Španielski vodiči čelia možnosti, ktorá by zmenila ich každodenné cestovanie. Asociácia infraštruktúrnych spoločností navrhuje spoplatnenie všetkých štátnych ciest a diaľnic systémom, kde by motoristi platili za každý prejdený kilometer. Pre krajinu, kde je takmer 70 percent diaľničnej siete bezplatných, ide o preto o obrovskú zmenu.
Návrh počíta s poplatkom 0,03 € za kilometer pre osobné autá. Pri nákladnej doprave by suma vzrástla na 14 centov za kilometer. V praxi to znamená, že priemerný vodič, ktorý najazdí 15-tisíc kilometrov ročne, by zaplatil 450 eur navyše. Pre kamióny by náklady predstavovali tisíce eur.

Miliardy pre štát
Predkladatelia argumentujú potrebou financovať údržbu viac ako 13 600 kilometrov cestnej siete. Súčasný model, kde náklady hradí štát z daní, považujú za neudržateľný. Príjmy z daní z pohonných hmôt klesajú kvôli rastúcemu počtu elektrických vozidiel a efektívnejším motorom.
Organizácia vypočítala, že nový systém by za štvrťstoročie vygeneroval 143 miliárd eur. Tieto peniaze by šli priamo na modernizáciu a údržbu infraštruktúry. Štátny rozpočet by ušetril viac ako 40 miliárd eur, ktoré teraz vynakladá na cesty.
Politici váhajú
Španielska vláda k návrhu pristupuje opatrne. V minulosti podobné pokusy stroskotali na masívnom odpore verejnosti. Vodiči sú zvyknutí na bezplatné cesty a vnímajú ich ako samozrejmosť, nie ako službu, ktorú niekto musí zaplatiť.
Zatiaľ jediným krokom smerom k regulácii dopravy bolo vytvorenie nízkoemisných zón v mestách. Tieto zóny obmedzujú vjazd starších vozidiel do centier, no priame spoplatnenie ciest zostáva tabu.
Európsky trend
Španielsko nie je jediné, kde sa uvažuje o kilometrovom mýte. Holandsko a Veľká Británia pripravujú podobné systémy. Dôvody sú rovnaké – potreba stabilného financovania infraštruktúry a ekologické ciele.
Model „plať podľa toho, koľko jazdíš“ má nahradiť súčasné paušálne diaľničné známky. Podporovatelia tvrdia, že je spravodlivejší – platia len tí, ktorí cesty skutočne používajú. Kritici upozorňujú na dodatočnú záťaž pre ekonomiku a obyvateľov vidieckych oblastí.
Zavedenie takéhoto systému v celej Európe by znamenalo koniec éry lacného cestovania autom. Pre Slovákov by to mohlo znamenať platenie nielen doma, ale aj v zahraničí – bez možnosti kúpiť si týždennú či mesačnú známku. Každá cesta by mala svoju cenu vypočítanú presne podľa prejdenej vzdialenosti.