Automobilový priemysel v Európskej únii si môže dočasne vydýchnuť. Ministri EÚ na rokovaní v Bruseli definitívne odsúhlasili nové pravidlá hodnotenia emisných limitov CO2. Tie umožňujú výrobcom osobných áut a dodávok hodnotiť splnenie cieľov v trojročných intervaloch namiesto každoročného reportovania. Nový predpis začne platiť krátko po jeho zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
Doteraz museli automobilky každoročne preukázať, že splnili stanovené limity emisií oxidu uhličitého. Ak sa im to nepodarilo, hrozili im vysoké pokuty už v aktuálnom roku. Teraz sa ich hodnotenie flexibilne spriemeruje počas troch rokov, konkrétne od roku 2025 do roku 2027. Automobilky tak získajú priestor a čas na prípadné korekcie a technické inovácie, ktoré im umožnia efektívnejšie plniť požadované emisné limity.
Čo nová flexibilita znamená pre výrobcov v praxi?
Podľa nových pravidiel si automobilky môžu „rozložiť“ splnenie emisných cieľov v rámci trojročného obdobia. Ak napríklad v roku 2025 prekročia limit, v nasledujúcich dvoch rokoch majú možnosť túto odchýlku kompenzovať zlepšením technológií a znížením emisií. Výrobcovia sa pokute nevyhnú jedine vtedy, ak celkový priemer emisií za celé trojročné obdobie prekročí stanovenú hodnotu.
Podľa aktuálnych cieľov EÚ majú automobilky znížiť priemerné emisie nových vozidiel zo súčasných 116 gramov CO2 na 93,6 gramov na kilometer. Každé vozidlo predané nad tento limit by znamenalo pokutu 95 eur za každý gram emisií nad povolenú hranicu. V praxi by to mohlo znamenať obrovské finančné dôsledky pre veľkých výrobcov áut. Vďaka flexibilnejšiemu systému však firmy dostanú cenný čas, aby sa s týmito limitmi dokázali úspešne vysporiadať.
Priestor na inovácie, no problémy nekončia
Analytici očakávajú, že nová legislatíva poskytne výrobcom áut viac finančného priestoru na technologický rozvoj. To znamená intenzívnejšie investície do vývoja ekologických riešení, ako sú hybridné pohony, elektrické vozidlá či ďalšie technológie s nižšou spotrebou paliva.
Hoci automobilky uvítali toto rozhodnutie s úľavou, problémy v sektore tým ešte zďaleka nekončia. Podiel elektrických vozidiel, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie cieľov, stále stagnuje na približne 15 % predajov. To nie je dostatočné pre plynulé dosahovanie limitov stanovených EÚ v dlhodobom horizonte. Výrobcovia tak čelia výzve, ako zvýšiť záujem zákazníkov o elektromobily, ktoré sú stále drahšie než tradičné vozidlá.
EÚ drží smer k zákazu spaľovacích motorov
Napriek zmierneniu pravidiel pre najbližšie roky, Európska únia naďalej drží svoje dlhodobé ambície. Do roku 2035 plánuje úplne zakázať výrobu vozidiel so spaľovacími motormi. Tento krok má zásadne znížiť uhlíkovú stopu dopravy a podporiť prechod na úplne ekologické formy mobility.
Automobilový sektor patrí medzi strategické odvetvia európskeho hospodárstva. V celej EÚ zamestnáva približne 13 miliónov ľudí a tvorí až 14 percent hrubého domáceho produktu. Preto sú všetky regulácie v tejto oblasti citlivo sledované. Cieľom aktuálnych zmien je preto poskytnúť automobilkám dostatok priestoru na prispôsobenie sa ekologickým požiadavkám bez ohrozenia ich konkurencieschopnosti voči globálnym hráčom, akými sú automobilky z USA či Číny.
Nové emisné pravidlá sú pre európsky automobilový priemysel vítaným krokom, no súčasne zdôrazňujú aj nevyhnutnosť technologických inovácií a zmien v zákazníckych preferenciách. To, ako sa výrobcovia s týmito výzvami vyrovnajú, bude rozhodujúce nielen pre budúcnosť európskeho trhu s automobilmi, ale aj pre dlhodobé plány EÚ v oblasti ochrany klímy.