Britský automobilový trh sa po zavedení vyšších poplatkov za elektromobily výrazne spomaľuje a znamená vážny krok späť oproti energetickým cieľom. Nové poplatky uvedené v Spojenom kráľovstve vytvorili dodatočný finančný tlak na kupujúcich elektromobilov, čo spôsobilo prepad ich predaja a ohrozuje ambiciózne plány elektrifikácie osobnej dopravy.
Zavedenie príplatkov zásadne postihuje predaje elektromobilov
Nová politika, známa ako Expensive Car Supplement (ECS), súvisí s vozidlami, ktorých cena presahuje hranicu 40-tisíc libier. Majitelia takýchto automobilov musia po dobu piatich po sebe idúcich rokov odvádzať každoročne 425 libier. K tomuto zvýšenému poplatku je navyše pridaná štandardná ročná cestná daň (Vehicle Excise Duty – VED) vo výške 195 libier, čo spôsobuje celkovú dodatočnú finančnú záťaž na úrovni 3 100 libier za šesť rokov užívania elektrovozidla.
Dôsledky sa začali prejavovať už v aprílovej štatistike predajov elektromobilov, pričom trhový podiel elektrických áut poklesol na úroveň iba 20,4 %. Tento vývoj výrazne zaostal za vládnym cieľom v rámci tzv. ZEV mandátu (Zero Emission Vehicle mandate), ktorý predpokladal podiel elektrických áut v tomto období na úrovni 28 %. Pritom ešte v marci, mesiac pred zavedením ECS, elektrické autá dosiahli rekordný trhový podiel až 25,3 % vďaka masívnemu medziročnému nárastu až o 41,7 %.
Automobilky okamžite reagovali znižovaním svojich cien, aby sa udržali pod kľúčovou hranicou 40-tisíc libier, čo však nestačilo na zastavenie poklesu. Štatistiky ukazujú, že aktuálna priemerná cena elektromobilu sa pohybuje okolo 50-tisíc libier, čo je až o 10-tisíc libier viac v porovnaní s ekvivalentnými vozidlami so spaľovacími motormi. Tento rozdiel vytvára ďalšiu prekážku pri prechode zákazníkov na elektrifikovanú dopravu.

Ďalšou komplikáciou je štruktúra trhu, kde súkromní kupujúci predstavujú len približne desatinu predajov elektromobilov (10,7 %), zatiaľ čo väčšinu tvoria firemní zákazníci. Pre firmy zostávajú podmienky priaznivejšie, predovšetkým v podobe nižších sadzieb dane z nepeňažných benefitov (BIK).
Automobilový sektor žiada prehodnotenie nových pravidiel
Kritika aktuálneho daňového rámca už prišla od veľkých výrobcov automobilov pôsobiacich v krajine, vrátane globálnych značiek Stellantis a Ford. Tí poukazujú na to, že zavedenie ECS má devastačné účinky na predaje elektromobilov, čo vedie k spomaleniu nevyhnutnej transformácie automobilového priemyslu. Ford dokonca vyhlásil, že takého opatrenia sú z dlhodobého hľadiska neudržateľné a ohrozujú ďalšiu dynamiku elektrickej revolúcie.
Signály, že vládne inštitúcie tieto výhrady vnímajú vážne, sa začínajú objavovať. Ministerka dopravy Lilian Greenwood v odpovedi jednému zákonodarcovi uviedla, že kabinet skúma možnosti prehodnotenia hranice ceny pre ECS v prípade elektromobilov. Ak by vláda pristúpila k takejto zmene, mohlo by ísť o dôležitý krok smerom k oživeniu trhu a podpore širšieho prechodu k elektrickým automobilom medzi bežnými spotrebiteľmi.
Príchod lacnejších elektrických modelov môže zvýšiť konkurencieschopnosť
Ďalšou nádejou je momentálny trend uvádzania dostupnejších modelov elektromobilov na britskom trhu. Výrobcovia ako Volkswagen, Renault či skupina Stellantis pracujú na tom, aby trhovú ponuku obohatili o modely s nižšou vstupnou cenou, čím chcú osloviť širšie skupiny spotrebiteľov. Takéto modely by potenciálne mohli minimalizovať dopad ECS a spraviť elektromobily ekonomicky dostupnejšie pre široké vrstvy britskej populácie.
Analytici upozorňujú, že k úspešnému naštartovaniu rastúceho trendu na trhu však nestačí iba ponuka cenovo nižších elektromobilov – nevyhnutné bude, aby aj vláda flexibilne a promptne reagovala na potreby trhu. Úprava legislatívy by mohla spolu s dostupnejšími vozidlami vytvoriť synergický efekt, nevyhnutný pre splnenie dlhodobého cieľa, aby bolo najneskôr do roka 2030 až 80 % všetkých predaných automobilov bezemisných.
Vláda Spojeného kráľovstva stojí pred strategickou výzvou. Ak dokáže v krátkej dobe prijať zmeny, ktoré zmiernia cenový tlak na elektromobily a podporí automobilový trh efektívnymi opatreniami, dá krajine významnú šancu dosiahnuť svoje ciele elektrifikácie dopravy. No ak sa kroky budú realizovať príliš oneskorene alebo neúplne, dôsledky môžu byť neblahé – stagnácia trhu a premeškaná príležitosť v plnení klimatických záväzkov a modernizácie štátu.