Americké clá sa výrazné dotýkajú aj slovenského automobilového priemyslu. Na našom trhu pôsobí viacero významných hráčov a prví z nich už pocítili negatívne dopady amerických ciel.
Ako uvádza spravodajský portál STVR, Volkswagen aj Stellantis hlásia prvé straty, ktoré súvisia práve s clami.
Americké clá spôsobujú problémy
Americké clá, ktoré uvalil Donald Trump a jeho administratíva na dovoz automobilov, už prinášajú výrobcom áut prvé problémy. Ako sme naznačili, dve z automobilke, ktoré majú závody aj u nás na Slovensku, hovoria, že im hrozia miliardové straty. Reč je o automobilkách Volkswagen a Stellantis, ktoré zároveň tvrdia, že vplyv na pracovné miesta u nás to zatiaľ nemá. To sa však časom môže zmeniť.
Od začiatku augusta tohto roka sa ráta so zavedením ciel vo výške 57 percent. Tomuto clu budú podliehať všetky automobily, ktoré sa dovezú na pôdu Spojených štátov z iných krajín. Aktuálne sa uplatňuje clo vo výške 27 percent, ktoré USA schválili v apríli tohto roka. K nemu ale môže čoskoro pribudnúť všeobecné 30-percentné clo na všetky tovary dovážané do USA.
Opatrenia, ktoré zavádzajú Spojené štáty, automobily predražia a následne sa ráta s nižším dopytom po nich. Napríklad automobil, ktorý aktuálne stojí 50-tisíc dolárov (okolo 43-tisíc eur), by po novom mohol byť drahší o 28-tisíc dolárov (zhruba 24-tisíc eur).
Európska únia vyváža zväčša drahšie modely
Analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák pre STVR povedal, že modely, ktoré sa vyvážajú z EÚ do USA sú zväčšia drahšie autá. Pri týchto automobiloch je cenová citlivosť spotrebiteľov o niečo nižšia. Aj tak sa ale predpokladá, že na Slovensku môže dôjsť k výraznejšiemu poklesu produkcie.
Britská verejnoprávna televízia BBC uviedla, že prvé dôsledky zavedených ciel pocítila automobilka Stellantis. Tá má svoj závod aj neďaleko Trnavy. Údajne prišla o 300 miliónov eur, kvôli vplyvom amerických ciel. Ako podotkla STVR, tieto peniaze by vystačili napríklad na vybudovanie polovice novej nemocnice v Prešove.
Škody môžu byť ešte vyššie
Odhady hovoria, že škody na zisku môžu byť ešte vyššie a môžu sa vyšplhať na viac ako dve miliardy eur. Táto suma by pokryla napríklad rozpočet slovenského rezortu dopravy. Strata sa ale týka koncernu Stellantis ako celku a slovenský závod zatiaľ nie je ovplyvnený.
Hovorca spoločnosti Stellantis Slovakia Michal Nič pre STVR potvrdil, že približne 80 percent produkcie slovenského závodu putuje na trhy západnej Európy. Do USA náš závod automobily neexpeduje. Očakáva sa preto, že americké clá nebudú mať žiaden priamy dopad na trnavskú automobilku.
Americké clá pocítil aj nemecký Volkswagen, ktorý má u nás závod v Bratislave. Podľa odhadov už teraz prišiel tento výrobca o viac ako 1,3 miliardy eur. Ako povedal pre STVR hovorca Volkswagen Group Nicolai Laude, dôsledky amerických ciel budú vedieť vyhodnotiť až po oznámení výsledkov vyjednávania.
Americké clá naďalej s otáznikom
Zamestnanci slovenských fabrík sa nateraz nemusia obávať. Výrobu nečkajú obmedzenia a v prípade výpadkov produkcie vozidiel zasiahne štát. Výpadok výroby vo výške okolo desťa percent vykompenzuje takzvaný kurzarbeit. V praxi to znamená, že zamestnanci dostanú za skrátenie pracovného času finančné odškodnenie.
Spojené štáty americké a Európska únia naďalej vedú intenzívne rokovania. Uvažuje sa dokonca nad kompromisom, vďaka ktorému by boli clá na úrovni 15 percent. Ak Brusel nebude v rokovaniach úspešný, podobne ako USA aj EÚ zavedie clo vo výške 30 percent na všetky americké tovary.