Elektromobily sa stále netešia takej popularite, v akú výrobcovia dúfali. A preto takmer neustále vymýšľajú nové spôsoby, ako ich pre zákazníkov čo najviac zatraktívniť. Niektorí cielia na nízku cenu, niektorí na bohatú výbavu, niektorí zase na výdrž batérie. Všetko sú to funkčné metódy, avšak dojazd rozhodne patrí medzi tie najlepšie. Práve ten sa totiž u verejnosti veľmi často stretáva s ostrou kritikou.
Dojazd pritom možno predĺžiť viacerými spôsobmi, keďže naň vplýva množstvo faktorov. Zväčša výrobcovia volia navyšovanie fyzickej kapacity, no nedávno otestovali elektromobil, ktorý na to ide skutočne unikátne. Počas jazdy sa totiž dokáže sám nabíjať, čo de facto znamená nekonečný dojazd. Na základe poznatkov portálu Interesting Engineering naň upozornil server FonTech.sk.
Elektromobil s „nekonečnou“ výdržou
Test sa uskutočnil koncom minulého mesiaca, a to konkrétne na pretekárskom okruhu v talianskom meste Latina. Zúčastnili sa ho dva identické elektromobily – Renault Twizy 80. Rozdiel bol v tom, že zatiaľ čo jeden bol v štandardnom stave, druhý bol vybavený revolučným systémom na výrobu energie E-Cat od spoločnosti Leonardo Corporation.
Výsledky mnohých zarazili. Štandardný model sa po dvoch hodinách a 20 minútach jazdy zastavil s vybitou batériou, pričom prešiel približne 72 km. Upravené vozidlo s E-Cat systémom však nielenže pokračovalo v jazde celých šesť hodín a prešlo 200 km, ale jeho batéria sa počas testu sama nabila. Na začiatku malo kapacitu 62 percent, na konci testu až 83 percent, čo predstavuje nárast o 21 percent počas nepretržitej prevádzky.

Ako je to možné?
Spoločnosť vysvetlila, že srdcom systému je unikátny komponent s názvom NGU Power Cell (NGU ako Never Give Up, čiže „Nikdy sa nevzdávaj“). Funkcionalitu prirovnala k solárnemu panelu, avšak s tým rozdielom, že namiesto slnečného žiarenia čerpá energiu z takzvanej vákuovej energie nulového bodu. Ide o teoretický zdroj energie, ktorý má byť prítomný v celom vesmíre.
Podľa tvrdení firmy dokáže jeden takýto článok s priemerom len 60 mm nepretržite produkovať 10 W elektriny, a to 24 hodín denne po dobu viac ako 10 rokov bez potreby akéhokoľvek paliva či externého pripojenia. Tieto články je údajne možné spájať do väčších generátorov s výkonom od niekoľkých wattov až po megawatty.
Kľúčové budú ďalšie testy
Test na okruhu v Latine podľa spoločnosti overil nezávislý odborník na elektronické inžinierstvo Maico Marzocchi, ktorý si systém E-Cat sám nainštaloval do vlastného vozidla. Generálny riaditeľ spoločnosti Andrea Rossi uviedol, že cieľom bolo ukázať, že ich technológia je praktickým zdrojom energie, ktorý môže byť užitočný pre celý svet.
Ak by sa tieto odvážne tvrdenia potvrdili aj v ďalších testoch, technológia by mala potenciál zásadne zmeniť nielen budúcnosť elektromobility, ale aj ďalšie oblasti, ktoré vyžadujú nepretržitý prísun energie. Elektromobily by tak mohli definitívne vykročiť z tieňa fosílnych palív.
Deje sa toho viac: Elektromotor bez jediného gramu kovu
Nedávno bol dosiahnutý obrovský pokrok aj pri inom kľúčovom komponente, a to elektromotore. Juhokórejskí vedci vyvinuli motor, ktorý neobsahuje akýkoľvek kov. Je až o 80 percent ľahší a o 133 percent účinnejší ako bežne používaný motor. Ako presne funguje, čo všetko obsahuje a aké môže mať prínosy, sa dozviete v samostatnom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.