Trumpove nové clá spôsobujú obavy o budúcnosť slovenského automobilového priemyslu, keďže hrozia stratou desiatok tisíc pracovných miest. Od apríla 2025 zaviedli Spojené štáty pod vedením prezidenta Donalda Trumpa plošné clá vo výške desať percent na celý dovoz zo zahraničia a špeciálne 25-percentné clá na autá, oceľ a hliník, čo môže dramaticky znížiť slovenský export.
Závažné následky pre slovenskú ekonomiku
Podľa analýzy Inštitútu finančnej politiky (IFP) Slovensko čelí jednému z najvyšších efektívnych ciel v rámci Európskej únie. Úroveň, ktorá pre našu krajinu dosahuje až 24,1 %, značne prevyšuje úroveň Nemecka (12,3 %) a susedného Česka (10,5 %).
To vyvoláva vážne hospodárske problémy, keďže slovenský automobilový priemysel tvorí až tri štvrtiny z celkového exportu zo Slovenska do USA. Americký trh generuje spolu až 3,1 % slovenského HDP a poskytuje zamestnanie približne 70-tisícom pracovníkov. Práve automotive sektor, osobitne automobilky Volkswagen a Jaguar Land Rover, je na USA veľmi naviazaný, pričom s vývozom áut do Ameriky je priamo spojených takmer 9-tisíc pracovných miest.
Odborníci pritom varujú, že kvôli zavedeným 25-percentným clám môže slovenský export automobilov do USA v dlhodobom horizonte klesnúť o 43 až 53 percent, čo by v praxi znamenalo výraznú ekonomickú nestabilitu a potenciálnu stratu desaťtisícov pracovných miest v celej výrobe a súvisiacich sektoroch.

Negatívne dopady na globálnu aj slovenskú ekonomiku
Clá už začínajú ovplyvňovať aj všeobecné ekonomické prognózy. Podľa novej správy Medzinárodného menového fondu (MMF) obchodná vojna znižuje očakávaný rast globálnej ekonomiky v tomto roku z pôvodných 3,3 percenta na 2,8 percenta. V prípade USA fond znížil prognózu rastu dokonca o 0,9 percentuálneho bodu.
Pre Slovensko sú odhady ešte pesimistickejšie, práve kvôli značnej expozícii automobilového sektora na americký trh. Významné medzinárodné organizácie, ratingové agentúry a popredné slovenské komerčné banky už na aktuálny a nasledujúci rok znížili svoje prognózy hospodárskeho rastu Slovenska o 0,6, respektíve 0,7 percentuálneho bodu.
Výzva hľadať nové trhy a minimalizovať škody
Slovensko je tak nútené urýchlene hľadať alternatívne exportné trhy, aby zmiernilo negatívne dôsledky Trumpovej protekcionistickej politiky. Automobily, ktoré predstavujú kľúčový pilier slovenského vývozu do USA, si budú musieť nájsť nových odberateľov predovšetkým v Európe a Ázii. Analytici zároveň upozorňujú, že súčasnú napätú situáciu môže ešte viac vyhrotiť zvýšená konkurencia zo strany čínskych výrobcov na európskom trhu.
V nadväznosti na historické skúsenosti analytici pripomínajú, že clo býva prevažne premietnuté do cien konečných výrobkov na americkom trhu, čo následne oslabuje záujem spotrebiteľov. Tým dochádza k postupnému poklesu dopytu po vozidlách zo zahraničia, ktorý môže zásadne zasiahnuť slovenskú ekonomiku vo forme vyššej nezamestnanosti, nižšieho hospodárskeho rastu a neistých perspektív ďalšieho ekonomického vývoja.