Slovenským bankám vznikne už na jeseň tohto roka nová povinnosť. Profitovať budú z toho klienti, pretože posielanie peňazí sa stane bezpečnejším a spoľahlivejším.
Od októbra 2025 si pri posielaní eur bankovým prevodom klient ľahko overí, či číslo účtu (IBAN), ktoré zadáva, patrí správnej osobe alebo firme. Banka dá klientovi vedieť, či sa zadané údaje o príjemcovi zhodujú s údajmi, ktoré finančná inštitúcia eviduje vo svojom systéme.
Bankám vzniká nová povinnosť
Ako sme naznačili, táto nová povinnosť overenia príjemcu pri SEPA platbách má zvýšiť bezpečnosť platieb. Klientovi by sa nemalo stať, že peniaze pošle na nesprávny účet. Výsledok overenia totižto dostane ešte pred autorizovaním platby. Novinka sa dotkne štandardných platieb aj tých okamžitých.
Banky musia systém overenia ponúkať klientom povinne. Vyplýva to z nariadenia Európskeho parlamentu. Európska únia si týmto opatrením kladie za cieľ zvýšiť bezpečnosť a spoľahlivosť realizovaných platieb. Novú službu môžu využívať všetci, vrátane bežných klientov, živnostníkov aj právnických osôb. Ako sme uviedli, novinka sa týka len SEPA platieb (štandardných i okamžitých).

Overenie príjemcu prebehne okamžite
Tatra banka uviedla, že ak bude chcieť klient, aby banka overila názov príjemcu, pri platbe na účet fyzickej osoby je nutné uviesť aj jej meno a priezvisko. Pri právnickej osobe zas musíte uviesť názov spoločnosti. Overenie prebehne v banke príjemcu okamžite a čas spracovania platby sa nepredĺži. Ešte pred autorizovaním platby dostanete klient informáciu s výsledkom overenia. Na základe toho sa môže rozhodnúť, či platbu uskutoční alebo nie.
Nesprávny názov príjemcu
Tatra banka doplnila, že banky budú výsledky overenia posudzovať rôzne. Čo sa týka Tatra banky, tá bude pri overovaní príjemcu rozlišovať drobné preklepy od zásadných chýb. Ak teda klient pri vypĺňaní mena (názvu) príjemcu urobí drobný preklep, systém automaticky túto chybu opraví. Meno (názov) príjemcu sa opraví na to, ktoré má banka uložené v systéme.
Ak pôjde o výraznejšiu odchýlku a názov príjemcu sa nebude dostatočne zhodovať, klient obdrží informáciu, ktorá ho upozorní na možné riziko. Mohlo by sa totižto stať, že peniaze prevedie na účet, ktorý nevlastní ním uvedený príjemca. Klient sa potom rozhodne, či chce platbu zrušiť alebo napriek tomu pokračovať v realizácii prevedenia finančných prostriedkov. „Odporúčame však, aby si predtým opätovne overil platobné údaje s príjemcom platby,“ upozornila Tatra banka.
Čo ak nevyplníte meno príjemcu?
V praxi sa môže stať, že klient nevyplní meno (názov) príjemcu. Ak sa to udeje pri platbe na účet vedený na Slovensku, banka ho upozorní, že bez uvedenia tejto informácie, nemôže vykonať jeho overenie. Klientovi to ale nebráni v tom, aby aj tak platbu zrealizoval. Musí si však uvedomiť, že finančné prostriedky možno pošle na účet, ktorý vlastní niekto iný.
Zmeny sa dotknú aj podnikateľských účtov
Tatra banka upozorňuje podnikateľov, aby si pri vystavovaní faktúr alebo posielaní platobných inštrukcií (napríklad cez QR kód) nezabudli uviesť názov firmy, respektíve majiteľa účtu. Podnikateľom tiež odporúča, ak sa zmení názov ich spoločnosti, aby túto zmenu čo najskôr nahlásili svojej banke. Bude k tomu potrebný aktuálny výpis z Obchodného registra. Ako záverom dodáva Tatra banka, týmito krokmi môžu podnikatelia predísť problémom pri overovaní názvu príjemcu.