)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: EÚ chystá OBROVSKÉ zmeny pre vodičov aj automobilky. Prispôsobiť sa musia všetci (čo treba vedieť)

Koniec softvérovým blokáciám a drahým opravám? EÚ chystá revolúciu v opravách moderných áut. Má to prínosy aj hrozby.

25. júla 2025 15:07
Roman Drexler
25. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • EÚ chystá nové nariadenie, ktoré donúti automobilky navrhovať vozidlá tak, aby sa dali ľahko opravovať, rozoberať a recyklovať
  • Výrobcovia už nebudú môcť pomocou softvéru umelo brániť nezávislým servisom vo výmene a oprave dielov
  • Pre vodičov má nová legislatíva znamenať lacnejšie opravy, dlhšiu životnosť áut a lepší prístup ku kvalitným a cenovo dostupnejším repasovaným dielom

Európska únia (EÚ) pripravuje prelomovú legislatívu, ktorá má zásadne zmeniť celý automobilový priemysel. Nové pravidlá sa zameriavajú na celý životný cyklus vozidla – od jeho návrhu až po konečnú likvidáciu – s hlavným cieľom presadiť právo na opravu. Automobilky budú po novom nútené navrhovať autá tak, aby boli ľahko opraviteľné a recyklovateľné, čo má priniesť výhody pre vodičov, nezávislé servisy aj životné prostredie, píše server Auto Trendy.

Návrh nového nariadenia už prešiel kľúčovými výbormi Európskeho parlamentu (pre životné prostredie a pre vnútorný trh) a finálne hlasovanie v pléne je naplánované na september.

Ak bude schválené, nové predpisy donútia výrobcov navrhovať autá tak, aby sa z nich dali jednoducho demontovať jednotlivé diely a komponenty za účelom ich opätovného použitia, repasovania alebo recyklácie. Nariadenie sa bude najprv vzťahovať na osobné a dodávkové vozidlá.

Zákaz softvérových prekážok

Jedným z najdôležitejších bodov návrhu je zákaz používania softvérových prekážok, ktorými automobilky často komplikujú alebo úplne znemožňujú opravy a výmeny dielov v nezávislých servisoch. Táto zmena má zabezpečiť spravodlivejšie podmienky na trhu a ukončiť praktiky, ktoré nútia vodičov využívať výhradne drahé autorizované servisy.

Legislatíva prináša aj ďalšie dôležité zmeny. Do šiestich rokov bude musieť plast použitý v nových autách obsahovať aspoň 20 % recyklovaného materiálu. Zároveň sa majú spresniť kritériá, kedy je vozidlo považované za úplne zničené, aby sa zamedzilo nelegálnemu vývozu vrakov mimo EÚ.

nočná jazda autom, auto, automobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Dôležitou novinkou je aj jasná definícia repasovaných dielov (napr. turbodúchadlá, štartéry), ktoré sa už nebudú považovať za odpad a budú sa môcť vrátiť na trh ako plnohodnotná a lacnejšia alternatíva.

Prínosy pre vodičov aj ekonomiku

Prijatie týchto pravidiel by predstavovalo skutočnú revolúciu. Pre spotrebiteľov to znamená vidinu lacnejších opráv, dlhšej životnosti vozidiel a väčšieho výberu kvalitných repasovaných dielov. Pre životné prostredie to prinesie významné zníženie odpadu a efektívnejšie využívanie zdrojov.

Očakáva sa tiež, že podpora repasovania a recyklácie vytvorí v Európe tisíce nových pracovných miest. Automobilky budú musieť od základu prehodnotiť svoje dizajnové prístupy a začať myslieť na udržateľnosť počas celého životného cyklu vozidla, čo môže viesť k novým inováciám v celom odvetví.

Neprehliadnite

Známa automobilka zaskočila vodičov: V jej vozidlách nebude žiadne autorádio
semafory, štyri farby
Vodiči, POZOR: Na semaforoch pribudne štvrtá farba. TOTO bude znamenať
auto, parkovanie, pozor, pokuty, podvodníci
Vodiči, POZOR: Autá na tento pohon ODMIETAJÚ mnohé autoservisy opraviť (čo sa deje)

Okrem už spomínaných hlavných prínosov, ako sú lacnejšie opravy a dlhšia životnosť vozidiel, prináša navrhovaná európska regulácia aj ďalšie, trochu menej zjavné výhody.

Jednou z nich je potenciálne zvýšenie zostatkovej hodnoty ojazdených áut. Ak budú vozidlá od začiatku navrhnuté tak, aby sa dali ľahko a cenovo dostupne udržiavať v dobrom technickom stave, ich hodnota bude na trhu s jazdenými vozidlami klesať pomalšie.

Pre vodiča to znamená, že pri predaji svojho staršieho auta by zaň mohol dostať viac peňazí. S tým súvisí aj väčšia transparentnosť na trhu, keďže nezávislé servisy budú mať lepší prístup k diagnostickým informáciám, čo vodičom umožní získať druhý, nezávislý názor na stav vozidla. V neposlednom rade to podporí lokálnu ekonomiku, pretože sa posilní pozícia tisícov malých a stredných nezávislých servisov po celej Európe.

Sú aj riziká

Na druhej strane, tieto výhody neprídu zadarmo a pre vodičov z nich vyplývajú aj potenciálne riziká a nevýhody. Najväčšou a najpravdepodobnejšou nevýhodou by mohla byť vyššia počiatočná nákupná cena nových vozidiel. Automobilky budú argumentovať, že náklady na výskum a vývoj, zmenu dizajnu a použitie materiálov, ktoré umožnia ľahkú rozoberateľnosť a opravu, sa im zvýšia.

Tieto dodatočné náklady s najväčšou pravdepodobnosťou premietnu priamo do konečnej ceny nového auta. Vodič by tak síce v budúcnosti ušetril na opravách, no na začiatku by si za auto priplatil viac.

Ďalším rizikom, na ktoré upozorňujú najmä samotní výrobcovia, sú otázky bezpečnosti a kvality opráv. Automobilky tvrdia, že sprístupnenie kritických systémov vozidla, ako sú brzdy, riadenie či manažment batérie v elektromobiloch, širokej sieti nezávislých servisov môže viesť k neodborným zásahom alebo použitiu necertifikovaných dielov. V konečnom dôsledku by to podľa nich mohlo ohroziť bezpečnosť vozidla a jeho posádky.

EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nakoniec, niektorí kritici sa obávajú aj možného spomalenia inovácií. Prísne regulácie a požiadavky na štandardizáciu a jednoduchú výmenu komponentov by teoreticky mohli obmedziť schopnosť výrobcov implementovať nové, komplexné a vysoko integrované technológie, ktoré by mohli priniesť lepšie jazdné vlastnosti alebo nové funkcie.

V konečnom dôsledku tak toto nariadenie predstavuje pre vodiča istý kompromis. Na jednej strane stojí prísľub nižších dlhodobých nákladov na prevádzku a väčšej slobody pri výbere servisu, na druhej strane je tu riziko vyššej ceny pri kúpe nového vozidla a teoretické obavy o kvalitu a bezpečnosť v plne liberalizovanom prostredí opráv.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok daň, peniaze, peňaženka, Slovensko, dôchodky, tržby Veľký slovenský úrad hovorí o kolapse: Ak nerozdá viac pokút, môže skončiť
Ďalší článok moderné autá, Honda CR-V Nová štúdia odhalila šokujúce zistenia: Staré autá boli bezpečnejšie. TOTO je dôvod

Najčítanejšie

Slovensko, EÚ
EÚ vypočítala mzdu Slovákov. Čo poviete na výslednú sumu? (+ porovnanie)
24. októbra 2025
Slovensko, EÚ
Odborníci z EÚ sa pozreli na Slovensko: Sú zhrození, vraj nemáme budúcnosť
23. októbra 2025
EÚ
EÚ odklepla niečo, čo nikto nečakal. Slovensku to náramne pomôže (čo sa deje)
23. októbra 2025
mimoriadne, hacker, špehovanie, zákon, novela
POZOR: Potvrdili EXTRÉMNE zákerný útok. Štát radí Slovákom, aby boli pripravení na najhoršie
24. októbra 2025

Najnovšie články

  • Radikálne rozhodnutie je na svete: 15-ročné autá majú ZÁKAZ tankovať naftu
  • POZOR: Tisíce Slovákov netušia, že im rastie dlh voči štátu. Takto to skontrolujete (+ riešenie)
  • Smutná realita: Slovenskí lekári na pacientov nemajú dosť času. Ľudia sa obracajú na AI
  • Za státie v zápche VRÁTIA vodičom peniaze: Prichádza nový ZÁKON, ktorý si všetci zamilujú
  • Štát ŠOKUJE: Spustí reformu, aká nemá obdoby. Státisíce až MILIÓN Slovákov čaká prekvapenie

Bude sa vám páčiť

auto, navigácia, mobil, USB

Vodiči, POZOR: USB nabíjačky v autách majú temnú stránku. Toto radšej nerobte

22. októbra 2025
Vodičský preukaz, kód 78

EÚ schválila TVRDÉ pravidlá: Vodičské preukazy čaká VEĽKÁ zmena, mnohí o ne prídu (čo je nové)

22. októbra 2025
starší šoféri, senior, dôchodca, autá

Najlepšie autá pre seniorov: TIETO ocení každý skúsený vodič, ktorý chce pohodlie

21. októbra 2025
červená čiara na diaľnici

Vodiči sú zmätení z NOVÉHO prvku na cestách: Kto nevie, čo to je, dostane 400 € pokutu

21. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?