TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Máme toho dosť, KONČÍME: Automobilový gigant zastavuje výrobu jedného druhu pohonu
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Máme toho dosť, KONČÍME: Automobilový gigant zastavuje výrobu jedného druhu pohonu

19. júla 2025 12:30
Lukáš Zachar
19. júla 2025
Zdieľať
3 min
Zdieľať

Automobilový koncern Stellantis po sérii interných auditov stopol program vodíkových ľahkých úžitkových vozidiel, ktorý mal už tento rok vstúpiť do sériovej výroby. Podľa vedenia skupiny chýba dostatočná sieť čerpacích staníc, náklady na výrobu sú výrazne vyššie než pri batériových verziách a dopyt zo strany fleetových zákazníkov ostáva zanedbateľný. Projekt mal pôvodne zahŕňať osem modelov dodávok s palivovým článkom, vychádzajúcich z existujúcich platforiem značiek Citroën, Peugeot, Opel a Fiat.

Rozhodnutie zastaviť investície do vodíka prichádza len dvadsať mesiacov po tom, ako Stellantis ohlásil rozšírenie vodíkového portfólia a deklaroval, že palivové články budú dopĺňať batériové elektrické verzie v segmente úžitkových áut. Vtedajší šéf Carlos Tavares síce označil vodík za perspektívu, no už vtedy upozornil, že skutočný potenciál závisí od rýchlosti rozvoja infraštruktúry a cien vodíka.

Stellantis, vodík
Zdroj: Stellantis

Dopady na dodávateľský reťazec a zamestnanosť

Obrat v stratégii vytvára otáznik nad 33‑percentným podielom Stellantisu vo francúzskom výrobcovi palivových článkov Symbio, spoločnom podniku s Michelinom a Forviou. Michelin označil krok za nečakaný a obáva sa, že znížený odber technológie môže ohroziť stovky pracovných miest. Stellantis naopak tvrdí, že inžinieri a technici z rušeného programu budú premiestnení do projektov súvisiacich s batériovými pohonmi a hybridizáciou existujúcich modelov; prepúšťanie v závodoch podľa koncernu nehrozí.

Spoločnosť zároveň upozorňuje, že zákazníci, ktorí už prejavili záujem o vodíkové dodávky, dostanú alternatívne riešenie v podobe elektrických alebo plug‑in hybridných verzií. Klientom majú byť ponúknuté zľavové schémy a technická podpora pri prechode na iný typ pohonu.

Konkurencia pokračuje, ale trh zostáva úzky

Aj keď Stellantis vycúva, niektorí výrobcovia vidia vo vodíku dlhodobú príležitosť. Toyota a Hyundai rozširujú palivové články na ťažké nákladné vozidlá a autobusy, BMW pripravuje limitovanú sériu SUV X5 Hydrogen a Renault plánuje spustiť produkciu vodíkových vanov pod značkou Hyvia. Analytici však pripomínajú, že na širšie prijatie vodíka bude potrebné niekoľkonásobné rozšírenie verejných čerpacích staníc a výrazný pokles cien tzv. zeleného vodíka.

Prečítajte si tiež

vodíkové lietadlo
Na Slovensku vyvíjajú unikátne vodíkové lietadlo. Má byť revolúciou mestskej dopravy
POZOR: Jazdíte na takýchto autách? OKAMŽITE prestaňte, objavili smrteľnú závadu
MIMORIADNE: Hrozí, že zatvoria celé fabriky, o prácu môžu prísť tisíce ludi
Známy závod, ktorý pôsobí aj na Slovensku, vyzýva zamestnancov, aby dali sami výpovede (čo sa deje)
Legendárna automobilka je v koncoch a čelí ZÁNIKU: Jej autá nikto nechce, môže úplne skončiť

Podľa konzultačnej spoločnosti Deloitte sa do roku 2030 môže podiel vodíkových úžitkových vozidiel v Európe priblížiť k dvom percentám celkového trhu, kým batériové dodávky môžu prekročiť dvadsať percent. Na rozdiel od osobných áut však pri ľahkých úžitkových vozidlách zohráva úlohu dojazd a rýchlosť tankovania, čo teoreticky hrá v prospech vodíka. Bez širokej infraštruktúry však tento faktor nepreváži vyššie obstarávacie náklady a neistotu pri prepočte celkových nákladov na prevádzku.

Stellantis preto vsádza na jasnejšie rastové segmenty – batériové elektromobily a plug‑in hybridy, ktoré majú podľa prognóz do roku 2030 dominovať európskemu trhu so zníženými emisiami. Koncern plánuje do roku 2027 uviesť viac ako 30 nových modelov s plne elektrickým alebo hybridným pohonom, pričom kapitál pôvodne vyhradený na vodík presunie do vývoja pevných batérií a modulárnych e‑platforiem.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok kábel, odpájanie od elektrickej siete Odborníci radia: TIETO zariadenia by ste NIKDY nemali odpájať od elektrickej siete
Ďalší článok Vodičský preukaz, kód 78 Vodiči, POZOR: Začali nečakane ODOBERAŤ vodičské preukazy (čo sa deje)

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro, pokuta, dane
V EÚ ostali zhrození: Vypočítali mesačnú mzdu priemerného Slováka. Toto je suma, s ktorou prišla, mnohých zarazí
16. júla 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
MIMORIADNE: Prídeme až o 4 dni voľna, obmedzia sa aj dávky. Štát nemá na výber
17. júla 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
Prichádza odvážny návrh: Dôchodcovia by mohli platiť NOVÚ daň
16. júla 2025
Plynový kotol, plyn
Hrozí Slovákom NEDOSTATOK plynu na zimu? SPP už má verdikt, TOTO nás čaká
18. júla 2025

Najnovšie články

  • POZOR: TOTO už nikdy nebude zadarmo. Slováci budú musieť POVINNE platiť
  • Vodiči, POZOR: Začali nečakane ODOBERAŤ vodičské preukazy (čo sa deje)
  • Máme toho dosť, KONČÍME: Automobilový gigant zastavuje výrobu jedného druhu pohonu
  • Odborníci radia: TIETO zariadenia by ste NIKDY nemali odpájať od elektrickej siete
  • AKTUÁLNE: Chystajú sa vytiahnuť peniaze z EÚ. Plánujú ťah, ktorý môže ochromiť Slovensko

Bude sa vám páčiť

aktuálne, auto, elektromobil

AKTUÁLNE: Slováci kúpia elektromobil len za 19 000 €. Na trh vstupuje nová automobilka, TOTO všetko ponúkne

14. mája 2025
Auto, tankovanie, benzín, nafta

Nečakaný KONIEC: Čerpacia sieť prestáva predávať TENTO typ paliva. Náhradu zaň nemá

18. apríla 2025

Vedci sú na nohách: Polovica „normálnej“ hmoty vo vesmíre chýbala. Astronómovia ju konečne našli

17. apríla 2025
STLA AutoDrive

Stellantis predstavil autonómne riadenie. Chce konkurovať Tesle. TOTO všetko dokáže

25. februára 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?