Na Slovensku začali platiť nové intervaly na technickú kontrolu (STK), ktoré sa dotknú desaťtisícov majiteľov motocyklov, štvorkoliek a trojkoliek. Kým doteraz museli tieto vozidlá po prvých štyroch rokoch absolvovať kontrolu každé dva roky, po novom im interval štát predĺžil až na štyri roky. Mnohí motoristi o tejto zmene zatiaľ netušia a môžu si ju zamieňať s pravidlami platnými pre osobné autá, pre ktoré zostáva interval kontroly nezmenený.
Zmena platí len pre motocykle a podobné vozidlá
Podľa nových pravidiel približne 160-tisíc majiteľov vozidiel kategórií L3e až L7e – teda motocyklov, trojkoliek a štvorkoliek – už nebude musieť navštevovať STK každé 2 roky po prvých štyroch rokoch od registrácie vozidla. Novela umožňuje týmto vozidlám absolvovať technickú kontrolu raz za štyri roky. To určite odbremení peňaženky značnej skupiny motoristov, ktorým odpadne povinnosť častých návštev kontrolných staníc a s nimi spojené výdavky.
Je však potrebné poznamenať, že táto výnimka neplatí pre bežné osobné vozidlá. Majitelia áut naďalej musia chodiť na kontrolu STK po prvých štyroch rokoch každé dva roky. Nesplnenie tejto povinnosti znamená riziko pokuty vo výške 165 eur. Spolu s chýbajúcou emisnou kontrolou môže celkové finančné zaťaženie dosiahnuť až 330 eur.
Bezpečnosť na cestách ako rozhodujúci faktor
Pri zavádzaní uvedenej novinky štát argumentuje tým, že motocykle, trojkolky a štvorkolky predstavujú v praxi oveľa nižšie riziko z hľadiska technických porúch, a preto dlhšia lehota kontroly nebude mať významný negatívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

Samozrejme, reálny efekt tohto opatrenia sa naplno ukáže až v horizonte niekoľkých rokov. Do účinnosti zmeny pravidiel STK pritom zostáva ešte niekoľko mesiacov, preto platnosť kontrol uskutočnených pred týmto dátumom sa nemení a zostáva v súlade s údajmi uvedenými na vydaných dokladoch.
Európska diskusia ide opačným smerom
Zatiaľ čo na Slovensku dochádza k predĺženiu lehoty STK pre určité kategórie vozidiel, na úrovni Európskej únie prebiehajú diskusie o opaku—teda či intervaly technických kontrol skracovať a zaviesť napríklad povinnosť každoročnej STK. Dôvodom tejto európskej debaty je snaha zvýšiť bezpečnosť vozidiel a eliminovať technické nedostatky, ktoré by mohli ohrozovať všetkých účastníkov cestnej premávky.
V každom prípade budú slovenskí motoristi, ktorí patria do kategórií L3e až L7e, patriť k výhercom tejto legislatívnej úpravy—najmä v otázke ušetrených peňazí a času venovaného povinným kontrolám. Na druhej strane však budú musieť byť dôslednejší v pravidelnej údržbe svojich vozidiel, aby znížená frekvencia návštev STK neohrozila bezpečnosť na cestách.