Česká republika predstavila revolučnú technológiu na diaľkové zastavenie áut, prvú svojho druhu v Európe. Nový systém, vyvinutý tímom vedcov z Českého vysokého učenia technického v Prahe (ČVUT) a Vysokého učenia technického v Brne (VUT), umožňuje polícii bezpečne odstaviť prenasledované vozidlo bez použitia násilia či poškodenia. Spojenú iniciatívu vysokých škôl podporilo Ministerstvo vnútra a Policajné prezídium ČR.
Bezpečnostné zložky zastavia auto jediným kliknutím
Technické riešenie s názvom Eloryks umožňuje polícii zastaviť vozidlo na diaľku v priebehu dvoch sekúnd. Operátor bezpečnostných zložiek prostredníctvom prenosného tabletu odošle elektronický signál, ktorý vozidlo prijme a následne automaticky spomalí, aktivuje výstražné svetlá a bezpečne zastane. Technológia ponúka dva hlavné spôsoby zastavenia – prerušenie prívodu paliva alebo aktiváciu elektronickej brzdy.
Tento systém funguje bez akéhokoľvek fyzického kontaktu, čím sa zásadne znižuje riziko zranení či nehôd počas prenasledovania vozidiel unikajúcich vodičov. Doterajšie policajné techniky, ako použitie blokovacích pásov alebo agresívne PIT manévre s cieľom odstavovania automobilu, sú často rizikové a môžu viesť k vážnym škodám či zraneniam. Novinka od českých vedcov je preto vítanou alternatívou.
Okrem bezpečnosti osôb má táto technológia potenciálne výhody aj z hľadiska ochrany majetku, keďže vylučuje poškodenie vozidla počas zásahu. Sústava už prešla úspešnými testami a na českom území má byť kompatibilných až 150-tisíc automobilov. V Európskej únii by to malo predstavovať približne milión vozidiel.
Legislatívne výzvy technologického riešenia
Hlavnou výzvou pre plnohodnotné uvedenie systému Eloryks do praxe však zostáva vytvorenie primeranej legislatívy a jej implementácia. Táto problematika si vyžaduje zmeny na európskej aj národnej úrovni – právne predpisy by museli presne definovať, kedy a za akých okolností by polícia mohla využívať tento spôsob zastavovania vozidiel. Následne by automobilky boli povinné integrovať potrebný softvér a hardvér, umožňujúci bezpečnostným zložkám prístup k elektronike vozidiel.
Vysoké školy a policajné orgány predpokladajú, že legislatívne práce si vyžiadajú ďalšie intenzívne rokovania a prípravy. Systém už má implementované technologické zabezpečenie pred hackerskými útokmi. Bezpečnostné opatrenia na ochranu elektronického signálu využívajú štandardy podobné tým, ktoré používajú bankové inštitúcie pri internetovom bankovníctve.
Reakcie automobilového priemyslu zatiaľ opatrné
Automobilové spoločnosti zatiaľ zaujali voči projektu vyčkávaciu pozíciu. Značka Škoda Auto uviedla, že sa zatiaľ nebude vyjadrovať ku konkrétnym detailom projektu. Je preto otázne, ako rýchlo sa automobilový priemysel dokáže prispôsobiť chystaným legislatívnym zmenám a technológii vyvinutej českými vedcami.
Na rozdiel od francúzskeho experimentu, ktorý zahŕňal aplikáciu elektrošokov na odstavenie vozidiel a viedol k potenciálnym zdravotným komplikáciám vodičov so srdcovými poruchami či kardiostimulátormi, český systém Eloryks nevyužíva žiadne podobné postupy. Jeho cieľom je úplné vylúčenie akéhokoľvek zdravotného rizika pre vodiča aj ďalšie osoby v premávke.
V súčasnosti českí odborníci a predstavitelia polície apelujú na výrobcov automobilov, aby boli otvorení diskusiám a prispeli k tomu, aby bol tento pokročilý technologický prístup k bezpečnosti na cestách čo najskôr uvedený do praxe. Európa tak môže vďaka Českej republike získať unikátne riešenie, ktoré výrazne zvýši úroveň dopravnej bezpečnosti a efektívnosť práce policajných zložiek.