Osobné automobily sú čoraz väčšie, čo na jednej strane môže ochrániť posádku, avšak ohroziť chodcov. Potvrdzujú to aj doterajšie štúdie a aktivisti preto žiadajú o zásah zo strany Európskej únie.
Ako uvádza motoristický portál Auto Trendy, najnovšia správa Európskej federácie dopravy a životného prostredia odhalia, že veľké rozmery automobilov sa stávajú problémom a to najmä pre chodcov.
Veľké automobily sa stávajú problémom
Súčasný dizajn automobilov využíva hranatý dizajn, čo síce na pohľad môže pre mnohých vodičov vyzerať esteticky príťažlivo, ale z hľadiska bezpečnosti ide o problém. Problémom sú nielen ostré hrany, ale aj rastúca výška prednej kapoty vozidiel.
Aktivisti sa preto rozhodli zasiahnuť a apelujú na Európsku komisiu, aby zaviedla určité obmedzenia. Tie by sa týkali rozmerov osobných automobilov. Aktivisti chcú týmto krokom zabrániť možným nehodám, ktoré by pre chodcov mohli skončiť fatálne.
Motoristi majú rozmerné autá radi
Za posledné obdobie motoristický svet sleduje narastajúci záujem o veľké SUV, pretože tie sú pohodlné. Okrem toho, že rastú rozmery áut, čoraz viac sa do popredia dostáva aj hranatejší dizajn a výraznejšie tvary, ktoré majú upútať už na prvý pohľad. Ako sme ale naznačili, takéto vozidlá v kombinácii s vysoko osadenou kapotou predstavujú pre chodcov riziko. Pri kolízii s takýmto automobilom to môže dopadnúť fatálne a najohrozenejšie sú deti.
O tom, že ide o riziko, sa presvedčila aj Európska federácia dopravy a životného prostredia. Jej najnovšia správa hovorí, že vozidlá s plochými a vysoko osadenými kapotami zvyšujú riziko vážnych poranení. Ako dodáva portál Auto Trendy, priemerná výška kapoty nových automobilov v Európe rastie o približne pol centimetra ročne. V roku 2010 to bolo 76,9 centimetra a vlani až 83,8 centimetra.
Obmedzená viditeľnosť vodičov
Čím má automobil hranatejší dizajn, tým horšie môže mať chodec zranenia po zrážke. Vysoko osadená kapota zároveň spôsobí to, že po náraze chodca vymrští pod automobil. Pri nižšej kapote ho odhodí na stranu.
Problémom je rovnako to, že vyššie osadená kapota obmedzuje viditeľnosť. Napríklad model vozidla Ram TRX, ktorý má najvyššie osadenú kapotu spomedzi vozidiel na európskych cestách, bráni vodičovi spozorovať deti do deviateho roku života, ktoré stoja pred vozidlom. Ktokoľvek nižší tak môže po kolízii s týmto vozidlom utrpieť zranenia, ktoré nie sú zlúčiteľné so životom.
Vodič automobilu Land Rover Defender zas nevidí deti mladšie ako štyri a pol roka. Tieto údaje poukázali na to, ako nebezpečné sú veľké vozidlá, ak jazdia v mestskom prostredí.
Aktivisti chystajú petíciu
Ako sme naznačili, aktivistom tieto vozidlá prekážajú, pretože ich považujú za nebezpečné. Aj preto sa viac ako 30 občianskych organizácií obrátilo na Európsku úniu so žiadosťou o zavedenie obmedzenia výšky kapoty automobilov. Požadujú, aby tieto obmedzenia EÚ zaviedla do roku 2035. Aktivisti v zaslanom liste zdôraznili, že EÚ v tomto smere nerobí dostatočne veľa. To umožňuje výrobcom autá neustále zväčšovať a tým pádom aj ohrozovať bezpečnosť na cestách.
Na súvislosť medzi výškou automobilu a bezpečnosťou sa pozrela aj nezávislá americká organizácia Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Tá sa pustila do výskumu už v roku 2023, pričom zanalyzovala takmer 18-tisíc dopravných nehôd. Výsledky výskumov ukázali, že čím bolo vozidlo väčšie, respektíve čím vyššie malo umiestnenú kapotu, tým bolo vyššie riziko smrti chodcov po náraze.