Vodiči, ktorí často jazdia do zahraničia, by mali byť na pozore. Európska únia totiž definitívne schválila nový systém cezhraničného vymáhania pokút za dopravné priestupky (Cross-Border Enforcement, skrátene CBE). Vďaka nemu už nebudú môcť zahraniční vodiči tak ľahko uniknúť pokutám za prekročenie rýchlosti a ďalšie porušenia dopravných pravidiel mimo svojej domovskej krajiny. Členské štáty majú na implementáciu tohto systému do národnej legislatívy maximálne 2,5 roka.
Cieľom nového systému je zjednodušiť komunikáciu a spoluprácu úradov v rôznych európskych krajinách. Momentálne až 40 percent pokút, ktoré zahraniční vodiči dostanú, zostáva nevymožených práve kvôli komplikovanej medzinárodnej administratíve. Nové pravidlá majú túto situáciu výrazne zlepšiť a posilniť vymáhanie práva naprieč Európou.
Systém CBE výrazne urýchli riešenie priestupkov v zahraničí
Nový systém CBE sa primárne zameriava na priestupky, ktoré sú z hľadiska bezpečnosti najrizikovejšie a zároveň najčastejšie. Na prvom mieste zoznamu je prekračovanie maximálnej povolenej rýchlosti. Zo štatistických údajov Európskej únie vyplýva, že až 15 percent všetkých automaticky zaznamenaných dopravných priestupkov páchajú práve zahraniční vodiči. Takmer všetky tieto priestupky (96 %) súvisia s prekročením povolenej rýchlosti.
Nový systém má preto priniesť výrazné zlepšenie v tomto smere. V praxi sa predpokladá, že pokuty budú nielen rýchlejšie vymáhané, ale aj účinnejšie zasielané vinníkom. Pomôžu k tomu medzinárodné kontaktné miesta, ktoré zabezpečia hladšiu výmenu údajov medzi členskými štátmi. Vzniknú aj nové digitálne nástroje na rýchle vyhľadávanie údajov o vodičoch, ktoré budú musieť členské štáty sprístupniť ostatným krajinám EÚ.

Vymáhať sa budú aj ďalšie závažné priestupky
Hoci rýchlosť je hlavným cieľom nového systému, CBE pokryje aj ďalšie závažné dopravné priestupky. Ide napríklad o jazdu pod vplyvom alkoholu či drog, nebezpečné predbiehanie, preťaženie vozidla, prejazd cez plnú čiaru alebo nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti.
Vďaka tomuto komplexnému prístupu by mali byť európske cesty bezpečnejšie. Členské štáty budú mať vďaka systému lepšie možnosti identifikovať zahraničných vinníkov a efektívne vymáhať pokuty aj cez hranice.
Zároveň je však potrebné zdôrazniť, že rozdiely v prístupe k pokutám medzi jednotlivými krajinami EÚ môžu vodičov stále prekvapiť. Kým napríklad Slovensko je považované za pomerne benevolentnú krajinu, v iných štátoch môžu byť sankcie za relatívne malé prekročenie rýchlosti veľmi vysoké.
Slovensko má na zavedenie systému 2,5 roka
Členské štáty EÚ, vrátane Slovenska, majú odteraz presne dva a pol roka na implementáciu tohto systému do svojich národných predpisov. To znamená, že najneskôr koncom roka 2027 by mal byť systém CBE plne funkčný aj v našej krajine.
Pre slovenských vodičov, ktorí pravidelne jazdia do zahraničia, to znamená výraznú zmenu. Pokuty za priestupky spáchané v iných krajinách im totiž budú doručované rýchlejšie a účinnejšie. V praxi to môže znamenať, že sa výrazne zvýši pravdepodobnosť, že pokutu z cudziny skutočne dostanú a budú musieť aj zaplatiť.
Európska únia očakáva, že tento nový systém povedie k výraznému zníženiu počtu nevymožených pokút a zároveň zvýši rešpektovanie pravidiel cestnej premávky v celej Európe. V konečnom dôsledku to má viesť k vyššej bezpečnosti na cestách a menšiemu počtu dopravných nehôd.