Automobilová skupina Stellantis, ktorá vlastní značky ako Opel, Peugeot, Fiat, Jeep či Alfa Romeo, podľa oficiálneho oznámenia schválila používanie hydrotreated vegetable oil (HVO), syntetického paliva vyrábaného z obnoviteľných zdrojov, vo všetkých svojich osobných a ľahkých úžitkových vozidlách. Toto palivo, často označované ako ekodiesel, predstavuje obnoviteľnú a nízkoemisnú alternatívu k tradičnej fosílnej nafte.
Bez zmeny výkonu, ale s nižšími emisiami
HVO je nafta na báze obnoviteľných zdrojov, vyrábaná predovšetkým z recyklovaných použitých rastlinných olejov, tukov živočíšneho pôvodu a odpadu zo spracovania potravín. Od fosílnych palív ju odlišuje fakt, že počas spaľovania emituje len také množstvo oxidu uhličitého, ktoré rastliny počas rastu absorbovali z atmosféry. Palivo je navyše zbavené obsahu síry a na rozdiel od klasickej nafty obsahuje len minimálne množstvo aromatických zlúčenín. Výsledkom je významné zníženie emisií škodlivých látok, akými sú napríklad oxidy dusíka (NOx) a tuhé častice (PM).
Podľa Stellantisu je HVO schopné úplne nahradiť bežnú naftu bez akéhokoľvek poklesu výkonu či zásahu do existujúcich agregátov. Okrem všetkých novo vyrábaných vozidiel koncernu môžu HVO využívať aj staršie modely vybavené špeciálnym označením XTL, ktoré je uvedené pri hrdle ich nádrže. Používanie alternatívneho paliva však povolili aj pre viaceré staršie dieselové motory bez označenia XTL, konkrétne pre motory typového radu MultiJet, od menších agregátov s objemom 1.3 litra až po väčšie ako 2.2 alebo dokonca 3.0 V6 MultiJet.
Otáznik nad pôvodom surovín a možným greenwashingom
Aj keď palivo HVO ponúka zjavné ekologické prínosy, experti upozorňujú, že jeho prínos pre životné prostredie zásadným spôsobom závisí od zdroja použitých surovín a transparentnosti dodávateľského reťazca. Podľa doterajších analýz sa väčšina surovín pre výrobu HVO do Európy importuje zo zahraničia, predovšetkým z ázijských krajín.

Správy zo špecializovaných médií poukázali na Malajziu ako významný zdroj, pričom táto krajina vyváža údajne výrazne viac použitého kuchynského oleja, ako sama dokáže produkovať. Tento nesúlad naznačuje možné zapojenie nových, cielene pestovaných plodín, čo by malo za následok nežiaduce využitie poľnohospodárskej pôdy určenej pre potravinové účely.
Ekologické organizácie osobitne varujú pred rizikom používania palmového oleja, ktorý často súvisí s masívnym odlesňovaním v tropických oblastiach. Ak by sa v rámci výroby HVO využívali materiály tohto pôvodu, reálny environmentálny prínos paliva by výrazne poklesol, respektíve by mohol byť úplne anulovaný. Podľa odborníkov na životné prostredie je preto nevyhnutné, aby výrobcovia a spotrebitelia dôkladne sledovali skutočný pôvod surovín, ktoré sú v palive použité.
Potenciál s podmienkou transparentnosti
Rozhodnutie Stellantisu otvára významný potenciál pre nové alternatívne palivá na európskom aj globálnom trhu. Masívnejšie využívanie HVO v osobnej a nákladnej doprave by mohlo efektívne pomôcť pri dosahovaní cieľov na znižovanie emisií skleníkových plynov a zlepšovaní kvality ovzdušia bez nutnosti veľkých investícií do nových motorizácií či zmeny návykov vodičov.
Pre dosiahnutie autentického ekologického efektu však podľa odborníkov musia automobilové firmy, ako aj producenti palív, zabezpečiť úplnú transparentnosť pri pôvode používaných surovín. V opačnom prípade by sa prínos alternatívnej nafty mohol ľahko stať len ďalšou formou firemného marketingu a frázy greenwashing.
Stellantis deklaruje svoj záväzok smerom k trvalej udržateľnosti a transparentnosti dodávateľskej siete, ktorá by mohla byť kľúčom k účinnému využitiu sľubných ekologických vlastností HVO aj v reálnom svete. Čas a prax ukáže, či toto rozhodnutie prispeje k ekologickej pozitívnej zmene, alebo iba podporí ďalšie otázniky v oblasti alternatívnych palív.