Vodiči v Európskej únii budú namiesto lekárov hodnotiť svoj zdravotný stav sami. Toto opatrenie navrhuje Európska komisia v rámci novej legislatívy, ktorá ruší povinné lekárske prehliadky pre vodičov a nahrádza ich tzv. sebahodnotením. Nový systém má zvýšiť osobnú zodpovednosť motoristov a prispieť k vyššej bezpečnosti v cestnej premávke. Odborníci však upozorňujú na možné riziká a nedostatky takejto metódy.
Lekárov nahradí jednoduchý zdravotný dotazník
Podľa nového návrhu Európskej komisie už vodiči v členských štátoch Únie nebudú musieť absolvovať povinnú lekársku prehliadku na overenie svojej zdravotnej spôsobilosti. Namiesto toho sa zavedie pravidelné sebahodnotenie, ktoré vykonajú samotní motoristi. Sebahodnotenie bude pozostávať z jednoduchého a zrozumiteľného zdravotného dotazníka, ktorý by vodiči vyplnili vždy pri predĺžení platnosti svojho vodičského preukazu. Táto povinnosť, pôvodne platná len pre profesionálnych šoférov a ľudí starších ako 65 rokov, sa teraz rozšíri na všetkých vodičov bez rozdielu veku.
Dotazník sa zameria na kľúčové oblasti, ktoré priamo ovplyvňujú schopnosť viesť vozidlo: zrakovú ostrosť, reakčný čas, reflexy a prítomnosť chronických ochorení. Pokiaľ vodič počas sebahodnotenia identifikuje problémy, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť bezpečnosť jazdy, mal by podľa komisie dobrovoľne obmedziť šoférovanie, prípadne upozorniť príslušné úrady.
Členské štáty však budú mať stále možnosť vyžadovať dodatočné lekárske kontroly pre rizikové skupiny, napríklad seniorov. Na Slovensku sa môže teda stať, že okrem sebahodnotenia sa pre starších vodičov ponechá aj súčasný systém povinných lekárskych prehliadok.

Väčšia zodpovednosť motoristov, ale aj vyššie riziko chýb
Podľa zámeru Európskej únie má nový systém zvýšiť osobnú zodpovednosť vodičov. Únia argumentuje, že práve samotní motoristi poznajú svoj zdravotný stav najlepšie, a teda dokážu najlepšie odhadnúť svoju schopnosť bezpečne viesť vozidlo. Hlavným cieľom nového prístupu má byť eliminácia situácií, keď zdravotný stav vodiča vykazuje zjavné zhoršenie krátko po absolvovaní povinnej kontroly u lekára.
Na druhej strane, odborníci prejavili pochybnosti o účinnosti sebahodnotenia. Upozorňujú najmä na riziko podcenenia zdravotných problémov zo strany vodičov. Vyhodnotenie prípadných zdravotných komplikácií si vyžaduje objektívnosť, ktorú si samotní vodiči nemusia vždy zachovať. Ak motoristi svoje zdravotné problémy podcenia alebo dokonca zámerne zataja, počet dopravných nehôd sa môže paradoxne zvýšiť.
Pre zabezpečenie funkčnosti systému a minimalizovanie rizík preto Európska komisia odporúča, aby členské štáty organizovali informačné kampane. Ich cieľom má byť zvýšenie povedomia motoristov o dôležitosti realistického posudzovania vlastného zdravia, ako aj možnosť konzultovať si zdravotný stav so svojím lekárom, ak vzniknú akékoľvek pochybnosti.
Slovensko pripraví prechod na nový systém
Implementácia systému sebahodnotenia zdravotného stavu slovenských vodičov si vyžiada koordináciu medzi rezortmi dopravy a zdravotníctva. Slovenské ministerstvo dopravy by malo v spolupráci s odborníkmi vypracovať jasné a praktické inštrukcie, ako by vodiči mali svoje zdravie hodnotiť objektívne a dôsledne. Cieľom nových pravidiel je predovšetkým bezpečnosť cestnej premávky, zníženie počtu nehôd spôsobených zdravotnou indispozíciou šoférov a tiež odbúranie administratívnej záťaže spojenej s povinnými lekárskymi kontrolami.
Ak vodiči pristúpia k sebahodnoteniu zodpovedne a systém sa začne efektívne používať, nová legislatíva by mohla priniesť pozitívne výsledky v podobe bezpečnejších ciest a menšieho počtu nehôd spôsobených náhlymi zdravotnými komplikáciami za volantom. Výsledný úspech tohto prelomového prístupu však bude plne závisieť od zodpovedného správania vodičov a adekvátneho informovania verejnosti zo strany kompetentných orgánov.
Európska únia okrem toho nedávno schválila nový systém, ktorý natvrdo obmedzuje rýchlosť v autách. Dotkne sa to aj Slovákov. Viac o tom si môžete prečítať v tomto článku.