Na Slovensku pribúdajú prípady podvodných balíčkov zo zahraničia. Obete dostávajú zásielky s úplne iným tovarom, než aký si objednali, alebo dokonca balíčky, ktoré si vôbec neobjednali. Fenomén poškodzuje slovenských zákazníkov a komplikuje im možnosť reklamácie, pričom úhrady za tovar sú následne nenávratne stratené.
Objednané oblečenie sa mení na pokazenú elektroniku
Prípad pani Viery je typickým príkladom aktuálneho podvodu, ktorý naberá na sile. Viera zaplatila 55 eur za legíny, avšak namiesto požadovaného oblečenia jej kuriér doručil pokazené slúchadlá. Zásielka bola odoslaná firmou HQ Group Ou, no pokus televízneho štábu o lokalizáciu firmy odhalil, že na uvedenej adrese sídli iba Slovenská pošta. Podvodníci totiž využívajú adresné údaje typu P.O. BOX, ktoré sú pri medzinárodných zásielkach bežné.
Podľa dostupných informácií prichádzajú k zákazníkom zo zahraničia aj balíčky so špinavým či poškodeným oblečením a ďalšími nevyžiadanými vecami. Sociálne siete zapĺňajú sťažnosti oklamaných spotrebiteľov, ktorí stratili peniaze a zostali s tovarom bez úžitku. Slovenská pošta pritom uviedla, že s touto zahraničnou firmou doteraz nemala negatívne skúsenosti.
Skúsenosť pani Viery potvrdila aj jej známa, ktorá taktiež dostala podozrivú zásielku. Tá ju však na základe odporúčania kuriéra neprevzala a tým sa vyhla peňažnej strate.
Polícia a obchodná inšpekcia vyzývajú Slovákov na opatrnosť
Slovenské orgány upozorňujú spotrebiteľov na zvýšenú obozretnosť pri prijímaní zásielok. Polícia odporúča kontaktovať miestny policajný útvar alebo linku 158 v prípade, ak občanom doručený tovar nezodpovedá objednávke, prípadne dostanú zásielku, ktorú vôbec neobjednali. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) tiež radí spotrebiteľom, aby akékoľvek situácie týkajúce sa podvodných zásielok okamžite nahlasovali.

Aj Slovenská pošta zaznamenala už dve formálne reklamácie týkajúce sa zásielok od firmy HQ Group Ou, ktorá však popiera, že by produkty doručovala bez objednávky. Napriek tvrdeniam zahraničnej firmy počet nespokojných až oklamaných Slovákov neustále rastie.
Odborníci zdôrazňujú dôležitosť kontroly balíkov ešte pred samotným prevzatím, a to najmä v prípade podozrivých zásielok. Ak máte pochybnosti o balíku, ideálne je jeho prebratie odmietnuť, čím minimalizujete možnosť stať sa obeťou tohto typu podvodu.
Kuriéri Slovenskej pošty ako prví rozpoznávajú podozrivé zásielky
Samotným kuriérom Slovenskej pošty už začali byť určité zásielky nápadné. V prípade kamarátky pani Viery kuriér balík označil za pravdepodobne podvodný už pri jeho doručení na miesto určenia. Kuriéri sú tak prvým kontaktným bodom, ktorý môže zakročiť a upozorniť zákazníkov na možné riziko.
V snahe predísť ďalším obetiam podvodu sa odporúča verejnosti venovať maximálnu pozornosť detailom zásielky — od názvu odosielateľa cez adresu uvedenú na balíku až po stav samotného obalu. Akákoľvek nezrovnalosť môže byť varovným signálom podvodu, ktorý môže spotrebiteľa pripraviť o nemalé finančné prostriedky.