TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Spaľovákom zvoní umieračik: Batérie elektromobilov vytreli zrak aj skeptikom, TOTO je realita
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Spaľovákom zvoní umieračik: Batérie elektromobilov vytreli zrak aj skeptikom, TOTO je realita

Batérie pre elektromobily sú schopnejšie, než si mnohí myslia. Dokazuje to aj nová analýza, ktorá skúmala 10 000 batérií.

23. júna 2025 12:51
Roman Drexler
23. júna 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Podľa novej analýzy spoločnosti Geotab, ktorá skúmala 10 000 elektromobilov, sa batérie v moderných autách opotrebúvajú pomalšie ako v minulosti
  • V priemere strácajú 1,8 percenta kapacity ročne
  • Pri takomto tempe by batérie mohli vydržať 20 a viac rokov

Životnosť batérie a strata dojazdu v čase patria medzi najväčšie obavy záujemcov o elektromobily. Spoločnosť Geotab, ktorá sa zaoberá telematickými dátami, analyzovala údaje z 10-tisíc reálne používaných elektrických vozidiel, aby priniesla jasnejší obraz o tom, ako dlho batérie skutočne vydržia a čo najviac ovplyvňuje ich opotrebenie.

Stav batérie sa meria ako takzvaný „stav zdravia“ (State of Health – SOH), ktorý vyjadruje, koľko energie dokáže batéria uložiť v porovnaní s jej pôvodnou kapacitou. Nová analýza ukázala, že batérie v elektromobiloch strácajú svoju kapacitu v priemere len o 1,8 percenta ročne. To je výrazné zlepšenie oproti analýze z roku 2019, kedy bola priemerná miera degradácie 2,3 percenta ročne.

Podľa výskumu Geotab by pri takomto tempe opotrebenia mohli batérie v elektromobiloch bez problémov vydržať 20 a viac rokov. Hoci sa očakáva, že degradácia nie je úplne lineárna -na začiatku a na konci životnosti je o niečo rýchlejšia – tento údaj je veľmi povzbudivý.

Najväčší nepriatelia batérie

Štúdia potvrdila niekoľko kľúčových faktorov, ktoré najviac vplývajú na životnosť batérie. Sú nimi:

  • Teplota: Batérie vystavené extrémnemu teplu degradujú výrazne rýchlejšie. Elektromobil používaný v horúcom podnebí (viac ako 5 dní v roku s teplotou nad 27 °C) bude mať kratšiu životnosť batérie ako rovnaký model v miernom podnebí.
  • Chladenie: S teplotou úzko súvisí aj systém chladenia batérie. Kvapalinové chladenie je podstatne lepšie ako pasívne chladenie vzduchom. Ako príklad slúži porovnanie modelov z roku 2015, kedy Tesla Model S s kvapalinovým chladením strácala v priemere 2,3 percenta kapacity ročne, zatiaľ čo Nissan Leaf s pasívnym chladením až 4,2 percenta.
  • Rýchlonabíjanie (DC): Časté používanie DC rýchlonabíjačiek, najmä v horúcom podnebí, preukázateľne urýchľuje degradáciu batérie. Vysoké prúdy a teploty batériu viac namáhajú. Rozdiel v opotrebení medzi pomalším domácim AC nabíjaním (Level 1 a Level 2) nebol štatisticky významný.

Intenzívne jazdenie neškodí

Jedným z najzaujímavejších zistení štúdie je, že intenzívne využívané elektromobily nemajú výrazne vyššiu mieru degradácie batérie ako vozidlá, ktoré jazdia menej. To je skvelá správa najmä pre firmy s flotilami áut, pretože to znamená, že sa nemusia obávať zničiť batériu častým jazdením v rámci bežných denných cyklov.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ako predĺžiť životnosť batérie?

Na základe dát analýza odporúča niekoľko osvedčených postupov. Prvým je chránenie auta pred extrémnym teplom. Majitelia elektromobilov by počas leta mali ideálne parkovať v tieni alebo v garáži, pričom na škodu nie je ani pri samotnej kúpe vozidla skontrolovať, čim á daný model kvapalinové chladenie batérie.

Ďalším odporúčaním je obmedzenie rýchlonabíjania. Na bežné denné nabíjanie, napríklad počas noci, by majitelia mali využívať pomalšie AC nabíjanie a DC nabíjačky ponechávať iba na prípady, kedy sa chystajú na dlhšie cesty.

A s nabíjaním súvisí aj tretie odporúčanie – batéria najviac prospieva, ak sa jej úroveň nabitia udržiava medzi 20 a 80 percentami. Tým sa možno vyhnúť dlhodobému státiu s plne nabitou batériou alebo úplne vybitou batériou. Stojí za zmienku, že mnohé moderné elektromobily umožňujú nastaviť si limit nabíjania priamo v systéme.

Neprehliadnite

Elektromobily, cena
Štát ľuďom prispeje na elektromobil 20 000 €. Nie však z vlastnej kasy (čo sa deje)
mimoriadne, elektromobil
MIMORIADNE: Revolúcia z Číny má pochovať spaľováky. Nasadiť ju vedia OKAMŽITE
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Volkswagen ohlásil KONIEC: V Bratislave prestáva vyrábať ikonický model

Porovnanie so spaľovákmi

Pre autá so spaľovacím motorom, alebo „spaľováky“, je životnosť definovaná opotrebením veľmi zložitého mechanického systému. Srdcom auta je motor a prevodovka, ktoré pozostávajú zo stoviek pohyblivých častí, ako sú piesty, ventily, kľukové hriadele či ozubené kolesá. Tieto komponenty podliehajú neustálemu treniu, vysokým teplotám a mechanickému namáhaniu.

Životnosť takéhoto auta sa často končí nie preto, že by prestalo fungovať naraz, ale skôr smrťou „tisícich poranení“. Postupne sa objavujú drahé poruchy, ako je problém s prevodovkou, tesnením pod hlavou motora, turbodúchadlom alebo výfukovým systémom. V určitom bode náklady na opravy presiahnu hodnotu samotného vozidla a jeho ďalšia prevádzka sa stane ekonomicky nerentabilnou. Inak povedané – po finančnej stránke sa už opravy auta neoplatia.

Na druhej strane, elektromobil je konštrukčne oveľa jednoduchší. Jeho pohonný systém má minimum pohyblivých častí, v podstate len rotor v elektromotore. Samotný elektromotor je extrémne odolný a má potenciál bez problémov prežiť životnosť celého vozidla. Najdôležitejším a najdrahším komponentom je batéria, ktorej životnosť bola dlho najväčším strašiakom.

Nová analýza spoločnosti Geotab však ukazuje, že moderné batérie by mohli vydržať 20 a viac rokov, pričom ich kapacita klesá v priemere len o 1,8 percenta ročne. To znamená, že „srdce“ elektromobilu, jeho batéria, má potenciál prežiť „srdce“ spaľováku, teda jeho motor a prevodovku.

Kým koniec životnosti spaľováku je často náhla a drahá mechanická porucha, koniec životnosti elektromobilu je skôr pomalý a predvídateľný proces postupnej straty dojazdu. Aj po dvadsiatich rokoch môže byť takáto batéria stále použiteľná na kratšie cesty, prípadne môže nájsť druhý život v stacionárnom úložisku energie.

Batérie
Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images

Z toho vyplýva, že moderné elektromobily majú vďaka jednoduchšej technológii a čoraz odolnejším batériám potenciál byť z dlhodobého hľadiska spoľahlivejšími a trvácnejšími vozidlami ako ich komplexné spaľovacie náprotivky.


Prečítajte si tiež

V súvislosti s batériovými technológiami pre elektromobily si dovoľujeme vás upozorniť na iný článok, v ktorom sa venujeme revolučnej batérií schopnej poskytnúť dojazd cez 5 000 km na jedno nabitie. Pre lepšiu predstavu, takáto kapacita postačuje bez náročných zastávok na cestu autom z Berlína priamo do egyptskej metropoly Káhiry.

Za vývojom tejto prevratnej batérie stoja výskumnícke tímy z Pohang University of Science and Technology (POSTECH) a Sogang University v Južnej Kórei.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok platenie mobilom Prichádza REVOLÚCIA: Nová technológia ÚPLNE zmení spôsob, akým platíme (čo sa deje)
Ďalší článok Peniaze, bankovky, euro AKTUÁLNE: Je tu ďalšie zvýšenie cien. Základná vec ZNOVU potrápi naše peňaženky (čo sa deje)

Najčítanejšie

mimoriadne, EÚ
Európa posiela TVRDÚ ranu: To, čo sa v EÚ bude diať teraz, si pamätajú len prastarí rodičia
13. augusta 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot
Slováci MUSIA vo veľkom chystať peňaženky. Potvrdili niečo, čo sa týka úplne všetkých
12. augusta 2025
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia
Kto nikdy nepracoval, nedostane dôchodok: Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
14. augusta 2025
Slovensko, peniaze, Slováci, invetstovanie, minimálna mzda, inflácia
Práve POTVRDILI, že Slováci platia a budú platiť VIAC. Nikde inde nie je tak zle
12. augusta 2025

Najnovšie články

  • POZOR: Mnohí si myslia, že za TENTO priestupok nedostanú pokutu. Opak je pravdou
  • Slováci majú jeden z najsilnejších cestovných pasov na svete. SEM všade môžete cestovať bez víz
  • DPH v roku 2026: Fico oznámil, čo nás čaká a neminie
  • Kto nikdy nepracoval, nedostane dôchodok: Štát však zabudol na dôležitú medzeru v zákone
  • Nechceli tomu veriť ani policajti: Slovenka spravila najväčšiu chybu svojho života, prišla o TISÍCE eur (čo sa stalo)

Bude sa vám páčiť

BYD Song Plus

Do TOHTO elektromobilu udreli tri blesky. Ako skončilo auto a čo sa stalo vodičovi? (VIDEO)

13. augusta 2025
mimoriadne, EÚ

Európa si zarába na KOLAPS: Spaľováky tvrdo ZAKÁŽE pre všetkých, ľudia prídu nielen o prácu (čo sa deje)

12. augusta 2025
Lítium, batéria, elektromobil

Huawei láka na batériu, ktorá za 5 minút zmení vaše predstavy o dojazde elektromobilu

10. augusta 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot

Vymysleli nový poplatok 500 € ROČNE: Platí sa povinne, pre mnohých je devastačný

8. augusta 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?