Na európskych cestách sa začali objavovať nezvyčajné dopravné značky, ktoré mätú vodičov svojím zeleným okrajom. Zatiaľ čo klasické dopravné značky obmedzujúce rýchlosť majú tradične červený okraj, tieto nové, experimentálne značky Európskej únie (EÚ) využívajú zelenú farbu. Dôvodom je snaha upozorniť vodičov na nebezpečné úseky a zvýšiť bezpečnosť bez toho, aby šoférom hrozili sankcie za ich nedodržanie.
V súčasnosti sú tieto značky skúšobne zavedené v niektorých regiónoch Francúzska, Veľkej Británie a neoficiálne ich testujú aj na vybraných miestach v Španielsku. Podľa reakcií z týchto krajín EÚ neskôr rozhodne, či sa takéto značenie rozšíri aj do ďalších štátov.
Zelená značka je odporúčanie, nie povinnosť
Klasické rýchlostné značky, ktoré sú bežné v celej Európe aj na Slovensku, sú okrúhleho tvaru s červeným okrajom. Červená farba jasne upozorňuje vodičov, že ide o povinný rýchlostný limit, ktorého nerešpektovanie znamená porušenie pravidiel cestnej premávky a hrozbu pokuty.
Nová značka, ktorú EÚ zavádza do vybraných európskych krajín, však tento princíp mení. Hoci tvarom a vzhľadom pripomína klasickú značku, jej okraje sú zelené a uvádzaná rýchlosť je len odporúčaná, nie povinná. Vodiči sa tak nemusia obávať sankcií v prípade, že by túto odporúčanú rýchlosť prekročili.

Cieľom je motivovať vodičov k dobrovoľnej opatrnosti najmä v neprehľadných či inak rizikových úsekoch, napríklad na kľukatých cestách, v úzkych mestských uličkách, alebo v miestach s častými prechodmi pre chodcov. Podobnú filozofiu už poznajú šoféri z digitálnych panelov, ktoré vodičov nabádajú k pomalšej jazde prostredníctvom smajlíkov alebo rôznych informačných upozornení.
Experiment s potenciálom zvýšiť bezpečnosť
Európska únia týmto opatrením reaguje na fakt, že prekročenie rýchlosti je naďalej jednou z hlavných príčin dopravných nehôd. Zavedením odporúčaných rýchlostných značiek sa EÚ snaží pozitívne ovplyvniť správanie vodičov a zvýšiť ich pozornosť bez toho, aby im hrozili represívne opatrenia.
Podľa údajov z miest, kde sa nové značky testujú, reagujú vodiči na zelené značenie prevažne pozitívne, aj keď mnohí stále nerozumejú, že ide o odporúčanie a nie povinnosť. Tento experiment by mohol viesť k väčšej informovanosti o nebezpečných úsekoch a k dobrovoľnejšej úprave rýchlosti vodičov.
Slovensko takéto značky nepotrebuje
Slovenská republika podľa aktuálnych vyjadrení Ministerstva dopravy SR zatiaľ neuvažuje o zavedení podobných experimentálnych značiek. Dôvodom je, že Slovensko už má svoje vlastné značky s odporúčanou rýchlosťou, ktoré sa však od tých európskych líšia dizajnom. Slovenská odporúčaná rýchlosť sa označuje hranatými tabuľami s modrým podkladom a bielymi číslicami, ktoré vodičov upozorňujú na odporúčanú rýchlosť v konkrétnych rizikových úsekoch ciest.
V prípade úspechu zelených značiek v západnej Európe by sa však o ich budúcnosti mohlo diskutovať aj v ďalších členských štátoch. Dôležité pritom je, aby vodiči jasne rozpoznali rozdiel medzi povinným a odporúčaným rýchlostným limitom, čím sa zlepší ich reakcia a bezpečnosť na cestách.
Celkovo možno nový prístup EÚ hodnotiť ako snahu o moderné riešenie problémov cestnej premávky, ktoré by mohlo v konečnom dôsledku zachrániť množstvo životov na európskych cestách. Kľúčom však ostáva jasná komunikácia zo strany úradov a dostatočné informovanie vodičov o význame nových dopravných značiek.