TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Prichádza „GAME CHANGER“: Obľúbená automobilka Slovákov ešte pre chvíľou krachovala, teraz hlási REVOLÚCIU
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Prichádza „GAME CHANGER“: Obľúbená automobilka Slovákov ešte pre chvíľou krachovala, teraz hlási REVOLÚCIU

Japonská automobilka Nissan ešte "pred chvíľou" krachovala. Teraz chystá unikátny projekt, ktorý posunie elektromobily na novú úroveň.

22. júna 2025 11:32
Roman Drexler
22. júna 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Nissan potvrdil, že svoj prvý elektromobil s "game-changer" batériami s pevným elektrolytom (SSB) plánuje uviesť na trh v roku 2028
  • Nová technológia má priniesť až o 30 percent vyššiu hustotu energie
  • Sľubuje aj o tretinu kratší čas nabíjania a nižšie výrobné náklady

Japonská automobilka Nissan vo veľkom stavia na batérie s pevným elektrolytom (solid-state batteries, SSB), ktoré označuje za technológiu, ktorá zmení pravidlá hry v oblasti elektromobility. Tieto batérie novej generácie sľubujú väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšie náklady. Spoločnosť práve potvrdila, že jej prvý elektromobil s touto technológiou je na dobrej ceste, no na trh sa môže dopracovať o čosi neskôr ako vozidlá od konkurencie, informuje magazín Electrek.

Nissan chystá veľké veci, kedy sa ich dočkáme?

Po tom, čo Nissan minulý rok predstavil svoju pilotnú linku na výrobu batérií s pevným elektrolytom vo svojom závode v Jokohame, pokračuje v napredovaní s touto novou technológiou. Pôvodný plán z roku 2021 hovoril o uvedení prvého elektromobilu s SSB batériami začiatkom roka 2029. Podľa najnovšej aktualizácie by to však mohlo byť o niečo skôr.

Riaditeľ produktového plánovania Nissanu v Európe, Christop Ambland, pre portál Auto Express potvrdil: „Áno, na SSB budeme pripravení v roku 2028.“ Zároveň však dodal, že proces nemôžu uponáhľať a chcú zabezpečiť, aby bola nová technológia spoľahlivá a pripravená splniť očakávania zákazníkov.

Predĺží dojazd a zrýchli nabíjanie

Nissan, podobne ako mnohé iné automobilky, verí, že batérie s pevným elektrolytom môžu zvýšiť hustotu energie až o 30 percent v porovnaní s tradičnými lítium-iónovými batériami, a to pri výrazne nižších nákladoch. Taktiež uviedol, že ponúkajú potenciál skrátiť čas nabíjania o jednu tretinu.

Automobilka už naznačila, kde by mohla túto technológiu použiť. V októbri predstavila koncept elektrického superšportu Hyper Force EV s výkonom viac ako 1 300 koní (1 000 kW), ktorý sa podobal na budúcu verziu modelu GT-R. Práve pri budúcich elektrických športových autách by sa mohli tieto batérie objaviť ako prvé. Ambland tiež naznačil, že aktívne skúmajú všetky potenciálne aplikácie, vrátane využitia v plug-in hybridoch.

Konkurencia ho môže predbehnúť

Hoci je posun termínu na rok 2028 pozitívnou správou, Nissan môže v pretekoch o túto technológiu zaostávať. Konkurenti ako Toyota, Volkswagen a Stellantis sa totiž zhodne zameriavajú na uvedenie svojich prvých elektromobilov s batériami s pevným elektrolytom už okolo roku 2027.

V rovnakom časovom horizonte plánujú spustiť svoje prvé modely aj čínski batérioví giganti BYD a CATL, ktorí už teraz dominujú globálnemu trhu.

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nečakaný obrat Nissanu

Zaujímavosťou je, že veľkolepé plány ohľadne solid-state batérií s dlhším dojazdom a rýchlejším nabíjaním prichádzajú len nedlho po tom, čo Nissanu hrozil horký (a definitívny) koniec.

Neprehliadnite

Štát, notár, dohoda
POZOR: Trh práce sa dočkal VEĽKEJ zmeny. Slováci o nej musia vedieť, ak nechcú ostať bez príjmu
aktuálne, auto, elektromobil
Známa automobilka spomalí prechod na elektromobily. Vedenie sa obáva problémov
Formula 1, tank
O 40 % rýchlejší a ešte vražednejší: Do 35-tonového tanku namontovali technológiu z Formuly 1

Pod vedením generálneho riaditeľa Ivana Espinosu, ktorý túto funkciu prevzal celkom nedávno, automobilka čelila dramatickému prepadu hospodárskych výsledkov. Alarmujúci bol hlavne deficit vo výške až 680-miliárd jenov (4,2-miliardy eur).

Táto zložitá situácia prinútila riaditeľa prijať úsporné opatrenia, ktoré zahŕňajú zatvorenie siedmich výrobných závodov a prepustenie až 20-tisíc zamestnancov. Napriek tomu ale priznal, že ani takéto tvrdé kroky nemusia stačiť, a teda že časom môže dôjsť k ďalším zásahom.

Viaceré z faktorov, ktoré viedli ku kritickému stavu automobilky, pochádzali z vonkajšieho prostredia. Predovšetkým boli problémom americké clá, ktoré výrazne zvýšili náklady na vývoz.

Reštrukturalizácia teda bola nevyhnutná, pričom podľa Nissanu nemala zahŕňa len znižovanie výdavkov – otvorene hovoril o hľadaní strategické partnera. Pôvodne sa v tejto súvislosti spomínala Honda, no vzájomné rokovania stroskotali na tom, že žiadala úplnú kontrolu nad Nissanom. Táto podmienka bola pre vedenie spoločnosti neakceptovateľná.

Pomocnú ruku však podalo iné známe meno, a síce Toyota. Podľa informácií japonského denníka Mainichi a portálu Automotive News vstúpili spoločnosti do predbežných diskusií. Hoci konkrétne mená zatiaľ nie sú známe, rokovania majú podľa všetkého prebiehať na úrovni vyššieho manažmentu oboch automobiliek. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali na tomto odkaze.


Deje sa toho viac

Zo sveta batériových technológií – a elektromobilov – sa k nám v poslednom období dopracovali viaceré zaujímavé správy. Jedna z tých najviac kurióznych hovorí o porovnaní spaľováku a elektrického vozidla za 106-tisíc eur, ktoré prinieslo pre mnohých šokujúce výsledky. Bizárom však nebola len cena porovnania, ale aj skutočnosť, že sa úrady pokúsili dosiahnuté výsledky „ututlať“.

Čo presne testy odhalili a čo viedlo autority k tomu, aby sa snažili zistenia utajiť, zistíte v samostatnom článku.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok POZOR: Slovensko VALCUJE veľmi nepríjemná choroba. Máme NAJVIAC infikovaných (+ ako sa chrániť)
Ďalší článok Mimoriadne, Slovensko, vlajka MIMORIADNE: Štát chystá NAJVÄČŠIU zmenu za posledné dekády. VŠETKÝCH nás vystaví obrovskej hrozbe (čo sa deje)

Najčítanejšie

nakupovanie, nákupy, potraviny, Slovensko, ekonomika, obchody
Slováci si nakúpia aj počas sviatkov. Obchody ostanú zatvorené IBA v TIETO dni
20. septembra 2025
Auto, e-shop, kúpa, mimoriadne
Vymysleli NOVÚ daň: Štát bude kontrolovať, koľko kilometrov ste najazdili, každý mesiac pošle faktúru
20. septembra 2025
STK
STK v roku 2026: Chystá sa kontrola NOVEJ veci. Kto ju nebude mať, príde o auto (platné od 1. 1. 2026)
20. septembra 2025
Štát nečakane prekvapil: Na STK už netreba chodiť tak často, týka sa to tisícov (ako často chodiť)
21. septembra 2025

Najnovšie články

  • Hrôza a des: Nemálo zamestnancov príde o TISÍCE eur. Mali byť na výplate, skončia v rukách štátu
  • Vodiči, POZOR: Mnohých mätie TÁTO dopravná značka. Ani skúsení nevedia, čo robiť
  • Málokto tuší, že má nárok na túto dávku od štátu. Komu je určená a ako ju vybaviť?
  • POZOR: Trh práce sa dočkal VEĽKEJ zmeny. Slováci o nej musia vedieť, ak nechcú ostať bez príjmu
  • Známa automobilka spomalí prechod na elektromobily. Vedenie sa obáva problémov

Bude sa vám páčiť

dopravná nehoda, piatok, spätné zrkadlá

Tesla má čo vysvetľovať: Autonómmne riadenie v jeden deň spôsobilo 3 nehody

19. septembra 2025
Apple iPhone 17 Air

Apple môže byť hrdý: Celý internet chce zlomiť iPhone Air, nikomu sa to nedarí

19. septembra 2025
Elon Musk, mimoriadne

AKTUÁLNE: Na Slovensku chystajú MASÍVNE prepúšťanie a môže za to aj Musk (kto príde o prácu)

19. septembra 2025
Xiaomi 17 Pro

Xiaomi kopíruje Apple, no vo veľkom štýle: Chce totálne ZNIČIŤ iPhone 17 Pro

18. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?