Automobilový koncern Stellantis po sérii interných auditov stopol program vodíkových ľahkých úžitkových vozidiel, ktorý mal už tento rok vstúpiť do sériovej výroby. Podľa vedenia skupiny chýba dostatočná sieť čerpacích staníc, náklady na výrobu sú výrazne vyššie než pri batériových verziách a dopyt zo strany fleetových zákazníkov ostáva zanedbateľný. Projekt mal pôvodne zahŕňať osem modelov dodávok s palivovým článkom, vychádzajúcich z existujúcich platforiem značiek Citroën, Peugeot, Opel a Fiat.
Rozhodnutie zastaviť investície do vodíka prichádza len dvadsať mesiacov po tom, ako Stellantis ohlásil rozšírenie vodíkového portfólia a deklaroval, že palivové články budú dopĺňať batériové elektrické verzie v segmente úžitkových áut. Vtedajší šéf Carlos Tavares síce označil vodík za perspektívu, no už vtedy upozornil, že skutočný potenciál závisí od rýchlosti rozvoja infraštruktúry a cien vodíka.

Dopady na dodávateľský reťazec a zamestnanosť
Obrat v stratégii vytvára otáznik nad 33‑percentným podielom Stellantisu vo francúzskom výrobcovi palivových článkov Symbio, spoločnom podniku s Michelinom a Forviou. Michelin označil krok za nečakaný a obáva sa, že znížený odber technológie môže ohroziť stovky pracovných miest. Stellantis naopak tvrdí, že inžinieri a technici z rušeného programu budú premiestnení do projektov súvisiacich s batériovými pohonmi a hybridizáciou existujúcich modelov; prepúšťanie v závodoch podľa koncernu nehrozí.
Spoločnosť zároveň upozorňuje, že zákazníci, ktorí už prejavili záujem o vodíkové dodávky, dostanú alternatívne riešenie v podobe elektrických alebo plug‑in hybridných verzií. Klientom majú byť ponúknuté zľavové schémy a technická podpora pri prechode na iný typ pohonu.
Konkurencia pokračuje, ale trh zostáva úzky
Aj keď Stellantis vycúva, niektorí výrobcovia vidia vo vodíku dlhodobú príležitosť. Toyota a Hyundai rozširujú palivové články na ťažké nákladné vozidlá a autobusy, BMW pripravuje limitovanú sériu SUV X5 Hydrogen a Renault plánuje spustiť produkciu vodíkových vanov pod značkou Hyvia. Analytici však pripomínajú, že na širšie prijatie vodíka bude potrebné niekoľkonásobné rozšírenie verejných čerpacích staníc a výrazný pokles cien tzv. zeleného vodíka.
Podľa konzultačnej spoločnosti Deloitte sa do roku 2030 môže podiel vodíkových úžitkových vozidiel v Európe priblížiť k dvom percentám celkového trhu, kým batériové dodávky môžu prekročiť dvadsať percent. Na rozdiel od osobných áut však pri ľahkých úžitkových vozidlách zohráva úlohu dojazd a rýchlosť tankovania, čo teoreticky hrá v prospech vodíka. Bez širokej infraštruktúry však tento faktor nepreváži vyššie obstarávacie náklady a neistotu pri prepočte celkových nákladov na prevádzku.
Stellantis preto vsádza na jasnejšie rastové segmenty – batériové elektromobily a plug‑in hybridy, ktoré majú podľa prognóz do roku 2030 dominovať európskemu trhu so zníženými emisiami. Koncern plánuje do roku 2027 uviesť viac ako 30 nových modelov s plne elektrickým alebo hybridným pohonom, pričom kapitál pôvodne vyhradený na vodík presunie do vývoja pevných batérií a modulárnych e‑platforiem.