Automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, cítia vplyv amerických ciel a už teraz im klesajú objednávky. Uviedla to ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD) po mimoriadnom rokovaní vlády.
Konkrétne čísla však automobilky neposkytli a podľa ministerky môžu byť tieto údaje predmetom obchodného tajomstva.
Trpia hlavne dve automobilky
Na Slovensku pôsobí viacero automobiliek, ale negatívny dopad amerických ciel pociťujú najmä dve z nich. Konkrétne Volkswagen a Jaguar Land Rover. Vzhľadom na to, že vplyv ciel sa začína prejavovať v poklese objednávok vozidiel, vláda sa snaží otvárať aj nové trhy pre dotknuté firmy.
Negatívny trend by ešte mohli zvrátiť rokovania medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi. Ako pripomenul portál Teraz.sk, tieto rokovania vedie eurokomisár zodpovedný za obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič. Ako sme vás upozornili v samostatnom článku, najnovšie informácie hovoria, že rokovania nikam nepokročili a EÚ začína byť skeptická.
Odvetné clá zo strany EÚ
V minulosti boli clá na automobily dovážané do USA vo výške 2,5 percenta. Po nástupe Donalda Trumpa do Bieleho doma sa však clá zvýšili o 25 percent, a tak výrobcovia automobilov zápasia s clami vo výške 27,5 percenta. A práve Spojené štáty sú pre mnohé automobilky kľúčovým trhom. V prípade, že medzi EÚ a USA nedôjde k obojstranne výhodnej dohode, EÚ má pripravené odvetné opatrenia. Tie by sa dotkli dovozu zo Spojených štátov.
Presunú automobilky svoju výrobu?
V súvislosti s obavou z možného presunu výroby áut priamo do USA Saková povedala, že to nie je jednoduché ani rýchle. Presun investícií nie je možný za jeden alebo dva roky. Celý proces môže trvať štyri až šesť rokov.
Saková po mimoriadnom piatkovom rokovaní vlády tiež uviedla, ako veľmi ovplyvnia americká clá slovenský priemysel. Podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS) bude vplyv na slovenský priemysel na úrovni okolo 2,9 percenta hrubého domáceho produktu (HDP). Z toho dve tretiny sa týkajú automobilového priemyslu.