Americký trh s elektromobilmi aktuálne vysiela znepokojivý signál, ktorý má potenciál ovplyvniť stratégiu automobiliek po celom svete. V apríli totiž po prvýkrát za posledných 14 mesiacov klesol počet registrácií nových batériových vozidiel. Tento trend nastal aj napriek štedrým federálnym dotáciám, čo naznačuje, že záujem zákazníkov o elektromobily ochladol a naďalej chladne. Téme sa venuje server Topspeed.sk.
Podľa analýzy spoločnosti S&P Global Mobility klesli v apríli medziročné registrácie elektromobilov v USA o 4,4 percenta. Tento výsledok je o to alarmujúcejší, že celkový trh s novými vozidlami v rovnakom období narástol o 7,2 percenta, teda na 1,5-milióna kusov. Kým teda Američania kupovali viac áut, tých čisto elektrických bolo menej. Ich podiel na trhu tak klesol zo 7,4 percenta na 6,6 percenta.
Tento trend nedokázal zvrátiť ani stále platný federálny daňový kredit vo výške 7 500 dolárov (približne 6 500 eur). Pokles zasiahol aj lídra trhu, spoločnosť Tesla, ktorej aprílové predaje sa prepadli o 16 percenta.
Európa stavila na elektromobily, nemusí sa to vyplatiť
Na prvý pohľad sa môže zdať, že dianie za Atlatnikom sa nás priamo netýka, no opak je pravdou. Spojené štáty sú druhým najväčším automobilovým trhom na svete, pričom pre európske automobilky predstavujú kľúčový odbytový kanál, a to hlavne v čase, keď sú z čínskeho trhu vytláčané domácimi značkami.

Zmena nálad amerických zákazníkov tak môže prinútiť európskych producentov prehodnotiť svoje stratégie, čo by sme nepochybne pocítili aj na Slovensku. Aby toho nebolo málo, v Číne dochádza k výraznému rastu popularity plug-in hybridov, čo Európu stavia do pozície posledného regiónu, ktorý sa striktne drží vízie čisto batériovej budúcnosti.
Odborníkov to neprekvapuje
Podľa analytika Toma Libbyho zo S&P Global Mobility nie je spomalenie prekvapivé. Rast v segmente elektromobilov bol v posledných mesiacoch slabý a zákazníci sa čoraz častejšie obracajú k cenovo dostupnejším hybridným modelom.
Nechuť kupovať elektromobily podľa neho nespôsobujú len obavy z nabíjacej infraštruktúry a dojazdu. Amerických spotrebiteľov znepokojujú aj správy o možnom rušení vládnych dotácií a informácie o tom, že samotní výrobcovia obmedzujú svoje investície do elektromobility.
Libby tiež upozorňuje na zaujímavý fenomén – nové elektromobily sú pri uvedení na trh často veľmi populárne vďaka masívnej reklame a novému dizajnu, no ich predajná dynamika veľmi rýchlo slabne.
Deje sa toho viac: BYD v Európe predbehol Teslu
Strata záujmu zákazníkov o elektromobily pritom rozhodne nie je jedinou novinkou, ktorá momentálne otriasa motoristickým svetom.
Tesla sa všeobecne považuje za najväčšieho výrobcu elektrických vozidiel na svete. Pozícia automobilky pod vedením Elona Muska však v poslednom období trápia početné straty, vrátane svojho zosadenia z pozície kráľa európskeho trhu v prospech čínskeho BYD-u.
Analytici hovoria o prelomovom bode, keďže BYD sa na väčšinu európskych trhov, teda mimo Nórska a Holandska, oficálne dostale len nedávno, presnejšie koncom roka 2022. Tesla tak po rokoch jednoznačnej dominancie utrpela prepad na druhé miesto v prospech „zelenáča“.

BYD pritom nežiari len na európskej scéne. Tesla uvoľnila miesto čínskemu konkurentovi aj z globálneho hľadiska. V prvom štvrťroku 2025 predal celosvetovo približne milión vozidiel, z ktorých asi 416 000 boli plne elektrické modely. Tesla za rovnaké obdobie predala iba 337 000 elektromobilov, čo už je výraznejší rozdiel.
Tesla však v Európe nezúfa len nad tým, že ju predbehol BYD. Zúfa aj nad tým, že vykázala skutočne obrovský prepad. V porovnaní s aprílom minulého roka vykázala pokles počtu registrácií o 49 percent, zatiaľ čo BYD v rovnakom časovom horizonte vykázal nárast o neuveriteľných 359 percent. Aj keď sa vezmú do úvahy len čisto elektrické vozidlá BYD, nárast predstavoval stále pôsobivých 159 percent.
Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.