Spoločnosť Inq Factory na trh uviedla nezvyčajný produkt, ktorý vyvoláva rozpačité reakcie. Ide o hodinky označované ako Death Clock, ktoré pomocou algoritmov a osobných údajov vypočítavajú predpokladanú dĺžku života používateľa.
Za vývojom stojí Michael Stevens (známy vďaka YouTube kanálu Vsauce), ktorý sa inšpiroval mobilnou aplikáciou rovnakého názvu od vývojára Brenta Fransona. Zariadenie zbiera údaje podobne ako bežné inteligentné hodinky, pričom sleduje parametre ako vek používateľa, jeho telesnú hmotnosť, životné návyky a celkový životný štýl.
Tieto informácie následne spracováva systém umelej inteligencie, ktorý na základe zhromaždených dát generuje odhad zostávajúceho času života. Na ciferníku sa nachádza latinský nápis OMNES VULNERANT, ULTIMA NECAT, čo v preklade znamená, že všetky hodiny spôsobujú zranenia, no posledná prináša smrť.

Výrobca varuje pred doslovným chápaním výsledkov
Predstavitelia spoločnosti Inq Factory zdôrazňujú, že zariadenie neposkytuje exaktné predpovede. Podľa ich vyjadrení ide výlučne o približný odhad, ktorého primárnym cieľom je motivovať používateľov k prehodnoteniu svojho životného štýlu.
Firma na svojich webových stránkach publikovala odkaz na psychologickú podporu pre prípad, že by výsledky merania spôsobili používateľom psychické problémy alebo nadmernú úzkosť. Spoločnosť apeluje na zákazníkov, aby v prípade negatívneho vplyvu produktu na ich psychický stav neváhali vyhľadať odbornú pomoc.
Bude (de)motivovať?
Hodinky Death Clock predstavujú zaujímavý príklad prepojenia moderných technológií s existenciálnymi otázkami ľudského bytia. Zatiaľ čo tradičné inteligentné hodinky sa zameriavajú na monitorovanie zdravotných parametrov a podporu aktívneho životného štýlu, tento produkt pristupuje k téme zdravia z opačného konca.
Produkt vstupuje na trh v čase, keď sa diskusie o využití umelej inteligencie v zdravotníctve stávajú čoraz intenzívnejšími. Otázkou zostáva, či takéto zariadenie dokáže skutočne motivovať ľudí k pozitívnym zmenám, alebo skôr vyvolá nežiaduce psychologické efekty.
Výrobcovia sa snažia predísť potenciálnym problémom transparentnou komunikáciou o limitoch technológie a poskytnutím podporných zdrojov pre používateľov, ktorí by mohli byť výsledkami negatívne ovplyvnení.