Japonská automobilka Nissan vo veľkom stavia na batérie s pevným elektrolytom (solid-state batteries, SSB), ktoré označuje za technológiu, ktorá zmení pravidlá hry v oblasti elektromobility. Tieto batérie novej generácie sľubujú väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšie náklady. Spoločnosť práve potvrdila, že jej prvý elektromobil s touto technológiou je na dobrej ceste, no na trh sa môže dopracovať o čosi neskôr ako vozidlá od konkurencie, informuje magazín Electrek.
Nissan chystá veľké veci, kedy sa ich dočkáme?
Po tom, čo Nissan minulý rok predstavil svoju pilotnú linku na výrobu batérií s pevným elektrolytom vo svojom závode v Jokohame, pokračuje v napredovaní s touto novou technológiou. Pôvodný plán z roku 2021 hovoril o uvedení prvého elektromobilu s SSB batériami začiatkom roka 2029. Podľa najnovšej aktualizácie by to však mohlo byť o niečo skôr.
Riaditeľ produktového plánovania Nissanu v Európe, Christop Ambland, pre portál Auto Express potvrdil: „Áno, na SSB budeme pripravení v roku 2028.“ Zároveň však dodal, že proces nemôžu uponáhľať a chcú zabezpečiť, aby bola nová technológia spoľahlivá a pripravená splniť očakávania zákazníkov.
Predĺží dojazd a zrýchli nabíjanie
Nissan, podobne ako mnohé iné automobilky, verí, že batérie s pevným elektrolytom môžu zvýšiť hustotu energie až o 30 percent v porovnaní s tradičnými lítium-iónovými batériami, a to pri výrazne nižších nákladoch. Taktiež uviedol, že ponúkajú potenciál skrátiť čas nabíjania o jednu tretinu.
Automobilka už naznačila, kde by mohla túto technológiu použiť. V októbri predstavila koncept elektrického superšportu Hyper Force EV s výkonom viac ako 1 300 koní (1 000 kW), ktorý sa podobal na budúcu verziu modelu GT-R. Práve pri budúcich elektrických športových autách by sa mohli tieto batérie objaviť ako prvé. Ambland tiež naznačil, že aktívne skúmajú všetky potenciálne aplikácie, vrátane využitia v plug-in hybridoch.
Konkurencia ho môže predbehnúť
Hoci je posun termínu na rok 2028 pozitívnou správou, Nissan môže v pretekoch o túto technológiu zaostávať. Konkurenti ako Toyota, Volkswagen a Stellantis sa totiž zhodne zameriavajú na uvedenie svojich prvých elektromobilov s batériami s pevným elektrolytom už okolo roku 2027.
V rovnakom časovom horizonte plánujú spustiť svoje prvé modely aj čínski batérioví giganti BYD a CATL, ktorí už teraz dominujú globálnemu trhu.

Nečakaný obrat Nissanu
Zaujímavosťou je, že veľkolepé plány ohľadne solid-state batérií s dlhším dojazdom a rýchlejším nabíjaním prichádzajú len nedlho po tom, čo Nissanu hrozil horký (a definitívny) koniec.
Pod vedením generálneho riaditeľa Ivana Espinosu, ktorý túto funkciu prevzal celkom nedávno, automobilka čelila dramatickému prepadu hospodárskych výsledkov. Alarmujúci bol hlavne deficit vo výške až 680-miliárd jenov (4,2-miliardy eur).
Táto zložitá situácia prinútila riaditeľa prijať úsporné opatrenia, ktoré zahŕňajú zatvorenie siedmich výrobných závodov a prepustenie až 20-tisíc zamestnancov. Napriek tomu ale priznal, že ani takéto tvrdé kroky nemusia stačiť, a teda že časom môže dôjsť k ďalším zásahom.
Viaceré z faktorov, ktoré viedli ku kritickému stavu automobilky, pochádzali z vonkajšieho prostredia. Predovšetkým boli problémom americké clá, ktoré výrazne zvýšili náklady na vývoz.
Reštrukturalizácia teda bola nevyhnutná, pričom podľa Nissanu nemala zahŕňa len znižovanie výdavkov – otvorene hovoril o hľadaní strategické partnera. Pôvodne sa v tejto súvislosti spomínala Honda, no vzájomné rokovania stroskotali na tom, že žiadala úplnú kontrolu nad Nissanom. Táto podmienka bola pre vedenie spoločnosti neakceptovateľná.
Pomocnú ruku však podalo iné známe meno, a síce Toyota. Podľa informácií japonského denníka Mainichi a portálu Automotive News vstúpili spoločnosti do predbežných diskusií. Hoci konkrétne mená zatiaľ nie sú známe, rokovania majú podľa všetkého prebiehať na úrovni vyššieho manažmentu oboch automobiliek. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali na tomto odkaze.
Deje sa toho viac
Zo sveta batériových technológií – a elektromobilov – sa k nám v poslednom období dopracovali viaceré zaujímavé správy. Jedna z tých najviac kurióznych hovorí o porovnaní spaľováku a elektrického vozidla za 106-tisíc eur, ktoré prinieslo pre mnohých šokujúce výsledky. Bizárom však nebola len cena porovnania, ale aj skutočnosť, že sa úrady pokúsili dosiahnuté výsledky „ututlať“.
Čo presne testy odhalili a čo viedlo autority k tomu, aby sa snažili zistenia utajiť, zistíte v samostatnom článku.