TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Spaľovákom zvoní umieračik: Batérie elektromobilov vytreli zrak aj skeptikom, TOTO je realita
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Spaľovákom zvoní umieračik: Batérie elektromobilov vytreli zrak aj skeptikom, TOTO je realita

Batérie pre elektromobily sú schopnejšie, než si mnohí myslia. Dokazuje to aj nová analýza, ktorá skúmala 10 000 batérií.

23. júna 2025 12:51
Roman Drexler
23. júna 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Podľa novej analýzy spoločnosti Geotab, ktorá skúmala 10 000 elektromobilov, sa batérie v moderných autách opotrebúvajú pomalšie ako v minulosti
  • V priemere strácajú 1,8 percenta kapacity ročne
  • Pri takomto tempe by batérie mohli vydržať 20 a viac rokov

Životnosť batérie a strata dojazdu v čase patria medzi najväčšie obavy záujemcov o elektromobily. Spoločnosť Geotab, ktorá sa zaoberá telematickými dátami, analyzovala údaje z 10-tisíc reálne používaných elektrických vozidiel, aby priniesla jasnejší obraz o tom, ako dlho batérie skutočne vydržia a čo najviac ovplyvňuje ich opotrebenie.

Stav batérie sa meria ako takzvaný „stav zdravia“ (State of Health – SOH), ktorý vyjadruje, koľko energie dokáže batéria uložiť v porovnaní s jej pôvodnou kapacitou. Nová analýza ukázala, že batérie v elektromobiloch strácajú svoju kapacitu v priemere len o 1,8 percenta ročne. To je výrazné zlepšenie oproti analýze z roku 2019, kedy bola priemerná miera degradácie 2,3 percenta ročne.

Podľa výskumu Geotab by pri takomto tempe opotrebenia mohli batérie v elektromobiloch bez problémov vydržať 20 a viac rokov. Hoci sa očakáva, že degradácia nie je úplne lineárna -na začiatku a na konci životnosti je o niečo rýchlejšia – tento údaj je veľmi povzbudivý.

NEWSBYTE
Veľká zmena pre smartfóny v Európe: Táto novinka je odteraz POVINNÁ pre všetkých, o čo vlastne ide?

Veľká zmena pre smartfóny v Európe: Táto novinka je odteraz POVINNÁ pre všetkých, o čo vlastne ide?

Vláde hrozí tvrdý zásah z Bruselu: Slovákom dochádza trpezlivosť, situácia sa vyostruje (čo sa deje)

Vláde hrozí tvrdý zásah z Bruselu: Slovákom dochádza trpezlivosť, situácia sa vyostruje (čo sa deje)

AKTUÁLNE: Slovákom hrozí ďalšia rana – základná vec opäť zdražie, pocítime to všetci (čo sa deje)

AKTUÁLNE: Slovákom hrozí ďalšia rana – základná vec opäť zdražie, pocítime to všetci (čo sa deje)

Veľká zmena pre smartfóny v Európe: Táto novinka je odteraz POVINNÁ pre všetkých, o čo vlastne ide?
Veľká zmena pre smartfóny v Európe: Táto novinka je odteraz POVINNÁ pre všetkých, o čo vlastne ide?
Vláde hrozí tvrdý zásah z Bruselu: Slovákom dochádza trpezlivosť, situácia sa vyostruje (čo sa deje)
Vláde hrozí tvrdý zásah z Bruselu: Slovákom dochádza trpezlivosť, situácia sa vyostruje (čo sa deje)
AKTUÁLNE: Slovákom hrozí ďalšia rana – základná vec opäť zdražie, pocítime to všetci (čo sa deje)
AKTUÁLNE: Slovákom hrozí ďalšia rana – základná vec opäť zdražie, pocítime to všetci (čo sa deje)

Najväčší nepriatelia batérie

Štúdia potvrdila niekoľko kľúčových faktorov, ktoré najviac vplývajú na životnosť batérie. Sú nimi:

  • Teplota: Batérie vystavené extrémnemu teplu degradujú výrazne rýchlejšie. Elektromobil používaný v horúcom podnebí (viac ako 5 dní v roku s teplotou nad 27 °C) bude mať kratšiu životnosť batérie ako rovnaký model v miernom podnebí.
  • Chladenie: S teplotou úzko súvisí aj systém chladenia batérie. Kvapalinové chladenie je podstatne lepšie ako pasívne chladenie vzduchom. Ako príklad slúži porovnanie modelov z roku 2015, kedy Tesla Model S s kvapalinovým chladením strácala v priemere 2,3 percenta kapacity ročne, zatiaľ čo Nissan Leaf s pasívnym chladením až 4,2 percenta.
  • Rýchlonabíjanie (DC): Časté používanie DC rýchlonabíjačiek, najmä v horúcom podnebí, preukázateľne urýchľuje degradáciu batérie. Vysoké prúdy a teploty batériu viac namáhajú. Rozdiel v opotrebení medzi pomalším domácim AC nabíjaním (Level 1 a Level 2) nebol štatisticky významný.

Intenzívne jazdenie neškodí

Jedným z najzaujímavejších zistení štúdie je, že intenzívne využívané elektromobily nemajú výrazne vyššiu mieru degradácie batérie ako vozidlá, ktoré jazdia menej. To je skvelá správa najmä pre firmy s flotilami áut, pretože to znamená, že sa nemusia obávať zničiť batériu častým jazdením v rámci bežných denných cyklov.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ako predĺžiť životnosť batérie?

Na základe dát analýza odporúča niekoľko osvedčených postupov. Prvým je chránenie auta pred extrémnym teplom. Majitelia elektromobilov by počas leta mali ideálne parkovať v tieni alebo v garáži, pričom na škodu nie je ani pri samotnej kúpe vozidla skontrolovať, čim á daný model kvapalinové chladenie batérie.

Ďalším odporúčaním je obmedzenie rýchlonabíjania. Na bežné denné nabíjanie, napríklad počas noci, by majitelia mali využívať pomalšie AC nabíjanie a DC nabíjačky ponechávať iba na prípady, kedy sa chystajú na dlhšie cesty.

A s nabíjaním súvisí aj tretie odporúčanie – batéria najviac prospieva, ak sa jej úroveň nabitia udržiava medzi 20 a 80 percentami. Tým sa možno vyhnúť dlhodobému státiu s plne nabitou batériou alebo úplne vybitou batériou. Stojí za zmienku, že mnohé moderné elektromobily umožňujú nastaviť si limit nabíjania priamo v systéme.

Neprehliadnite

spaľováky, elektromobil, zákaz
Definitívny ZÁKAZ spaľovákov: Milióny vodičov ostali v ŠOKU, riziká sa kopia
Lítium, batéria, elektromobil
Začnite sa TEŠIŤ: Elektromobily získajú dojazd 5 000 km na JEDNO nabitie
Batéria
Prichádza „GAME CHANGER“: Obľúbená automobilka Slovákov ešte pre chvíľou krachovala, teraz hlási REVOLÚCIU

Porovnanie so spaľovákmi

Pre autá so spaľovacím motorom, alebo „spaľováky“, je životnosť definovaná opotrebením veľmi zložitého mechanického systému. Srdcom auta je motor a prevodovka, ktoré pozostávajú zo stoviek pohyblivých častí, ako sú piesty, ventily, kľukové hriadele či ozubené kolesá. Tieto komponenty podliehajú neustálemu treniu, vysokým teplotám a mechanickému namáhaniu.

Životnosť takéhoto auta sa často končí nie preto, že by prestalo fungovať naraz, ale skôr smrťou „tisícich poranení“. Postupne sa objavujú drahé poruchy, ako je problém s prevodovkou, tesnením pod hlavou motora, turbodúchadlom alebo výfukovým systémom. V určitom bode náklady na opravy presiahnu hodnotu samotného vozidla a jeho ďalšia prevádzka sa stane ekonomicky nerentabilnou. Inak povedané – po finančnej stránke sa už opravy auta neoplatia.

Na druhej strane, elektromobil je konštrukčne oveľa jednoduchší. Jeho pohonný systém má minimum pohyblivých častí, v podstate len rotor v elektromotore. Samotný elektromotor je extrémne odolný a má potenciál bez problémov prežiť životnosť celého vozidla. Najdôležitejším a najdrahším komponentom je batéria, ktorej životnosť bola dlho najväčším strašiakom.

Nová analýza spoločnosti Geotab však ukazuje, že moderné batérie by mohli vydržať 20 a viac rokov, pričom ich kapacita klesá v priemere len o 1,8 percenta ročne. To znamená, že „srdce“ elektromobilu, jeho batéria, má potenciál prežiť „srdce“ spaľováku, teda jeho motor a prevodovku.

Kým koniec životnosti spaľováku je často náhla a drahá mechanická porucha, koniec životnosti elektromobilu je skôr pomalý a predvídateľný proces postupnej straty dojazdu. Aj po dvadsiatich rokoch môže byť takáto batéria stále použiteľná na kratšie cesty, prípadne môže nájsť druhý život v stacionárnom úložisku energie.

Batérie
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images

Z toho vyplýva, že moderné elektromobily majú vďaka jednoduchšej technológii a čoraz odolnejším batériám potenciál byť z dlhodobého hľadiska spoľahlivejšími a trvácnejšími vozidlami ako ich komplexné spaľovacie náprotivky.


Prečítajte si tiež

V súvislosti s batériovými technológiami pre elektromobily si dovoľujeme vás upozorniť na iný článok, v ktorom sa venujeme revolučnej batérií schopnej poskytnúť dojazd cez 5 000 km na jedno nabitie. Pre lepšiu predstavu, takáto kapacita postačuje bez náročných zastávok na cestu autom z Berlína priamo do egyptskej metropoly Káhiry.

Za vývojom tejto prevratnej batérie stoja výskumnícke tímy z Pohang University of Science and Technology (POSTECH) a Sogang University v Južnej Kórei.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok platenie mobilom Prichádza REVOLÚCIA: Nová technológia ÚPLNE zmení spôsob, akým platíme (čo sa deje)

Najčítanejšie

AKTUÁLNE: Slovensko zásadne predĺžilo intervaly STK. Potešia sa TISÍCE ľudí (ako často chodiť)
21. júna 2025
Gmail
MIMORIADNE: Práve potvrdili HROMADNÝ útok. Ľuďom okamžite radia, aby sa pripravili na najhoršie. Cieľom sú aj Slováci
22. júna 2025
Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie
Otočka o 180 stupňov: Slovensko by mohlo prejsť na úplne nový systém. Zdravotné poisťovne by peniaze posielali poistencom
21. júna 2025
mimoriadne, benzín, nafta, tankovanie
Po 55 rokoch na Slovensku KONČÍ obľúbená sieť čerpacích staníc: Zamestnanci na výplaty čakajú už vyše roka
22. júna 2025

Najnovšie články

  • Spaľovákom zvoní umieračik: Batérie elektromobilov vytreli zrak aj skeptikom, TOTO je realita
  • Prichádza REVOLÚCIA: Nová technológia ÚPLNE zmení spôsob, akým platíme (čo sa deje)
  • Slováci majú nárok na TÚTO dávku od štátu. Takmer NIKTO ju nechce, lebo o nej nevie
  • Modré značky mätú vodičov: Mnohí Slováci stále nevedia, čo presne znamenajú
  • Definitívny ZÁKAZ spaľovákov: Milióny vodičov ostali v ŠOKU, riziká sa kopia

Bude sa vám páčiť

Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Zaplatili 106 000 € za porovnanie spaľováku a elektromobilu. Výsledky ŠOKOVALI natoľko, že sa ich snažili utajiť

21. júna 2025
EÚ, elektromobil

Odhalili KRUTÚ pravdu o elektromobiloch: EÚ nemá zľutovania, automobilky sa obávajú najhoršieho

20. júna 2025
Tesla Model 3, incident

Autopilot Tesly opäť zlyhal. Elektromobil skončil na koľajniciach a zrazil ho vlak (FOTO)

18. júna 2025
elektromobily, elektromobily, spaľovák, spaľováky

Veľký plán pre elektromobily STROSKOTAL: Spaľováky sa budú vo veľkom vyrábať ešte MINIMÁLNE 10 rokov

18. júna 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?

Continue with Google