Na slovenských cestách sa chystá veľká zmena. Vodiči si budú musieť zvykať na nové svetlo. Konkrétne pôjde o predné brzdové svetlo, ktoré dostanú osobné aj nákladné vozidlá.
Ako píše portál O peniazoch, poslanec z koaličnej strany Hlas-SD Michal Bartek navrhol, aby sa do slovenskej legislatívy zakotvila možnosť využívania predného brzdového svetla. Týmto opatrením sa má zvyšiť bezpečnosť na cestách.
Predné brzdové svetlo
Predložený návrh uvádza, že jeho cieľom je legislatívne zakotviť používanie predného brzdového svetla, pretože podľa výskumov takýto prvok zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky. Ostatní vodiči majú včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla a môžu na túto situáciu adekvátne zareagovať.
Výhodnou predného brzdového svetla je to, že si ho lepšie všimnú vodiči, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom, prípadne sa k autu blížia z protismeru. To sa stáva napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov a podobne.
V súčasných zákonoch absentuje
Súčasné slovenské zákony nepoznajú predné brzdové svetlo, a preto sa tento prvok na autách oficiálne nepoužíva. Ako sme vás nedávno informovali, Slovensko sa zapojili do pilotnej štúdie, ktorej výsledky sú jasné. Predné brzdové svetlo vnímali pozitívne ostatní vodiči aj chodci, pretože vďaka nemu dostali jasný signál o tom, že auto spomaľuje.
Výskumy potvrdili prínos
Potenciál predkladaného návrhu potvrdil výskum Žilinskej univerzity, ktorý sa realizoval na vzorke 3 072 vozidiel. Ak by tento návrh prešiel, Slovensko by sa mohlo stať vzorom aj pre ostatné krajiny Európskej únie.
Výsledky výskumu ukázali, že 78 percent vodičov podporuje všeobecné zavedenie predných brzdových svetiel. Zvýšenie bezpečnosti vnímali hlavne pri križovaní premávky vozidiel a chodcov. Výskum tiež ukázal, že predné brzdové svetlo pozitívne hodnotili aj chodci. Až 83 percent chodcov si myslí, že toto svetlo zvyšuje ich bezpečnosť.
Predné brzdové svetlo má byť zelené
Predné brzdové svetlo má dostať zelenú farbu, pretože práve táto farba sa ukázala ako najideálnejšia alternatíva. Okrem toho sa v predkladanom návrhu píše, že predné brzdové svetlo sa musí rozsvecovať a zhasínať súčasne s hlavnými brzdovými svetlami (zadnými).
Predložený materiál zároveň hovorí, že aplikácia predného brzdového svetla nemá byť zatiaľ na Slovensku povinná. Pôjde o dobrovoľný prvok, ktorým si môže majiteľ vozidla zvýšiť bezpečnosť na cestách. Ak návrh prejde parlamentom, účinnosť novely by nadobudla platnosť od 1. júla 2026. Podľa predkladateľa ide o dostatočne dlhý čas na prípravu výrobcov, dovozcov aj montážnych pracovísk. Zároveň sa stihne informovať verejnosť a na nový prvok sa adaptujú aj systémy STK.