TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: POZOR: EÚ chystá OBROVSKÉ zmeny pre vodičov aj automobilky. Prispôsobiť sa musia všetci (čo treba vedieť)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

POZOR: EÚ chystá OBROVSKÉ zmeny pre vodičov aj automobilky. Prispôsobiť sa musia všetci (čo treba vedieť)

Koniec softvérovým blokáciám a drahým opravám? EÚ chystá revolúciu v opravách moderných áut. Má to prínosy aj hrozby.

25. júla 2025 15:07
Roman Drexler
25. júla 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • EÚ chystá nové nariadenie, ktoré donúti automobilky navrhovať vozidlá tak, aby sa dali ľahko opravovať, rozoberať a recyklovať
  • Výrobcovia už nebudú môcť pomocou softvéru umelo brániť nezávislým servisom vo výmene a oprave dielov
  • Pre vodičov má nová legislatíva znamenať lacnejšie opravy, dlhšiu životnosť áut a lepší prístup ku kvalitným a cenovo dostupnejším repasovaným dielom

Európska únia (EÚ) pripravuje prelomovú legislatívu, ktorá má zásadne zmeniť celý automobilový priemysel. Nové pravidlá sa zameriavajú na celý životný cyklus vozidla – od jeho návrhu až po konečnú likvidáciu – s hlavným cieľom presadiť právo na opravu. Automobilky budú po novom nútené navrhovať autá tak, aby boli ľahko opraviteľné a recyklovateľné, čo má priniesť výhody pre vodičov, nezávislé servisy aj životné prostredie, píše server Auto Trendy.

Návrh nového nariadenia už prešiel kľúčovými výbormi Európskeho parlamentu (pre životné prostredie a pre vnútorný trh) a finálne hlasovanie v pléne je naplánované na september.

Ak bude schválené, nové predpisy donútia výrobcov navrhovať autá tak, aby sa z nich dali jednoducho demontovať jednotlivé diely a komponenty za účelom ich opätovného použitia, repasovania alebo recyklácie. Nariadenie sa bude najprv vzťahovať na osobné a dodávkové vozidlá.

Zákaz softvérových prekážok

Jedným z najdôležitejších bodov návrhu je zákaz používania softvérových prekážok, ktorými automobilky často komplikujú alebo úplne znemožňujú opravy a výmeny dielov v nezávislých servisoch. Táto zmena má zabezpečiť spravodlivejšie podmienky na trhu a ukončiť praktiky, ktoré nútia vodičov využívať výhradne drahé autorizované servisy.

Legislatíva prináša aj ďalšie dôležité zmeny. Do šiestich rokov bude musieť plast použitý v nových autách obsahovať aspoň 20 % recyklovaného materiálu. Zároveň sa majú spresniť kritériá, kedy je vozidlo považované za úplne zničené, aby sa zamedzilo nelegálnemu vývozu vrakov mimo EÚ.

nočná jazda autom, auto, automobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Dôležitou novinkou je aj jasná definícia repasovaných dielov (napr. turbodúchadlá, štartéry), ktoré sa už nebudú považovať za odpad a budú sa môcť vrátiť na trh ako plnohodnotná a lacnejšia alternatíva.

Prínosy pre vodičov aj ekonomiku

Prijatie týchto pravidiel by predstavovalo skutočnú revolúciu. Pre spotrebiteľov to znamená vidinu lacnejších opráv, dlhšej životnosti vozidiel a väčšieho výberu kvalitných repasovaných dielov. Pre životné prostredie to prinesie významné zníženie odpadu a efektívnejšie využívanie zdrojov.

Očakáva sa tiež, že podpora repasovania a recyklácie vytvorí v Európe tisíce nových pracovných miest. Automobilky budú musieť od základu prehodnotiť svoje dizajnové prístupy a začať myslieť na udržateľnosť počas celého životného cyklu vozidla, čo môže viesť k novým inováciám v celom odvetví.

Neprehliadnite

Semafor, nový systém semaforov, semafory
Na cestách sa objavujú nové semafory, skoro nikto im nerozumie
vodič, volant, chyby za volantom, autoškoly, vibrácie volantu, mýty, auto, riziko, zlozvyk, PZP
Toto je najčastejšia príčina smrteľných nehôd na cestách. Štát vydal prísne varovanie
autoservisy, STK, servis vozidla
Mechanik prezradil, akú vetu by ste v autoservise nikdy nemali hovoriť. Inak zaplatíte zbytočne viac

Okrem už spomínaných hlavných prínosov, ako sú lacnejšie opravy a dlhšia životnosť vozidiel, prináša navrhovaná európska regulácia aj ďalšie, trochu menej zjavné výhody.

Jednou z nich je potenciálne zvýšenie zostatkovej hodnoty ojazdených áut. Ak budú vozidlá od začiatku navrhnuté tak, aby sa dali ľahko a cenovo dostupne udržiavať v dobrom technickom stave, ich hodnota bude na trhu s jazdenými vozidlami klesať pomalšie.

Pre vodiča to znamená, že pri predaji svojho staršieho auta by zaň mohol dostať viac peňazí. S tým súvisí aj väčšia transparentnosť na trhu, keďže nezávislé servisy budú mať lepší prístup k diagnostickým informáciám, čo vodičom umožní získať druhý, nezávislý názor na stav vozidla. V neposlednom rade to podporí lokálnu ekonomiku, pretože sa posilní pozícia tisícov malých a stredných nezávislých servisov po celej Európe.

Sú aj riziká

Na druhej strane, tieto výhody neprídu zadarmo a pre vodičov z nich vyplývajú aj potenciálne riziká a nevýhody. Najväčšou a najpravdepodobnejšou nevýhodou by mohla byť vyššia počiatočná nákupná cena nových vozidiel. Automobilky budú argumentovať, že náklady na výskum a vývoj, zmenu dizajnu a použitie materiálov, ktoré umožnia ľahkú rozoberateľnosť a opravu, sa im zvýšia.

Tieto dodatočné náklady s najväčšou pravdepodobnosťou premietnu priamo do konečnej ceny nového auta. Vodič by tak síce v budúcnosti ušetril na opravách, no na začiatku by si za auto priplatil viac.

Ďalším rizikom, na ktoré upozorňujú najmä samotní výrobcovia, sú otázky bezpečnosti a kvality opráv. Automobilky tvrdia, že sprístupnenie kritických systémov vozidla, ako sú brzdy, riadenie či manažment batérie v elektromobiloch, širokej sieti nezávislých servisov môže viesť k neodborným zásahom alebo použitiu necertifikovaných dielov. V konečnom dôsledku by to podľa nich mohlo ohroziť bezpečnosť vozidla a jeho posádky.

EÚ
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nakoniec, niektorí kritici sa obávajú aj možného spomalenia inovácií. Prísne regulácie a požiadavky na štandardizáciu a jednoduchú výmenu komponentov by teoreticky mohli obmedziť schopnosť výrobcov implementovať nové, komplexné a vysoko integrované technológie, ktoré by mohli priniesť lepšie jazdné vlastnosti alebo nové funkcie.

V konečnom dôsledku tak toto nariadenie predstavuje pre vodiča istý kompromis. Na jednej strane stojí prísľub nižších dlhodobých nákladov na prevádzku a väčšej slobody pri výbere servisu, na druhej strane je tu riziko vyššej ceny pri kúpe nového vozidla a teoretické obavy o kvalitu a bezpečnosť v plne liberalizovanom prostredí opráv.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok daň, peniaze, peňaženka, Slovensko, dôchodky, tržby Veľký slovenský úrad hovorí o kolapse: Ak nerozdá viac pokút, môže skončiť
Ďalší článok moderné autá, Honda CR-V Nová štúdia odhalila šokujúce zistenia: Staré autá boli bezpečnejšie. TOTO je dôvod

Najčítanejšie

POZOR, automobilka, auto
Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
8. decembra 2025
Obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou Gemini
KALKULAČKA: Ako overiť nárok na energopomoc. Štát spustil nový web (ako to funguje)
8. decembra 2025
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok, dávky, garančné poistenie, fiktívne živnosti
Štát chce Slovákom znovu napáliť vyššiu DPH. Proti návrhu sa búria aj „vlastní“
8. decembra 2025
práca, zamestnanie, voľno, únava, čerpanie dovolenky, Práca namiesto dávok, pracovný trh
Zákonník práce sa od nového roka výrazne zmení. Toto čaká pracujúcich Slovákov
8. decembra 2025

Najnovšie články

  • Pomôžte si sami: 2-minútový test, ktorý odhalí, kto vám znižuje rýchlosť internetu
  • Zlomový rok 2026: Slovákom hrozí presne to, čoho sa báli
  • Operátori rušia otravné a často mastné poplatky. Prikázala im to EÚ
  • Štát chce mnohých Slovákov sledovať cez kamery. Reakcia prišla rýchlo
  • Na cestách sa objavujú nové semafory, skoro nikto im nerozumie

Bude sa vám páčiť

auto, parkovanie, pozor, pokuty, podvodníci

Toto je kritická chyba, ktorú robí každý po zaplatení parkovného. Pozor na pokutu

9. decembra 2025
Tesla Model Y (facelift)

Tesla úplne prepadla v rebríčku spoľahlivosti. Toto sú podľa odborníkov spoľahlivé autá

9. decembra 2025
zlodej, auto, noc, zlodeji áut, zlodeji

Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka

7. decembra 2025
pokuta, auto, IG-L, vozidlo, auto

Zaviedli prísne pokuty. Vstup do tohto mesta bez povolenia vás môže vyjsť takmer 730 eur

7. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?