V poslednom období sa rýchlostné radary stali významným zdrojom príjmov samosprávnych rozpočtov v Taliansku. Aktuálny prípad zamestnanca supermarketu z Nizza Monferrato, Andreu Ferretta, však jasne ilustruje problematickú stránku celej praxe. Jediný, dobre skrytý radar mu počas šiestich mesiacov vygeneroval pokuty za rýchlosť v astronomickej výške 28-tisíc eur.
Ukryté radary ako výnosný biznis pre obce aj veľkomestá
Radar, ktorý sa stal centrom kontroverzie v Nizza Monferrato, bol podľa dostupných informácií strategicky umiestnený za živým plotom, hneď za neprehľadnou zákrutou vedľa pouličného svetla. Toto umiestnenie spôsobilo, že množstvo vodičov, vrátane Andreu Ferretta, pravidelne prekračovalo maximálnu povolenú rýchlosť a dostávalo vysoké pokuty.
Situácia v Nizza Monferrato nie je výnimkou, ale len špičkou ľadovca širšieho trendu. V roku 2024 vyzbieralo Taliansko celkovo rekordných 1,7 miliardy eur na pokutách za dopravné priestupky, čo predstavuje nárast o 10 percent oproti predchádzajúcemu roku. Len samotné Miláno zarobilo na pokutách viac než 204 miliónov eur, Rím získal vyše 145,8 milióna a Florencia takmer 61,6 milióna eur.
Pozoruhodné zisky však dosiahli aj malé obce. Napríklad ligúrska dedinka Carrodano s iba 465 obyvateľmi získala prostredníctvom jediného radaru až 807-tisíc eur. Podobne, malá obec Colle Santa Lucia v Dolomitoch si cez pokuty polepšila o 671-tisíc eur.

Vláda zakazuje skryté radary
V dôsledku rastúcej kritiky a tlaku verejnosti talianska vláda pristúpila k zmene pravidiel merania rýchlosti. Nové predpisy, platné od polovice júna 2025, zakazujú využívanie skrytých stacionárnych radarov. Miestne samosprávy už budú musieť vodičov včas upozorniť na prítomnosť meracieho zariadenia na komunikácii.
Očakávania, že tieto nové pravidlá povedú k vyššej transparentnosti a spravodlivejšiemu systému, sú vysoké. Mnohí vodiči aj turisti dúfajú, že opatrenia obmedzia prax, ktorá bola často vnímaná ako nelegitímny spôsob získavania financií do obecných pokladní.
Implementácia týchto pravidiel by mohla predstavovať veľký posun v otázke bezpečnosti cestnej dopravy aj v celkovom riadení miestnych rozpočtov. Teraz je však kľúčové, aby samosprávy poctivo dodržiavali novozavedené zákony a skutočne kládli na prvé miesto bezpečnosť vodičov namiesto snahy maximalizovať príjmy z pokút.